HäRVelin paluu — Honda HR-V 1,5i Elegance

19.10.2015 Auto & Kone
Takaisin valokeilaan. HR-V:n uudet vaatteet ovat muodin mukaiset.

Hondan insinöörien oivallus synnytti viime vuosituhannen lopussa kokonaan uuden autoluokan. Yhdeksän vuoden hiljaiselon jälkeen malli teki paluun markkinoille.

Sanoista high roof vehicle juontuvan automallin nimi oli aikanaan ihan jotain uutta. Silloin nelipaikkainen Honda oli varustettu isommalla maavaralla ja tarvittaessa neliveto astui peliin mukaan. Oli syntynyt kokonaan uusi autoluokka, jonka tulevasta suosiosta ei osannut uneksia edes markkinointiosaston optimisti.

Jostain syystä Honda lopetti HR-V:n valmistuksen ja kukoistukseen noussut ”genre” jäi muiden pelikentäksi. Nyt tehdas toi uuden mallin markkinoille pitkän tauon jälkeen. Esi-isäänsä nähden auto poikkeaa selkeästi kahdesta syystä: nyt HR-V on aina etuvetoinen ja viisipaikkainen.

Joystick. Rauhallisen oloisessa ohjaamossa huomio kiinnittyy erittäin lyhyeen vaihdekeppiin.
Joystick. Rauhallisen oloisessa ohjaamossa huomio kiinnittyy erittäin lyhyeen vaihdekeppiin.

Pääeväinä ovat fiksun hinnoittelun lisäksi kattavat varusteet. Koeajossa ollut keskimmäinen varustelutaso tottelee nimeä Elegance. Sen myötä tarjolla ovat muun muassa etutörmäysvaroitin, liikennemerkkien tunnistus, kaistavaroitin ja kaukovaloautomatiikka. Kun perustaso Comfort pitää sisällään ajonvakautusjärjestelmän, mäkilähtöavustimen ja kaupunkiajon törmäysavustimen lukuisten mukavuusvarusteiden ohella, voidaan puhua jo reilusta varustelusta.

Ulkomuodoiltaan Hondan uutukainen on kaukana kantikkaasta esi-isästään. Sen vahva keula yhdistettynä coupemaiseen kattolinjaan tuovat mieleen isot ja arvokkaat premium-autot. Tämä lienee tarkkaan harkittua, sillä muotoilua voi pitää vähintäänkin onnistuneena.

Sisältä auto on astetta tavallisempi. Kaikki on sopivasti paikallaan ja tekniikka pelaa kuin japanilaisessa kellossa. Pääosassa olevan nopeusmittarin keskiössä on hologrammi-tyyppinen led-pohjainen valaistus, joka luo tyylikkään kolmiulotteisen efektin. Mittarin ympärillä hehkuu lisäksi taloudelliseen ajotapaan ohjaava valojuova, joka hehkuu sitä vihreämpänä, mitä vähemmän polttoainetta kuluu.

Alfamainen kahva. Takaoven kahvaa ei kannata etsiä perinteiseltä paikalta.
Alfamainen kahva. Takaoven kahvaa ei kannata etsiä perinteiseltä paikalta.

Voimanlähteenä on joko uusi 130 heppainen 1,5 litran bensa tai jo muista merkin malleista tuttu 120 hevosvoimainen diesel. Koeajoauto oli varustettu ensin mainitulla moottorilla ja 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla. Bensakoneen yhteyteen on saatavana automaatti, mutta dieselin kera ei. Vapaasti hengittävän moottorin pauhun kuulee korkeammilla kierroksilla ohjaamoon selvästi. Joystickin tapaisen vaihdekepin avulla pääsee käskemään lyhyeksi välitettyä vaihteistoa, jonka myötävaikutuksella auto etenee jouhevasti. Näin moottorin kapeahko vääntöalue saadaan käytettyä tehokkaammin. Kulutus- ja teholukemat ovat turbottomuudesta huolimatta kohdallaan, korkealla olevaa maksimivääntöä lukuun ottamatta.

Autonvalmistajien moottoripelissä Honda on panostanut luotettavuuteen. Tanakamman alaväännön omaavalla dieselillä en päässyt ajamaan, mutta uskoisin sen silti sopivan pellin alle paremmin. Ajossa auto on muuten suhteellisen hiljainen, eikä ajomelua isommin kantaudu kuljettajan tontille.

Ajovaloautomatiikka toimi pimeässä ajellessa kelpo tavalla. Haluttaessa valoja voi vaihdella myös itse. Epäilen vahvasti, kuka viitsii kohta viiksiä väännellä, kun sensorit tekevät työn puolestasi. Käsijarru on mallia sähköinen ja sen saa päälle, vaikka auto ei olisi käynnissä. Pois se ei tosin lähde, ennen kuin auto on jälleen tulilla.

Ojennuksessa. Tavaratilan voi jakaa lokeroihin tilanjakajan turvin.
Ojennuksessa. Tavaratilan voi jakaa lokeroihin tilanjakajan turvin.

HR-V:n varsinainen juju on todella fiksusti suunniteltu tilan käyttö. Vaikka se ei ole ulkomitoiltaan kovinkaan suuri, mahtuu etu- ja takapenkille istumaan peräkkäin vaikka kaksi maajoukkuelentopalloilijaa. Taaksepäin kiilamaisesta kattolinjasta huolimatta myös pääntilaa on riittämiin. Magic seats-järjestelmän avulla takaistuimet saa käännettyä yhdellä kädenliikkeellä tasaiseksi tavaratilaksi.

HR-V on sopiva auto monelle kohderyhmälle. Iäkkäämpien ihmisten on helpompi istua hieman korkeampaan autoon ja tilaa jää eläkeläispariskunnan lisäksi myös tavaroille. Toisaalta ulkomuoto ja viimeisen päälle oleva tekniikka Android-yhteensopivine medialaitteineen houkuttelee myös nuorempia autoilijoita. Kun tiedetään Hondan tekninen kestävyys, niin tässä saattaa olla pian merkin myydyin malli.

Honda HR-V 1,5i Elegance

  • Hinta: 25.390,29 € (hinnat alk. 22.889,20 €)
  • Moottori: 1 498 cm³ (4-syl., muuttuva venttiilien ajoitus)
  • Suurin teho: 130 hv/96 kW (6.000 kierr./min)
  • Max. vääntö: 155 Nm (4.600 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 10,8 s
  • Huippunopeus: 189 km/h
  • Kulutus: 4,8/5,6/7 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 130 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0