Yrittäjän on pidettävä yrityksen toiminta rullaamassa ja huolehdittava työntekijöiden koulutuksesta.
Tuomas Toivanen on työskennellyt taksialalla yli 30 vuotta. Hän laittoi oman yrityksen Taksi Tuomas Toivanen Oy:n pystyyn vuonna -96. Viime syksynä Toivanen laajensi TaxiTT:tä viidestä autosta kahdeksaan. Työntekijöitä hänellä on 12 ja riveihin mahtuisi lisää kuljettajia.
– Jokainen auto tarvitsee periaatteessa kaksi kuljettajaa. Olemme palkanneet vuoden aikana kuusi uutta kuljettajaa, mutta jostain syystä työntekijöitä on haastavaa löytää, Toivanen kertoo.
Luonnollisesti työllistymiseen tarvitaan vähintään vuoden voimassa ollut ajokortti sekä erilaisia kursseja, joista yrittäjän mukaan parhaimmillaan suoriutuu kahdessa viikossa.
– Toki työmme on haastavaa, koska kyseessä on kolmivuorotyö. Jokaisella on kuitenkin tietynlainen vapaus ja vastuu ollessaan työvuorossa, Toivanen tietää.
Niin kuin muissakin palvelualan yrityksissä asiakkaat ovat myös Toivasen yrityksessä ykkössijalla.
– Asiakas pitää palvella aina parhaalla mahdollisella tavalla. Yksi tyytyväinen asiakas saattaa tuoda kymmenen lisää, mutta yksi tyytymätön asiakas vie sata pois.
Ihmisten parissa työskentely on aina ollut Toivaselle tärkeää ja yrittäjyyden mukanaan tuomat haasteet pitävät miehen kiireisenä.
– Vastapainona tykkään käydä rauhoittumassa Hirvensalmella mökillä. Parasta on kuunnella hiljaisuutta mökin pihassa, eikä ole kiire minnekään. Kännykän jos sattuisi vielä unohtamaan viikonlopuksi autoon, mies naurahtaa.
Kivuttomasti ei taksialalla ole aina mennyt. Toivanen kertoo tammikuun olleen erittäin hiljainen.
– Sama toistuu varmaan jokaisella alalla. Yleisesti ottaen ajot ovat muuttuneet siten, että yksityishenkilöiden itse maksamat kyydit ovat vähentyneet. Suurin osa ajoista on jonkun muun tahon maksamia tai tilaamia.
Essoten matkoja alkoi järjestää vuoden vaihteessa Sansia Oy. Ennen sitä asiaa hoiti Mikkelin Ulataksi Oy, jolloin järjestelmä toimi Toivasen mukaan tasapuolisesti
– Järjestelmässä on tällä hetkellä vajaavaisuuksia ja haasteita. Kyydit eivät jakaudu tasaisesti. Monet kuskit tulevat naapurikunnista odottamaan Mikkeliin sote-kyytejä. Se luo epätasapainoa, Toivanen toteaa.
Myös hinnoissa sekä nimissä on ollut virheitä. Pahimmillaan asiakkaat ovat jääneet ilman taksikyytiä.
– Naapurikunnissa saattaa olla se tilanne, että asiakas tarvitsisi kyydin, mutta joutuu odottamaan, koska kaikki taksit ovat Mikkelissä.
Toivanen on kuitenkin positiivisella mielellä ja muistuttaa, että pyörien pitää pyöriä.
– Henkilökuntamme käy jatkuvasti koulutuksissa, jotta pysymme ajan hermolla. Verkostoituminen on päivän sana.
Myös yrityksen on pysyttävä kehityksessä mukana ja seurattava mihin suuntaan maailma kulkee.
– Aiomme laajentaa toimintaamme ruoka- ja pakettipalveluihin. Se on nykypäivää, että esimerkiksi ruokaostokset pakataan valmiiksi ja ne tuodaan kotiovelle, Toivanen kertoo.
Lopuksi kysyn millainen on hyvä taksikuski. TähänToivasen ei tarvitse kauan miettiä vastausta.
– Hyvä taksikuski kohtaa asiakkaan rauhallisesti, luo asiakkaalle turvallisen olon eikä höpöttele joutavia.
– Tietenkin, jos asiakas aloittaa keskustelun, niin silloin vastataan, Toivanen hymyilee.