Askeleen lähempänä täydellistä — BMW X5 xDrive 30d M-Sport

14.12.2018 Auto & Kone
Jenkki-Bemari. Yhdysvalloissa valmistettavan X5:n moottorivalikoimaan ei kuulu Euroopassa uusi V8, mutta bensakutonen kuitenkin.

Baijerilaisten ensimmäisen katumaasturimallin neljäs sukupolvi hurmaa ominaisuuksillaan.

Viime vuosituhannen lopussa päivänvalon nähnyt X5 oli ensimmäinen BMW:n nelivetomalli. Merkin itsensä SAViksi (Sports Activity Vehicle) luokittelema malli on alusta asti haluttu leimata urheilulliseksi maastohenkilöautoksi. Sen suhteen ei uusinkaan malli petä odotuksia.

Muotoilultaan X5 on jatkumoa merkin ärhäkän näköiseksi viritetylle mallistolle. Isot munuaiset on liitetty yhteen ja ne muodostavat kahdeksankulmaisen muotoisen yhteneväisen maskin. Lisäksi ajovalot ja suuret ilmanottoaukot tekevät X5:stä kaikkea muuta kuin kiltin näköisen. Takana näkymää hallitsevat puskurin alaosaan integroidut pakoputkenpäät, reippaasti sivuille taittuvat takavalot ja kaksiosainen takaluukku, joka toimii nyt täysin sähköisesti myös alapuolen suhteen.
Lisää urheilullista otetta luo M-Sport -paketti, joka on jo käsite sinällään. Käytännössä se tarkoittaa tyylillisiä varusteita niin sisällä kuin ulkona. Nahkainen ohjauspyörä, säädettävä etuistuimien reisituki, M-Sport -logot ja muhkeasti muotoillut helmat sekä muut korinosat kertovat olennaisimmat asiat.
Uusi X5 on melkoinen teknologiapakkaus, sillä varusteita ja oivalluksia riittää vaikka kuinka. Istuinlämmittimen ollessa kytkettynä lämpiävät samalla myös kyynärnojina toimivat keskikonsolin kansi ja oven sivu. Ajovalot on toteutettu laser-tekniikalla ja niiden kantama on peräti puoli kilometriä. Lisäksi ajovaloautomatiikka toimii mainiosti, eikä valoihin tarvitse koskea sen enempää vastaantulijoiden kuin edellä ajavien vuoksi.

Tyyli kohdallaan. Starttinappulan paikka on muuttunut ohjauspylväästä vaihdekepin viereen.
Tyyli kohdallaan. Starttinappulan paikka on muuttunut ohjauspylväästä vaihdekepin viereen.

Uuden mallin myötä käyttöönotetun nelipyöräohjauksen avulla auto kääntyy ketterästi. Suuremmissa ajonopeuksissa auton säädettävä ilma-alusta on keskikohdassa, mutta matalassa vauhdissa sitä voidaan korottaa suuremman maavaran aikaansaamiseksi. Alustaa voidaan laskea myös alhaiselle tasolle esimerkiksi tavaroiden lastauksen ajaksi. Käytännössä korkeustasomuutokset tapahtuvat asteittain akseleita vuorotellen, säätövaran ollessa kaikkiaan 80 mm. Korkeusasetuksia käytetään hyväksi myös ajotilavalikoissa.
Maantiellä X5 on suorastaan vaikuttavan hyvä. Auto etenee kuin leijuen vaikuttavasti toimivan ilmajousituksen vuoksi. Aktiivinen ajoavustin puuttuu tarvittaessa napakasti siihen, että kuljettaja pysyy omalla kaistallaan. Merkille pantavaa oli se, että kameratekniikkaan pohjautuva järjestelmä toimi hyvin, vaikka kaistamerkinnät olivat osittain lumen ja sohjon peittämiä. Jos ottaa ratista kädet irti ja antaa auton viedä, puuttuu auto äänimerkkien ja ratissa olevien valojen avulla asiaan.

Voimalinjan osalta X5 luottaa kuusisylinteriseen dieseliin ja kahdeksanportaiseen automaattivaihteisto Steptroniciin. Voimaa tuplaturbodiesel tuottaa 265 hevosvoimaa. Sivistyneen käyntiäänen omaavan moottorin olemassaolo ei juuri kuulu sen enempää auton ulkopuolelle kuin matkustamoonkaan.
Uuden sukupolven X5 on kasvanut hieman joka suuntaan. Leveyssuunnassa mittaa on tullut eniten lisää, 66 mm. Tämän vuoksi auton kokonaisleveys on nyt yli kaksi metriä. Lisävarusteena saa myös kolmannen penkkirivin. Iso auto vaatii myös isot renkaat, M-Sport varustelun yhteydessä alla oli 20” vanteet ja taka-akselilla rengaskoko oli peräti 305/40–20. Melkoiset nastamunkit siis.
Varusteista voisi kirjoittaa lähes loputtomiin. Niitä on vakiovarusteena jo mukavasti ja merkille ominaiseen tapaan lisää rivejä listasta löytyy kuin joulupukin kirjeistä Korvatunturilla. LED-tekniikan avulla saadaan näyttävyyttä aikaan suhteellisen pienillä asioilla. Auton sisällä fiilistä hallitsevat näin pimeän aikaan kojelaudassa ja oviverhoiluissa kulkevat valojuovat, joiden erilaiset värivariaatiot luovat aina omanlaisensa tunnelman autoon. Itsenäisyyspäivän kunniaksi valikosta löytyi myös sinivalkoinen teema.
Autoa lähestyttäessä ovien viereen heijastuvat valoverhot, jotka tyylin ohella luovat myös turvallisuutta. Mahdolliset esteet ja vaikkapa kävelyalustan liukkaus on näin helpompi havaita.

