Varta vasten suunniteltu

18.12.2019 Auto & Kone
Korkeudesta sen tunnistaa. Jumpyn 4x4 versio on vakiona 20 mm korkeampi kuin etuvetoinen. Maavaraa saa halutessa lisävarusteena vielä 40 mm lisää.

Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä.

Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen.
Tehtaan nelivetoyhteistyökumppanina useamman vuosikymmenen vaikuttaneen Dangelin läsnäolo autoa suunniteltaessa on vaikuttanut positiivisesti lopputulokseen. Etelä-Ranskan tunnetulla Alsacen viinialueella sijaitseva yritys muuntaa muista merkin malleista nelivetoisiksi sekä Berlingot että Jumperit.

Kiertokytkimellä. Kuljettaja voi valita joko etuvedon, nelivedon tai nelivedon plus takaperän 100% lukon (alle 30 km/h).

Nelivedon vaatima tekniikkapaketti etuvetoiseen nähden, jakovaihteisto, kardaani- ja vetoakselit, takaperä sekä teräksiset suojapanssarit kaikkine tykötarpeineen ovat tuoneet lisämassaa vain sopusuhtaisen miehen verran (85 kg). Se tietää hyvää kantavuutta silmällä pitäen ja samalla erävoittoa Jumpylle kilpakumppaneihin nähden. Perävaunun vetopainot ovat samat kuin etuvetoversiossa, 750 kg/2500 kg.
Ehkä mielenkiintoisin asia löytyy kuitenkin kojelaudasta, ratin vasemmalla puolella sijaitsevasta kiertokytkimestä. Sen kautta voidaan valita joko puhdas etuvetomoodi, viskokytkimen kautta toimiva neliveto tai matalissa (alle 30 km/h) nopeuksissa toimiva 100 % takaperän lukko.
Etutasauspyörästöltä voimaa annostellaan jakolaatikon sakarakytkimen avulla kardaania pitkin takaperälle, jonka yhteydessä toimii puolestaan viskolukko. Teknisen ratkaisun vuoksi on mahdollista pitävällä alustalla ajaa etuvetoisena ja säästää polttoainetta sekä varjella samalla tekniikkaa turhalta kulumiselta. Nelivetoasennossa puolestaan viskolukko reagoi, mikäli tarvetta ”jokapyörävedolle” ilmenee.

Talvisella kelillä ajettaessa systeemi toimii hyvin. Sen olemassaoloa ei huomaa nelivetoasennossa, vaan auto etenee etupyörien piirtämään suuntaan. Erittäin pahoissa paikoissa on mahdollista kytkeä lisävarusteena saatavilla oleva takatasauspyörästön lukko päälle, jonka ansiosta auto etenee vaikka ristiriipunnasta pois.
Maastokelpoisuutta voi parantaa lisäksi neljän sentin alustakorotuksella. On myös syytä huomata, että nelikkona Jumpy on jo luonnostaan 20 mm korkeammalla maavaralla varustettu, joten kokonaiskorotus on itseasiassa enimmillään 60 mm.

Moottorivalikoima nelikon kohdalla tukeutuu 120 ja 150 hevosvoimaisiin versioihin. Vaihteistona on aina 6-portainen manuaali, joten automaattinelivetoa kaipaava ei löydä Citroënilta omaansa. Alla olleessa versiossa oli 120 hevosvoimainen vaihtoehto, jolla ainakin tyhjänä ehti hyvin liikennevirran mukaan.
Lisävarusteina M-pituisessa autossa oli nahkainen ohjauspyörä, sivuliukuoven ikkuna, parilliset ikkunalliset takaovet, pysäköintitutka ja jo aiemmin mainittu takatasauspyörästön lukko. Näillä varusteilla autolle kertyi hintaa 47 000 euron kieppeille, kun nelivetoisen lähtöhinta noin 40 000 euroa. Eroa vastaavaan etuvetoiseen malliin on vajaat 9 tuhatta euroa.

Siisti paketti. Dangelin valmistaman nelivedon tekniikka painaa kokonaisuudessaan vain 85 kiloa.
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0