Isot, nopeasti muunneltavat tilat ja polttoainetaloudellinen tekniikka. Ne ovat uuden Grand Scenicin aseet tila-autoa hamuavalle.
Näin katumaastureiden ja crossovereiden aikakaudella uusin ranskalaismalli pitää pintansa punaisen langan suhteen: kysymyksessä on tilava auto, jossa kaiken keskiössä ovat matkustajat ja heidän viihtyminen.
Kliseeltä kuulostavan asian todistavat oikeaksi takapenkille istuvat tyttäret: ”Iskä, tämä on hieno auto, kun täällä on niin paljon tilaa. Ja katso, toi katto on läpinäkyvä.” Ja juuri kun olen ehtinyt edellisen komentoketjun myönnellä katseella seuraten, niin kuuluu lisää: ”hei, täällä on pöydät. Tässä vois pitää tablettiakin. Ja katso isi nyt, täällä on latauspaikkakin”, nuorempi toteaa. Niin, itse pidän enemmän matalista ja sporttisemmista autoista, mutta lapsen suusta kuuluu totuus. Aina.
Grand Scenic on varustettu pituussäädettävillä istuimilla, paitsi lattiasta nousevien eli kolmannen istuinrivin kohdalla. Käytännön fiksuutta on tavaratilan vasemmassa laidassa oleva istuinten katkaisinpaneeli, josta voidaan kaataa nurin juuri ne istuimet, joiden kohta halutaan muuttaa tavaratilaksi. Tämä helppokäyttöisyysvaruste on melko varmasti ainakin ostoskasseja sylipielet täynnä olevan perheenäidin mieleen. Etupenkkejä sähköinen etäkaato ei sentään koske.
Kuljettajan paikalla voi valita, istuako hieman korkeammalla vai matalammalla. Korkeussuunnassa tilaa riittää hyvin, mutta jos isokokoinen kaveri haluaa istua hieman ylempänä, on keskikonsolin pullistus juuri polven kohdalla.
Ajettavuuden osalta Grand Scenic on ajan tasalla. Kulmia on hieman hankala hahmottaa, sillä kojelauta on pitkä ja pystyä keulaa ei näe senkään vertaa. Itse ajotuntuma on hyvä ja alusta toimii ainakin pienellä kuormalla ajettaessa. Silti mukavuutta löytyy, eikä edes hieman heikommassa kunnossa oleva eteläsavolainen sivutie pääse lyömään hanskoille ratin välityksellä.
Suomessa Grand Scenicin saa vain ja ainoastaan manuaalivaihteisena 130 heppaisen bensakoneen kanssa, kun taas kaksi eri dieselvaihtoehtoa, 110 ja 160 hevosvoimaiset, saa pelkästään kaksoiskytkinautomaatin kera. Pienemmän dieselin voimavarat riittävät normiajoon, mutta pääsääntöisesti kuorma päällä ajettaessa valinta osuisi isompaan moottoriin. Kaksoiskytkimellä varustettu 7-portainen laatikko tuntuu toimivan leppoisasti, eikä mitään oleellisia heikkouksia ajolenkin aikana ilmaantunut. Polttoainetalous on sen sijaan kohdallaan, sillä kaupunkiajossakin kulutus on vain karvan päälle neljä litraa sataselle.
Mukiinmenevien ulkomuotojen vuoksi Grand Scenicin todelliset mittasuhteet hahmottuvat vasta hetken ihmettelyn jälkeen. Tuulilasia ei pyyhitä puhtaaksi kuin pitempivartisella harjalla. Myöskään lasikattoa ei kuivata säämiskällä kuin seisomalla oviaukon kynnyksellä ja silloinkin pitää olla aikamiehen mitoissa. Silti auto ei vaikuta miltään möhköltä. Tyylikkään olemuksen takana ovat sulavien korilinjojen lisäksi lisävarusteena saatavissa oleva kaksiosainen väritys sekä nykyisen Renault-muotokielen mukaiset ovien alareunojen tummat paneelit.
Tyyli jatkuu sisällä. Panoraamakaton päästämän kevätauringon valo saisi näyttämään lähes joka auton sisustan hyvältä. Grand Scenic on hillityn tyylikäs ja varusteet sopivat toistensa yhteyteen ilman ristiriitoja. Monista muista automerkeistä poiketen Renault on asemoinut kojelaudan keskellä sijaitsevan hermokeskuksen eli 8,7” kokoisen R-Link 2 -multimediajärjestelmän kosketusnäytön pystysuuntaan. Sisustuksesta saa laadukkaamman kuvan, mitä kangas-/keinonahkaverhoilusta näin sanoin kertomalla tuntuu.
Koeajoauton varustetaso kantaa soitinmaailmasta tutun Bosen nimeä. Toinen saatavilla oleva varustetaso on mallia perus ja se kantaa nimeä Zen. Oleellisinta ostajan kannalta on se, että jo Zen-tasossa on kaikki oleellinen mukana turvavarusteiden puolelta. Valmistajan mukaan Grand Scenic tarjoaa ainoana luokassaan aktiivisen hätäjarrutusjärjestelmän, joka tarkoittaa sitä, että mahdollisen törmäystilanteen uhatessa auto jarruttaa itse itseään.
Bosen myötä auto tuunataan lähinnä tyylikkäämmäksi, mutta joukossa on myös toiminnallisuuksia. Yksi näistä on Multi-Sense –järjestelmä. Sen avulla voidaan valita ajotila, joka säätää kaasupolkimen ja moottorin reagointia, ohjausta sekä automaattivaihteiston toimintaa. Lisäksi moottorin äänimaailmaa ja mittariston väritystä sekä tunnelmavalaistusta voidaan muokata mieleiseksi.
Varustetasoja voidaan lisäksi maustaa erilaisilla paketeilla. Koeajoautossa näitä paketteja oli kaikkiaan kolme kappaletta, joista osa on jo vakiona Bose-tasossa. Eikä tietenkään sovi unohtaa varustetason nimen mukaisesti muhkeasti soivaa äänentoistoa.
Tilaa tarvitsevalle Grand Scenic on varteenotettava vaihtoehto. Eikä hintapolitiikkakaan näyttäisi olevan metsässä, mikäli lompakkokäsi autokaupoille halajaa.
Renault Grand Scenic dCI 110 EDC7-aut Bose
- Hinta: 37 390 € (hinnat alk. 31 990 €)
- Moottori: 1 461 cm³ (turboahdin, polttoaineen yhteispaineruiskutus)
- Suurin teho: 110 hv/81 kW (4 000 r/min)
- Suurin vääntö: 260 Nm (1 750 r/min)
- Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,4 s
- Huippunopeus: 183 km/h
- Kulutus: 3,9/4,2/4,0 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
- CO2 –päästöt: 104 g/km (yhdistetty)