Täyssähköinen Renault Zoe on ennättänyt jo kolmanteen mallisukupolveen.
Sähköauto soveltuu parhaiten taajama-ajoon. Liike-energian talteenotto jarrutustilanteissa pitää toimintamatkan hyvänä puhumattakaan ympäristön paremmasta ilmanlaadusta. Silti maantielläkin pitää pärjätä, varsinkin pitkien välimatkojen maaseudulla.
Renault on Zoe-mallilla tarjonnut sähköistä liikkumista jo vuodesta 2012. Uusin malli tarjoaa entistä tehokkaamman 100 kW:n moottorin ja 52 kWh:n akuston avulla karvan alle 400 kilometrin toimintasäteen WLTP-mittaustavan mukaan. Toinen moottorivaihtoehto tarjoaa 80 kW:n tehon. B-ajotilan avulla kuljettaja voi hidastaa autoa keräten samalla energiaa talteen kaasupoljinta nostamalla. Toiminto säästää myös jarruja ja tämä seikka on juuri se, miksi sähköauton jarrupalat kestävät huomattavasti polttomoottoriautoja pidempään.
Zoe on omimmillaan kaupunkimaisessa pyörityksessä, mutta meno on tukevan tuntuista maantielläkin. Meno on äänetöntä ja ohjaustuntuma on hyvä. Istumakorkeus on reipas, takaistuimella jalkataso on totuttua korkeammalla auton alle sijoitetun akuston vuoksi.
Sähköautoista puhuttaessa huomio kiinnittyy yleensä tanakkaan vääntöön. Miksikään raketiksi Renault ei Zoe:ta ole virittänyt, sillä huippunopeudeksi luvataan tehokkaammalla moottorilla 140 km/h. Toisaalta kiihtyvyys 0-100 km/h sujuu 9,5 sekunnissa, joten mistään nuhapumpusta ei ole kysymys.
Mittariston energiansäästönäytön avulla on helppo seurata ja hallita energiankulutusta sekä jarrutusenergian talteenottoa. Autoa voi ladata Type 2 Chameleon –laturin avulla 22 kW:n lataustehoon asti. CCS-latauspistokkeen avulla autoa voi ladata myös pikalatauspisteissä. Kokeilin pikalatausta 50 kWh:n latausteholla ja puolen tunnin kauppareissun jälkeen toimintamatkaa oli ehtinyt latautua noin 100 kilometrin edestä.
Zoe:n mukana tulee latausjohto Type 2 –liittimellä, mutta kotipistorasiaan soveltuva latausjohto pitää hankkia lisävarusteena. Valmistaja suositteleekin erillisen kotilatauslaitteen hankkimista, sillä normaalipistorasian kuormitus on kovilla ja latausaika on pitkä.
Suomen talviolosuhteissa on kuitenkin tärkeää, että auto ja akusto esilämmitetään verkkovirran avulla eikä syödä toimintasädettä käyttämällä esilämmitykseen akkuvirtaa.
Auton Easy Link-multimediajärjestelmä kertoo lähellä sinua tai määränpäätä olevat latausasemat, joko erillisen nettiliittymän tai osaksi autoa kytketyn matkapuhelimen avulla. Autoa voi hallita etänä My Renault-sovelluksella, esimerkiksi ilmastoinnin tai lämmityslaitteen osalta. Järjestelmän avulla voi suunnitella todellisen matka-ajan reiteille pysähdyksineen ja arvioituineen latausaikoineen. Reitin voi klikata suoraan Googlen Maps-sovellukseen ja peilata edelleen auton näytölle.
Renault Zoe on konstailematon pienemmän kaliiberin sähköauto, jonka ominaisuuksia on hiottu jo useamman mallisukupolven ajan. Sen huomaa käytön sujuvuudessa ja siksi se tarjoaakin oivaa vastinetta rahalle. Uuden sähköisen Renault`n saa omakseen noin 30 000 eurolla ja mikäli valtion myöntämä sähköautojen hankintatuki otetaan huomioon, niin hinta tippuu vielä parilla tonnilla.
Jopa 4 500 euron edut
• Mikäli eduskunta pian vahvistaa uuden romutuspalkkiolain, niin joulukuun alusta alkavan romutuspalkkiojakson tarkoituksena on vauhdittaa autokannan uusiutumista ja vähentää liikenteestä koituvia päästöjä.
• Romutuspalkkio myönnetään 1.12.2020 – 31.3.2022 välisenä aikana.
• Romutuspalkkion valtionosuus on 2 000 euroa uuden henkilöauton hankintaa varten, jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai toisena käyttövoimana sähkö tai kaasu. Ladattavien hybridien päästöt saavat olla enintään 95 g/km (WLTP). Kaasuautoille ei ole päästörajaa.
• Romutuspalkkion valtion osuus on 1 000 euroa uuden henkilöauton hankintaa varten, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 g/km (WLTP).
• Täyssähköautojen hankintaan voi hyödyntää romutuspalkkion lisäksi sähköautojen hankintatukea, jonka suuruus on 2 000 euroa.
• Romutettavan henkilöauton on pitänyt olla liikennekäytössä viimeisen kalenterivuoden aikana sekä välittömästi ennen romutusta
• Romutuspalkkio myönnetään vain yksityishenkilölle, joka on omistanut romutettavan auton tai ollut sen haltijana yhtäjaksoisesti ainakin vuoden ajan ennen romutusta
• Romutuspalkkiolle on budjetoitu 8 miljoonan euron määräraha.
• Lisäksi autoala on väläytellyt omaa 500 euron arvoista lisäetua muiden tukien päälle.
• Vanhan auton uuteen sähköautoon vaihtavalle tukea on jaossa siten jopa 4 500 euroa.