Kotimaamme kannalta ehdottomasti tärkein automalli, Mercedes-Benz A, uusiutui. Millä eväillä aakkonen menestyy jatkossa, siitä otimme selvää.
Kaukana ovat ne ajat, kun A-sarjan Mersu tunnettiin korkeana ja erilaisena tähtikeulana. Edellisen sukupolven täydellinen muodonmuutos saa jatkumoa juuri esitellyn uuden mallin myötä. Matalalla ja urheilullisella olemuksella vastataan ajan huutoon ja kosiskellaan autoilevia ihmisiä premium-merkin pariin kaikista ikäryhmistä.
Kysymyksessä ei ole mikään kosmeettinen viilaus, vaan uusi mallisukupolvi. Muodoiltaan tulokas on sen verran onnistunut, että entinen sukupolvi näyttää jopa keskenkasvuiselta. Tuima keulan ilme ja muutenkin särmikkäämmät muodot yhdessä 12 senttiä kasvaneen kokonaispituuden kanssa saavat A:n näyttämään enemmän aikuiselta kuin koskaan.
Tavaratila on hieman aiempaa suurempi, tosin käytännössä tärkeämpi asia on reilumpi takaluukun leveys kaksiosaisten takavalojen ansiosta. Kuljettajan paikalla mahtuu istumaan vaikka herroiksi, mutta totuuden nimessä A-sarjan Mercedes on suunniteltu karkeasti sanottuna kahden hengen autoksi. Takaistuimelle mahtuu paremmin kuin ennen ja korkeussuunnassa tila riittääkin hyvin. Istuinkorkeus on matalahko ja pituussuunnassa tilaa on rajallisesti, kuten tässä kokoluokassa tapaa olla.
Varsinainen helmi löytyy kuitenkin sisätilojen tekniikkapuolelta, tarkemmin ottaen MBUX-järjestelmästä (Mercedes-Benz User Experience). Aiempi Comand säätöpyörineen joutaa romukoppaan, sillä nyt kysymyksessä on jotain ihan muuta.
MBUX perustuu kahteen näyttöön, jotka ovat perusversiona 7”, paremmin varustelluissa versioissa 10,25”. Idea on lyhyesti seuraava: vasen näyttö toimii mittaristona ja sitä käytetään ratin vasemman puolan painikkeista. Oikean puolan painikkeilla hallitaan viihdetoimintoja, ilmastointia, navigaattoria ja auton asetuksia.
Järjestelmän ohjaus tapahtuu aina koskettamalla. Ratissa sijaitsevien, noin sentin kantiltaan olevien laatikoiden lisäksi keskikonsolissa on varsinainen kosketusalusta, jonka avulla vaihdetaan esimerkiksi radiokanavat. Hetken opettelun jälkeen mieleen välähti, miksei tätä ole keksitty jo aiemmin. No, ehkäpä erilaiset komponentit ja järjestelmien suorituskyky ovat nyt asian vaatimalla tasolla valmistuskustannuksiin nähden.
Älypuhelinta ei tarvitse kaivaa taskusta kuin virran tankkaamista varten. Järjestelmä toimii kaikkinensa upeasti ja grafiikka on uudella tasolla. Kaiken tämän lisäksi auto oppii käyttäjältään toistuvia asioita, kuten esimerkiksi reitit ja kenelle soitetaan. Eli auto voi perjantaina ehdottaa valmiiksi reittiä vaikkapa vapaa-ajan asunnolle. Myös ääniohjaus on saatettu uudelle tasolle, sillä sekin on oppivaista sorttia.
Itse pidän auton tärkeimpinä ominaisuuksina yhä ajettavuutta ja mukavuutta. A-sarjan ohjaus on tarkka ja jousitus tuntuu toimivan jopa urheilulliseen tapaan. Samoin voi sanoa Renault`n kanssa rakennetun yhteistyömoottorin antamasta, metallisen matalasta pakoäänestä.
Turvalaitteista maininnan arvoisia ovat edustusautotason avustimet. Auto voisi tekniikan avulla ohjautua lähes yksinään. Kaistalla pysyminen on varmempaa kuin ikinä, sillä auto puuttuu kuljettajan seilaamiseen topakasti. Ensin ihmettelin että mitä nyt, kun A polkaisi jarrua ja ohjasi keskiviivasta takaisin kaistalle. Syy löytyi penkin ja ratin välissä tapahtuneesta hortoilusta. Kaupunkimaisissa olosuhteissa ajaville hyvä varuste on kuolleen kulman varoituksen pysäköintitoiminto, joka ehkäisee esimerkiksi lähestyvän pyöräilijän törmäämistä aukeavaan oveen.
Moottoreita on kaikkiaan kolme, joista yksi on 1,5 litrainen diesel. Bensakoneista tehokkaampi on mallimerkintää A 250 kantava, jonka konepellin alla on kaksilitrainen neloskone. Se tarjoaa 224 hevosvoimaa ja 350 Newtonmetrin väännön. Isomman moottorin yhteydessä taka-akselisto on erilainen ja tätä monivarsiratkaisua käytetään myös syksyllä esiteltävissä nelivetomalleissa. Eniten A-sarjalaisia tullaan kuitenkin myymään 1,33 litraisen, 163 hevosvoimaa tarjoavan nelisylinterisen turbomoottorin kera. Vaihteistona sen yhteyteen saa koeajoautossa olleen 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston lisäksi myös kuusivaihteisen manuaalin.
Uusi Mercedes-Benz A on siisti pakkaus. Se lataa eetteriin uutta tekniikka, jota tullaan varmasti ottamaan käyttöön niin kilpakumppanien leireissä kuin oman merkin muissakin malleissa. Aika entinen ei koskaan palaa, ei varsinkaan autotekniikassa.
Siten ei liene perätön ennustus, jos uumoilee Uudenkaupungin tuotantomäärien pysyvän tämän uutuuden ansiosta vähintään entisellä tasolla. Se on hyvä asia meille kaikille, pidit A-Mersusta tai et.
MB A 200 Launch Edition Style
- Hinta: 36 754,96 € (hinnat alk. 31 644,66 €)
- Moottori: 1 333 cm3 (4-syl., bens. suoraruiskutus, turboahdin)
- Suurin teho: 163 hv/120 kW (5 500 rpm)
- Max. vääntö: 250 Nm (1 620 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,0 s
- Huippunopeus: 225 km/h
- Kulutus: 5,2 l/100 km (yhdistetty)
- CO2-päästöt: 120 g/km (yhdistetty)