Ajoneuvojen puhtaudessa on yhtä monta asteikkoa kun on tekijääkin. Ammattilaisella rima on viritetty korkealle.
Autojen puhdistuspalvelujen ympärille voi rakentaa monenlaista liiketoimintaa. Teollisuuskadulla sijaitsevan JJK-Fixin toiminta on kasvanut vuosien varrella yhden miehen yrityksestä useamman ammattilaisen työllistäväksi autonhoitopaikaksi.
Alkuvuodesta 2004 Janne Kesonen hyppäsi yrittäjyyden maailmaan. Johtokadulla aloitettu liiketoiminta pyöri aluksi autopuhdistuksien merkeissä yksinyrittäjänä, yhteistyössä saman alan yrittäjien kanssa. Kuluvan vuosikymmenen alussa liiketoiminta muuttui entistäkin kaupallisempaan suuntaan, kun oma verkkokauppa avautui vuonna 2010.
– Tarvikeshopista on saanut alusta asti erilaisia autonhoitotuotteita ja teippejä, Kesonen mainostaa.
– Ajattelin vain aluksi tilailla teippejä ulkomailta ja samalla opetella itsekin teippailemaan autoja ja muutakin. Sitten tuli hankittua oma teippileikkuri ja sillä tiellä ollaan, mies kertoo hymyillen yhdestä liiketoiminta-alueestaan.
Yrityksen selkäranka on kuitenkin tiiviisti autonhoitopalvelujen tuottamisessa, niin yksityis- kuin yritysasiakkaillekin. Merkittävä rooli leivän pöytään tuomisessa on autoliikeyhteistyö. Vaihtoautojen ehostamiset, uusien autojen luovutuspesut ja pinnoitteet ovat olennainen osa yrityksen arkea.
Autojen kanssa työskennellessä Kesonen on nähnyt monen kuntoisia autoja. Osa on erittäin siistejä, kun taas toinen ääripää tarkoittaa auton olevan puhtaasti työkalu tai väline, jolla ei ole niin väliä. Jos omasta autostaan haluaa pitää huolta, niin muutama seikka kannattaa kuitenkin noteerata tiiviisti.
– Pihka, linnunulosteet, itikat ja tiesuola. Ne kannattaa puhdistaa pois mahdollisimman pian, jottei vahinkoja pääse syntymään, Kesonen opastaa.
Maantiesuola on kaiken kukkuraksi koostumukseltaan erilaista eri puolilla Suomea.
– Väittäisin suolan sideaineiden olevan nykyään pahempia kuin ennen muinoin. Sen kun antaa jysähtää kylkiin oikein ajan kanssa, niin työmaata riittää, mies sanoo kokemuksiin nojautuen.
Kiitosta Kesonen jakaa autoilevalle kansalle siitä, että autoissa tupakointi on vähentynyt vuosien varrella selvästi.
– Tupakan haju on yksi vaikeimmista auton puhdistukseen liittyvistä tekijöistä. Otsonaattorin avulla se kyllä onnistuu melko hyvin.
Autojen pesut, vahaukset ja kaikkien muiden puhdistuspalvelujen työllistävä vaikutus on merkittävä. Vaikka autopesukoneet ovat kehittyneet ajan saatossa huimasti, ei esimerkiksi vaativissa sisäpuhdistuksissa ja maalipinnan käsittelyissä ihmistyötä voi korvata edelleenkään.
Työllistymisestä ei autopesuyrittäjän tarvitse olla siten kovin huolissaan. Työllisyystilanteeseen ei vaikuta edes se, millä polttoaineella autot jatkossa kulkisivat: sääolosuhteet kun vaihtelevat myös tulevaisuudessa, ajoitpa sähkö- tai kaasuautolla.
Kesonen on lisäksi laittanut merkille yhä tarkemmaksi käyvät säädökset ympäristöasioissa, yleisestä mielialasta puhumattakaan.
– Vaikka pesuaineet ovat entistä ympäristöystävällisempiä, ei niiden kuulu joutua muualle kuin viemäriin, mies sanoo ja jatkaa maalipinnan hiomista.
Kuinka puhdistaa auto ammattilaistason mukaiseksi?
Yhtä vastausta ei tähän kysymykseen ole olemassa, mutta selvä nyrkkisääntö kuitenkin: runsaasti vettä ja kuhunkin tarkoitukseen oma pesuaine.
Janne Kesosen mukaan päältä pesu kannattaa aloittaa aina pesuaineen ruiskutuksella ja sen jälkeen pienellä tauolla. Näin pesuaine ehtii vaikuttamaan ennen reipasta ja perusteellista huuhtelua, jonka mukana hiekka ja kura valuvat pois. Vasta tämän jälkeen auto pestään autoshampoolla pehmeän pesusienen tai –kintaan avulla, kunnes jälleen huuhdellaan lopuksi.
Näin yksinkertaistako se on? No ei aivan, sillä autojen kyljissä on monesti lentoruostetta, pikitahroja ja muuta pinttynyttä likaa. Juuri kaikkea sellaista, mitä kotona autoaan pesevä ei edes välttämättä huomaa.
Kesosen mukaan erilaisiin tahroihin on olemassa omat pesuaineensa.
– Tiedän että jotkut vannovat esimerkiksi astianpesuaineen nimiin. Ne eivät vain toimi ja saattavat pahimmassa tapauksessa olla vahingoksi maalipinnalle.
Maalipinnan kiillottamiseen ei kannata ryhtyä, jos asiasta ei omaa tieto-taitoa. Kesosen mukaan nykyautoissa olevat vesiohenteiset maalipinnat ovat konstikkaampia kiillottaa kuin mitä vanhat liuotinohenteiset aikoinaan olivat.
– Vahata sen sijaan voi, se kannattaa aina, jos maalipintaan ei ole sitten laitettu kestävää keraamista nanopinnoitetta. Se kun kestää kolmesta viiteen vuotta eikä tarvitse kuin pesua ja kevyitä ylläpitokäsittelyjä hoidoksi.