Ukraina nielee autoja

23.10.2024 Auto & Kone
Autot
Mikko Rongas rassailee Fiat Scudoa siihen kuntoon, että se saataisiin vietyä Ukrainaan. Rongas toteaa, että hän jatkaa autojen vientiä niin kauan kuin Venäjä on häädetty Ukrainasta. Kuva: Elina Alanne
Etelä-Savosta on viety useita autoja niin rintamalle kuin avustuskuljetuksiin. Mikko Rongas aikoo jatkaa autoprojektia niin kauan kuin tarvitsee.

Sinisestä Volkswagen Passatista tuli muuten terveiset vähän aikaa sitten, sanoo Mikko Rongas ja alkaa etsiä valokuvaa.
– Se on edelleen olemassa. Se on ollut tavattoman hyväonninen auto, Rongas kertoo ja löytää 79. prikaatin Ukrainasta lähettämän kuvan.
Siinä sininen Passat on hyvin samannäköisenä kuin Suomesta lähtiessään joulukuussa 2022. Konepelti on rutussa, mutta niin se oli jo Suomessakin.
Katsomme kuvaa kuulaassa syyssäässä Fiat Scudossa tien laidassa. Jo useita ajokilometrejä nähnyt Scudo on vielä myös tarkoitus saada Ristiinasta Ukrainaan sen elinkaaren todennäköisesti jännittävämpään vaiheeseen.

”Rintamalla olevien autojen elinikä on noin kaksi kuukautta.”
Mikko Rongas

Rongas on ollut viemässä Ukrainaan useita ajoneuvoja. Niitä on toimitettu muun muassa Apua Ukrainaan Etelä-Savo ry:n ja Konkreettista apua ry:n kautta. Nyt Apua Ukrainaan Etelä-Savo on päättänyt keskittyä muiden avustustavaroiden kuin ajoneuvojen hankintaan ja vientiin, mutta Rongas aikoo jatkaa myös autojen parissa.
– Tämä alkoi siitä, kun kävin ensimmäisellä avustusmatkallani Ukrainassa kesäkuussa 2022. Sekä siellä että sosiaalisesta mediasta kävi ilmi, että siellä on valtava tarve autoille.
Ensimmäinen eteläsavolaisten voimin Ukrainaan hankittu auto oli Nissan Terrano, josta tuli kenttäambulanssi.

Ukrainassa autoja tarvitaan sekä haavoittuneiden kuljettamiseen että avustuskuljetuksiin.
– Rintamalla olevien autojen elinikä on noin kaksi kuukautta, Rongas kertoo.
– Pakettiautoja siellä kaivataan tavaroiden kuskaamiseen. Mutta kun teitä on tuhottu, niin usein pienemmällä autolla pärjää paremmin. Konkreettista Apua ry:n puitteissa etsimme ja veimme sinne neliveto pick-upeja sotilaille, Rongas jatkaa.

Ajoneuvoja on siis vienyt useampi suomalainen ja eurooppalainen avustustaho.
– Nyt tilanne alkaa olla se, että Keski-Euroopassa käyttökuntoisten edullisten autojen laarit on kaavittu tyhjiin, Rongas selventää.
Suomesta autoja vielä löytää, koska ehkäpä korkeamman verotuksen maassa vanhemmista autoista on pidetty parempaa huolta.

Rongas on itse korjannut lahjoitusvaroilla ostettuja tai lahjoituksena saatuja autoja lähtökuntoon. Hitsaamisessa on auttanut Jorma Venäläinen.
– Jos joku haluaa tulla mukaan näihin talkoisiin, niin tervetuloa rassaamaan, Rongas kannustaa.
Autoprojektin pienkeräys rahoitukseen päättyi juuri ja seuraava on mietinnässä. Rahaa tarvitaan sekä ajoneuvojen kunnostamiseen että matkakuluihin.
– Viime reissulla syyskuussa meillä jäi yksi Nissan-bussi Pärnuun. Se olisi tarkoitus korjata ja saada Ukrainaan mutta saa nähdä, mikä sen lopullinen tuomio on.

Jos oman ajoneuvon haluaa lahjoittaa Ukrainaan vietäväksi, niin tietyt reunaehdot pitää ottaa huomioon. Auton pitää olla diesel ja manuaalivaihteinen. Auton pitää olla katsastettu ja leimaa jäljellä niin, että sen ehtii ajaa Ukrainaan.
– Diesel siksi, että armeijalla on dieseliä. Ruosteilla, säröillä tuulilasissa tai muilla sellaisilla asioilla ei ole väliä, Rongas sanoo.

Autojen etsintä, kunnostaminen ja kaiken rahoituksen haalinta ei ole ihan kevyin vapaaehtoistyön muoto. Vielä kun siihen lisää sen, että autot vieläpä ajetaan Ukrainaan.
Rongas sanoo, että hän jatkaa niin kauan kuin Venäjä on häädetty Ukrainasta.
– Alkujaan lähdin vuonna 2022 avustustoimintaan mukaan siksi, kun otti niin päähän Venäjän toiminta ja tuntui, että jotain on tehtävä. Olen täysin vakuuttunut, että jos Venäjä saa Ukrainasta sen mitä haluaa, niin se siirtyy seuraavaan kohteeseen, Rongas tuumii.

 

ELINA ALANNE

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0