Menestys seurasi MHJ-Racing Teamia

29.1.2020 Auto & Kone
Tästä se alkaa. Samuli Mynttisen rallikuljettajan ura alkaa SM Vaakuna rallissa 15-vuotiaana isä-Karin toimiessa kartturina.

F-Cupin voiton lisäksi onnistumisia kertyi laajalla rintamalla. Mukaan astuu myös uutta verta.

 

Puolenkymmentä vuotta aktiivisesti toiminut MHJ-Racing Teamin väreissä kilpailee aktiivisesti noin 30 autourheiluun vihkiytynyttä jäsentä. Kokonaisjäsenmäärä on puolet suurempi, joten mistään uinuvasta seurasta ei ole kysymys.
Seuran jäsenasioista yhdessä Jukka Kakriaisen kanssa vastaava Tom Tähtinen kertoo jäsenien tulevan eri puolilta Suomea.
– Heitä on akselilta Helsingistä Lappiin, Tom Tähtinen kertoo.
Uusia jäseniä on tullut paljon mukaan suosituspuheiden perusteella, kaverilta kaverille. Tähtinen uskoo aktiivisen tiedottamisen olevan yhden nykyaikaisen seuratoiminnan kulmakivistä. Sosiaalinen media mahdollistaa hyvinkin reaaliaikaiset raportoinnit kanssakuljettajien kuulumisista.
– Tämä ei ole enää paikkakuntakohtaista, kuten autourheiluseurat ehkä joskus olivat, seura-aktiivi ounastelee.
Viime vuosi sujuikin hyvin. Kirkkaimpina menestyksinä voidaan mainita Marko Haapsaaren voitto F-Cupin nuottiluokassa ja Pekka Ripatin pronssitila F-Cupin senioreissa.

Viime vuonna MHJ-RT:n kuljettaja voitti arvostetun F-Cupin nuottisarjan. Luumäellä vaikuttavan Marko Haapsaaren ura on ollut komeettamainen. Vuonna 2014 ensimmäisen ja sen vuoden ainoan kisansa ajanut mies ajoi tosimielellä ensimmäistä kertaa täyden kauden pari vuotta myöhemmin. Tuloksena oli B-junioreiden mestaruus ja yleisen mestaruus napsahti viime vuonna.
Vihreällä BMW:llä kilpaileva Haapsaari haaveili ralliurasta jo teininä vuosituhannen vaihteen jälkeen. Kuljettajan lahjakkuus huomattiin yleisesti jo nuoruuden jäärata-ajoissa, mutta taloudellisten seikkojen vuoksi omien siipien kantavuus rallin parissa selvisi vasta myöhemmällä iällä.
– Ajotyyliini ei kuulu liika riskinotto, puhtaan nollan ulosajotilastoa pitävä Haapsaari kertoo.
Uusi kausi alkaa pian, Kangasniemellä ajettavasta kauden ensimmäisestä F-Cupin rallista. Haapsaari ajaa täyden kauden ja tarkoituksena on kamppailla jälleen sarjan mestaruudesta. Tulevaisuudessa olisi halua ajaa myös nelivetoluokkia, mikäli rahoitus- ja tukijakuviot vain onnistuisivat.
– Tietenkin tekisi mieli katsoa miten pärjäisi. Vielähän tässä olisi iän puolesta aikaa jäljellä, 33-vuotias Haapsaari sanoo.

Lahjakas kuljettaja. Marko Haapsaaren vuosissa mitattuna lyhyt, mutta sitäkin menestyksekkäämpi ralliura osoittaa kuljettajan kyvykkyyden.
Kuva: MHJ-RT:n arkisto

MHJ-Racing Teamin nuorimman aktiivikuljettajan ura alkoi vasta tammikuun alussa. Tammikuussa 15 vuotta täyttänyt Samuli Mynttinen kävi ajamassa rallisprintin Rantasalmella. Pian edessä on elämän ensimmäinen ralli, lähes kotikylillä ajettava SM Vaakuna Ralli.
Kysymyksessä ei ole mikä tahansa juttu, sillä nuorukainen ottaa osaa 15-18 vuotiaille tarkoitettuun V1600-luokkaan. Alla on Ford Focus, jota on tuunattu luokan sallimissa rajoissa moottoriohjauksen, alustan ja pakoputkiston osalta.
Otavassa asuvan nuoren miehen kartturina toimii oma isä, Kari Mynttinen. Diesel-huoltoyrittäjänä tunnetun miehen käsissä rakentuvat myös ralliautot, joita Kari onkin rakennellut oman ralliharrastuksen kautta jo vuosien ajan.
– Tämä on eka kisa minulle kartturina, poikansa seuraan istuva Kari kertoo.

Autolla ensimmäisen kerran 6-vuotiaana ajanutta Samulia kiinnostavat moottoriurheilu sekä autot ja kaksipyöräiset kuten nuorisoa ennen vanhaan.
– Käyn myös ajamassa Haukartingilla karting-autoilla, rauhallisuutta huokuva nuori mies sanoo ja kertoo myös olevan enemmän ralli- kuin rataihmisiä.
Vaakuna Rallissa siirtymät hoitaa isä-Kari, sillä maantieliikenteeseen ei alaikäisellä ole tietenkään asiaa. Näin menetteli muutama vuosi sitten myös muuan Kalle Rovanperä, joka aloitti oman kautensa hiljattain WRC-Toyotan puikoissa. Nähdäänkö Samuli tai joku hänen kilpakumppaninsa isolla tasolla vanhempana, se nähdään lähivuosien aikana.

Rallin ei tarvitse maksaa ihan maltaita

Nuoren Samuli Mynttisen ralliharrastus pistää miettimään, mitä ralli voi maksaa vasta-aloittelijalle. Auton lisäksi pakolliset turvavarusteet, lisenssit ja muut peruskulut nielevät noin kaksituhatta euroa, mikäli summaan ei lasketa itse tehtyjä töitä kaluston eteen.
Suurimmat kilpailukohtaiset kulut koituvat renkaista. Mikäli alle laittaa uutta rengasta, saa siitä pulittaa noin 400 euroa pyörää kohden. Kun tämän kulun kertoo ensin neljällä ja päälle vielä kisaa kohti käytettävien rengassarjojen määrällä, liikutaan jo tuhansissa. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus.
Kuten Kari Mynttinen vahvistaa, ajetaan kilpailuissa paljon myös nimimiesten käytetyillä renkailla. Silloin ollaan yhtälön äärellä, joka on mahdollista toteuttaa vaikka pienen tukijoukon avulla. Polttoainekulut ovat aloittelijalle maltillisia, sillä menovetenä käytetään ihan tavallista pumppubensaa.
Harrastaminen maksaa aina, lopulta kysymys on siitä mihin kukakin hullaantuu. Toisille se voi olla ralli, tuo suomalaisille tuttuakin tutumpi laji, jossa mekään emme ole enää automaattisia kestomenestyjiä. Kansainvälinen kilpailu on kiristynyt ja siksi samulimynttisiä kaivataan kipeästi lisää lajin pariin.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0