Katso ensin. Kameroiden avulla keskinäytölle piirtyy kuva auton ympäriltä. Lintuperspektiivin lisäksi autoa voidaan tarkastella myös joka kulmalta pienillä käden pyyhkäisyillä.
Katso ensin. Kameroiden avulla keskinäytölle piirtyy kuva auton ympäriltä. Lintuperspektiivin lisäksi autoa voidaan tarkastella myös joka kulmalta pienillä käden pyyhkäisyillä.

BMW Live Cockpit Professional -lasiohjaamojärjestelmää voidaan käyttää niin eleillä, puheohjauksella, kosketusnäytöllä kuin iDrive-monitoimisäätimellä, jonka avulla voidaan nyt valita sovellukset suoraan. Eleohjauksella on voinut uudemmissa bemareissa ohjata helposti medialaitteistoa käden liikautuksilla. Nyt käden sivalluksilla voi tarkastella isolta keskinäytöltä autoa ulkopuolelta. Tämän toiminnon avulla voi tarkastella esimerkiksi ahtaissa paikoissa sitä, missä este on ja kuinka kaukana autosta. Käytettävyyden ohella järjestelmä on grafiikaltaan erinomainen.
Turvatekniikka on luku sinänsä. Siihen voitaneen luetella periaatteessa myös älypuhelimen soveltuminen digitaaliseksi avaimeksi. Avaimen voi näin jakaa myös muille BMW Connected -sovelluksen avulla. Hätäpysäytysavustimen tarkoituksena on auttaa sairaskohtauksen saanutta kuljettajaa. Sähköisen käsijarrun napista päälle painettava toiminto tarkistaa ympäristön tilan ja pysäyttää auton mahdollisimman turvalliseen paikkaan. Umpikujan peruutusavustimen avulla auto muistaa 50 metrin matkan ja tuo auton takaperin turvallisesti samoja jälkiä pitkin.
Uusi X5 on todellinen monitoimiauto. Tilava perhepirssi, huonon tien etenijä ja urheilullinen suorituskyky yhdistyvät yhdessä paketissa laatuvaikutelmasta tinkimättä. Ainoa huono puoli tavallisen pulliaisen kannalta on pitkäksi karannut hankintahinta.

Potkua tarjolla

Mallisto täydentyy tuonnempana pistokehybridillä, joka toimii bensiini- ja sähkömoottorin liiton avulla. Mallinimeä X5 xDrive 45e iPerformancessa yhdistyvät 6-sylinterinen bensamoottori ja BMW:n eDrive -nimeä kantava voimansiirtokonsepti. Plug-In -hybridin lukemat ovat vaikuttavat: moottoreiden yhteenlaskettu teho on 394 hevosvoimaa ja suurin yhteisvääntömomentti on 600 Nm. Päästöt ovat WLTP-mittaustavasta muutettuna vanhaan NEDC-arvoihin 49 g/km.
Malliston tehokunkkuna häärii M50 d -versio, joka puhkuu neljän turboahtimen avulla peräti 400 hevosvoiman tehon ja 760 Nm:n väännön turvin. Sen ansiosta X5 panee kampoihin jo monille urheiluautoiksi kutsutuille ajoneuvoille, sillä aikaa paikaltaan 100 km/h nopeuteen vierähtää vain 5,2 sekuntia. Huonona ei voida pitää tutustumisajossa olleen ”peruskoneisen” lukujakaan, sillä sama pikapyrähdys taittuu 6,5 sekunnissa.

 

BMW X5 xDrive 30d M-Sport

  • Hinta varusteineen: n. 141 000 € (hinnat alk. n. 107 000 €)
  • Moottori: 2 993 cm3 (6-syl., yhteispaineruiskutusdiesel, turboahdin, EURO VI)
  • Suurin teho: 265 hv/195 kW (4 000 rpm)
  • Max. vääntö: 620 Nm (2 000 – 2 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 6,5 s
  • Huippunopeus: 230 km/h
  • Kulutus: 7,5–8,5 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 195–223 g/km (yhdistetty) (Kulutus- ja päästöarvot on ilmoitettu WLTP-päästönormin mukaisesti)
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0