Verkkopelitapahtuma järjestetään Otavassa.
Elektroninen urheilu on saanut paljon huomiota ja kiinnostus harrastajien suunnalta lajiin on kasvanut.
Mikkeli eSports ry perustettiin viime vuonna. Yhdistyksen yksi päätavoitteista on tuoda e-urheilua eli erilaisten virtuaalisten pelien pelaamista tunnetuksi paikallisesti ja kansallisesti.
– Haluamme, että pelaajat löytäisivät toisensa. Siksi järjestämme tapahtumia jäsenille ja totta kai, kaikki ovat tervetulleita, yhdistyksen varapuheenjohtaja Juha Valta kertoo.
Yhdistyksen jäsenmäärä on lähtenyt kasvuun ja seuraavan vuoden tavoite saavutettiin jo reilussa viikossa.
Mikkeli eSports ry järjestää keväällä yhdessä Otavan Opiston kanssa verkkopelitapahtuman ESGAMES ´19.
– Kiinnostusta on ollut todella paljon. Paikkoja on 50, mutta jos kaikki eivät mahdu mukaan, niin lupaamme järjestää toisen tapahtuman, Valta hymyilee.
Tapahtuma on miehen mukaan hyvä aloituspaikka kisoihin tähtääville sekä harrastuspohjalta pelaaville. Hän on itse pelannut ammattilaisena ja ensimmäiset muistot kisoista ovat suurista halleista, joissa on paljon väkeä.
– Järjestämämme tapahtuma on matalan kynnyksen tapahtuma. Jos mielii kilpailuihin, niin tästä on todella hyvä aloittaa.
Kilpaileminen voi olla suuri ”peikko”, eikä mukaan uskalleta lähteä. Jännitystä lisää se, että peleillä voi olla jopa satojatuhansia katsojia.
– Kilpailuja ei kannata missään nimessä pelätä. Tietenkään ei ole pakko kilpailla, jos haluaa pitää pelaamisen harrastepohjalla, Valta kiteyttää.
Suomen elektronisen urheilun kattojärjestö SEUL ry:n (Suomen elektronisen urheilun liitto) toiminnanjohtaja Mirka Tukia on ollut pestissään noin puolitoista vuotta. Pelaamista hän on kuitenkin harrastanut huomattavasti kauemmin. Suurin ilonaihe e-urheilussa saatiin hiljattain, kun suomalainen Joona Sotala voitti StarCraft 2 -pelin maailmamestaruuden. Tämä oli ensimmäinen kerta kun ei-korealainen kilpailija voitti.
– Onhan tämä ihan mahtavaa ja historiallista. Ammattipelaamisessa vaaditaan muutakin kuin pelkkää pelaamista. On otettava huomioon uni, ruoka ja liikunta. Aivan kuin missä tahansa urheilulajissa, Tukia muistuttaa.
Valta perään kuuluttaa samoja asioita.
– Moni tekee sen virheen, että pelaa liikaa. Silloin ei voi kehittyä.
Valta toimii itse nykyään valmentajan roolissa, joten hän jos kuka tietää mitä asioita tulee ottaa huomioon kilpailuun valmistauduttaessa.
Pelaaminen mielletään monesti yksinäiseksi puuhaksi. Tämä ei kuitenkaan Vallan mukaan pidä paikkaansa. Nuorilla saattaa olla yhdessä pelissä jopa satoja kavereita.
– Nämä ihmiset jakavat samoja kiinnostuksen kohteita. Kielitaitoa on myös pakko kehittää, koska pelissä voi olla ulkomaalaisia pelaajia.
Positiivisena suuntana e-urheilun parissa Valta on huomannut vanhempien ja isovanhempien osallisuuden esimerkiksi kilpailuihin nuorten mukana. Sekä Valta että Tukia myöntävät harrastuksen tai ammatin nurjan puolen.
– Kyllä se on totta, että pelaamista voi tehdä väärin. Jos pelaamisessa haluaa kehittyä, niin silloin on pidettävä kiinni säännöllisestä päivärytmistä ja huolehdittava itsestä muun muassa monipuolisella ruokavaliolla. Olisipa joku kertonut tämän minulle joskus aikoinaan, Valta naurahtaa.
– Myös pelien ikärajoja on syytä noudattaa, mies lisää.
Valta muistuttaa, että elektroninen urheilu on harrastus siinä missä muutkin. Hän itse on solminut vuosia kestäviä ystävyyksiä kisojen ohella.
– Vaikka emme enää pelaa samassa joukkueessa, tapaamme silti niin pelaamisen kuin muidenkin asioiden parissa, Valta toteaa hymyillen.
Mikkeli eSports ry toivoo saavansa paikallisia yhteistyökumppaneita, joiden avulla se voi tuoda e-urheilua tutuksi. Yhteisillä tapahtumilla saadaan myös pelaajille Mikkeliä tutuksi.
– Haluamme näyttää pelaajille ja yrityksille, mitä kaikkea voimme tehdä yhdessä. Aloitetaan nyt tällä Otavan tapahtumalla ja katsotaan mihin se meidät vie, Valta toteaa iloisena.