Ilmastointihuoltojen hinnoissa raju korotuspaine

15.6.2018 Ajankohtaista
Pitää toimia. Ilmastointi on ollut käytännössä jo vuosien ajan uusien autojen vakiovaruste.

Kylmäaineiden hinnat nousevat edelleen.

EU rajoittaa kylmäaineiden saatavuutta kaikissa EU-maissa tällä hetkellä. Kylmäaineille on asetettu kiintiö koko EU:n alueella, ja määrä tulee laskemaan vuoteen 2030 saakka. Kylmäaineiden hinnat ovat jo nyt nousseet huimasti, eikä loppua näy. Syynä on asetus, joka pyrkii vähentämään kylmäaineiden vaikutusta ilmaston lämpenemiseen.
Vuoden 2011 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa vaatimus on, että kylmäaineen kasvihuonevaikutus, eli GWP-arvo ei saa olla suurempi kuin 150. Lähtökohtana on hiilidioksidi, jolle tämä arvo on 1
Erityisen suuri hinnankorotus on ollut autoissa yleisesti käytettävän R134a-kaasun kohdalla. Tämä johtuu sen GWP-arvosta joka on 1430.
R134a erittäin yleinen kylmäaine, jota käytetään monissa erilaisissa jäähdytys- ja ilmastointisovelluksissa mukaan lukien keskilämpötilan ja korkean lämpötilan jäähdytys sekä kotitalous- että kaupalliset sovellukset, kuten myös asuinrakennusten ilmastointi ja kevyt ilmastointi, ajoneuvojen ilmastointi sekä teolliset sovellukset, kuten keskipakojäähdyttimet.
R134a on myös yleinen aineosa monissa HFC-kylmäainesekoituksissa, ja sitä käytetään joissakin ponneainesovelluksissa.
Kyselyjen mukaan R134a kaasun hinta, kuten myös uusimpien kylmäaineiden hinnat ovat pompahtaneet jopa kymmenkertaisiksi. Rajoituksista johtuen näyttää myös siltä, että jatkossa ilmastointihuoltojen hinnat nousevat rajusti, kun nykyiset kylmäainevarastot korjaamoilla ehtyvät.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0