Työn perässä ollaan valmiita muuttamaan. Kaikille paikkakunnan vaihdos ei ole itsestäänselvyys.
”Päivää. Tulin hakemaan töitä. Ajattelin lähteä tekemään Mersuja.” Näin esitteli itsensä eräs mieshenkilö, joka tutustui viime viikolla Valmet Automotiven rekrytointikampanjaan Mikkelin torilla. Uuteenkaupunkiin on saatu tilaus Mercedes-Benzin uuden automallin valmistamisesta ja autotehdas tarvitsee pian yli 1000 uutta autonrakentajaa.
Mikkeliläiset Suvi ja Jesse Torniainen olisivat valmiita muuttamaan Uuteenkaupunkiin, jos se takaisi molemmille työpaikan autotehtaassa.
– Kyllä me olemme valmiita työn perässä lähtemään. Olemme miettineet paikkakunnan vaihdosta ihan vakavasti, jos molemmat saisivat vakituisen työpaikan. Meillä on molemmilla muutenkin kiinnostus autoja kohtaan, he toteavat.
Pariskunta katsoi rekrytointirekassa videota, jossa esiteltiin tehtaan toimintaa.
– Videon perusteella tehdas vaikutti paljon isommalta, kuin olimme kuvitelleet.
Torniaiset tiedustelivat rekrytointihenkilöstöltä kaikkea asumiseen liittyvä asioita sekä kaupungin tarjoamia harrastusmahdollisuuksia.
– Se yllätti meidät, että Uudessakaupungissa on matalampi vuokrataso. Kolmion voi saada 500-700 eurolla. Maksamme täällä kolmiosta vuokraa lähes 900 euroa.
– Kaikki rahat menevät pakollisiin asumismenoihin, eikä ylimääräistä jää paljoa käteen. Jos vuokrassa säästäisi 300 euroa, niin elämiseen jäisi paljon enemmän rahaa, he pohtivat.
Vaikka vakituinen työ kiinnostaisi, ei paikkakunnalta muutto ole kaikille itsestäänselvyys, etenkään perheellisille.
– Tässä ratkaisevat monet kysymykset. Myös vaimolle pitäisi saada töitä. Hänellä on Mikkelissä vakituinen työ. Asumme vuokralla, joten siinä mielessä olisi helppo lähteä, toteaa työttömänä muutaman kuukauden ollut Mikko.
Myös Mikko katsoi autotehtaan esittelyvideon.
– Se on linjatyötä. Päivät saattavat käydä pitkäksi, jos ei saa kiertävää työrytmiä. Palkkaus on ihan keskiverto. Työaikamuoto on aika ratkaiseva tekijä eli haluaako enemmän vapaa-aikaa vai rahaa, hän pohtii.
Kokoonpanon puolella työskentelevät Reetta Smaili ja Jarkko Rintala kertovat, että tehtaalle etsitään hitsaajia ja maalareita sekä henkilöstöä kokoonpanon ja sisäisen logistiikan puolelle. Iltapäivällä työtarjontaan oli käynyt tutustumassa lähes 200 henkilöä.
– Otamme yhteystiedot ylös ja teemme samalla pientä haastattelua. Täällä on ollut tosi hyvää porukkaa ja motivaatio tuntuu olevan kohdallaan, Smaili ja Rintaka kehuvat.
Valtakunnallinen rekrytointikiertue päättyi pääsiäisviikolla. Kaikkiin autotehtaalle yhteystietonsa jättäneisiin henkilöihin ollaan yhteydessä parin viikon sisällä.
Made in Finland kiinnostaa
Kun jo edesmennyttä henkilöautomerkki Saabia valmistettiin Uudessakaupungissa, oli autoilla vahva kotimaisuuden leima. Saabit keikkuivat myyntitilastojen kärjessä ja tehdas työllisti osaavia suomalaisia autonrakentajia.
Sitten kaikki muuttui ja alkoi pitkä epävarma aikakausi. Nyt Uusikaupunki elää uutta nousua ja autotehdas takoo ennätyslukuja kaikilla mittareilla mitattuna. Tämä on huomattu myös uusia Mercedes-Benzejä myyvissä liikkeissä.
– Asiakkaat kysyvät uutta Mercedestä puntaroidessaan, onko tämä malli valmistettu Suomessa, vahvistaa Savon Autokeskuksen myyntipäällikkö Jarkko Parkkinen.
Täksi vuodeksi Mercedes-Benz toi markkinoille A-sarjan erikoismallin Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi. A-sarjan lisäksi Suomen tehtaalla aloitettiin hiljattain citymaasturi GLC:n valmistus.
Juuri tehtaaseen tutustumassa käynyt automyyjä Kari Huttunen piti näkemästään.
– Automaatioaste on vaikuttava, robotteja on huomattavan paljon ja paikat ovat todella siistejä. Sen tuntee, että siellä on nyt tekemisen meininki päällä, myös Mercedeksen Saksan tehtailla käynyt mies tietää.
Autonvalmistuksessa on kysymys myös valtavasta logistisesta palapelistä. Uudenkaupungin tehtaalla käy esimerkiksi päivittäin vähintään 80 rekka-autoa.