Uransa kypsimpiä vuosia ajava Jari Ketomaa oli viime kaudella erittäin lähellä maailmanmestaruutta WRC2-luokassa. Toukokuusta lähtien mies ajaa kuusi rallia Kiinassa Soueast-automerkin tallissa V6 Ling Shi-kilpurilla. Eksoottisen kuuloisen auton tekniikka on astetta tutumpi, sillä se perustuu pitkälti Mitsubishin EVO 10:een.
Viime vuoden tapaan aikeissa on ajaa myös WRC2-kisoja Drive Dmack World Rally Teamin riveissä. Lisäksi ralliässän kontolla on entiseen tapaan renkaiden kehittämistä. Voitokkaan Ruotsin rallin lisäksi ohjelmassa ovat ainakin Meksikon ja Argentiinan osakilpailut.
Viime kaudella Ketomaa laittoi koville sarjan voittaneen Nasser Al-Attiyahin. Eroa oli kauden lopussa vaivaiset kolme pistettä. Suurelle yleisölle ei luokan sisällä olevien autojen ero ole edes tiedossa. Ketomaan piiskaama Ford Fiesta R5 on sekin nopea laite, mutta sarjan voittaneen Nasserin RRC-versioon nähden huomattavasti heikompi. RRC kun eroaa ehdasta WRC:stä vain kuristajan, vauhtipyörän ja takaspoilerin verran.
– Se on vakaampi ja vääntävämpi. Varsinkin hitaammilla syheröosuuksilla ei R5:lla ole jakoja RRC:n rajua vääntöä vastaan.
Mutta Ketomaa ei itke pienistä, vaan haluaa ajaa ja nauttia. Ja ajamisen nälkää kuljettajalla yhä on, varsinkin kun viime kauden päätteeksi paketti alkoi toimia. Koko sarjan ajaminen on kiinni siitä, kuinka alkukausi sujuu ja miten loput kilpailut sopivat yhteen Kiinan kuvion kanssa.
– Turistina ei tee mieli ajaa. Mutta jos kaikki menee putkeen, niin uskoisin meillä olevan hyvät saumat.
Ketomaan ennakoima fiilis ennen Ruotsin MM-rallia osoittautui täsmälleen oikeaksi. Kuljettajaparin, auton ja renkaiden yhteistyö toimi hyvin ja tulos oli sen mukainen – WRC2-luokan voitto yli puolen minuutin erolla Eyvind Brynildseniin.
Tämä vuosi saattaa olla mikkeliläisässälle työntäyteisyyden lisäksi myös menestyksekäs. Renkaisiin itse tehty kehitystyö alkaa kantaa hedelmää, ja kuin osoituksena siitä, Dmackin renkailla otettiin Ruotsista luokan kaksoisvoitto.