Kun polkupyöräedun arvo jää alle 1200 euroon vuodessa, se on työntekijälle verovapaa etu. Moni työnantaja Mikkelissäkin tarjoaa polkupyöräetua työntekijöilleen.
Työsuhdepyörä on työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettu polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Pyörällä voi ajaa ilman rajoituksia sekä työmatkoilla että vapaa-ajalla, kuten vaikkapa kauppareissuilla ja harrastuksissa, ja se voi olla myös esimerkiksi sähköavusteinen.
Suomessa on ollut vuodesta 2021 alkaen voimassa laki, jonka mukaan työnantajan työntekijälle tarjoama polkupyöräetu on verovapaa etu, kun sen arvo jää alle 1200 euron vuodessa. Verovapaaseen etuun voi oikeuttaa myös yli 1200 euron arvoinen polkupyörä, sillä kulut voi jakaa useammalle vuodelle. Niinpä esimerkiksi tavallisia pyöriä arvokkaampien sähköpyörien osuus työsuhdepyöristä on ollut varsin suuri. Lainsäädännön taustalla on pyrkimys kasvattaa Suomessa pyöräilyä kymmenillä prosenteilla vuoteen 2030 mennessä. Tämän taustalla taas ovat etenkin hiilineutraaliustavoitteet.
Yksi työntekijöilleen polkupyöräetua tarjoava työnantaja Mikkelin seudulla on UPM:n Pelloksen vaneritehtaat Ristiinassa. Tehtailla työskentelevä Janne Roponen kertoo hankkineensa työsuhdepyörän heti alkuvuodesta, kun se tuli mahdolliseksi.
– Pyörän hankkiminen meni tosi kätevästi näin työntekijän näkökulmasta. Työnantajan kanssa sopimuksen tehneeltä palveluntarjoajalta sai koodin, jonka kanssa kävelin pyöräkauppaan, ja siitä lähti homma rullaamaan.
Roponen sanoo, että hänellä työmatkaa kotiovelta tehtaan portille tulee 8,2 kilometriä suuntaansa. Tämän vuoden puolella hän on taittanut matkaa ahkerasti polkupyörällä.
– Ensin ajoin omalla tavallisella pyörällä ja vaimon sähköpyörällä ennen kuin sain tämän oman uuden pyörän. Kaikkiaan tältä vuodelta on tullut seitsemän sellaista työpäivää, jolloin en ole mennyt pyörällä töihin.
– Kyllähän osa työkavereista vähän kummeksuen katseli silloin, kun lämpömittari näytti miinusta 28 astetta, ja minä tulin fillarilla! Roponen naurahtaa.
Kun pyörällä ajaminen on helppoa ja mukavaa, on Roposelle kertynyt kilometrejä myös vapaa-ajalla.
– Pari tuhatta on kilometrejä kertynyt helmikuusta, jolloin tämän pyörän sain. Lenkillä menee helposti sellainen 50 kilometriä. Kun on hyvä pyörä hyvillä varusteilla, niin sillä on mukava ajaa.
– Ja ihan selkeästi kiinnostus pyöriä kohtaan tehtaallakin on koko ajan kasvanut. Minun tietojen mukaan ainakin 50 pyörää on jo siellä työntekijöille hankittuna. Omien kokemusten perusteella suosittelen kyllä vahvasti tarttumaan mahdollisuuteen. Pyörän niin sanottu maksukin menee melkein kuin huomaamatta siellä palkan sisällä, Roponen toteaa.
”Yrityksen ei siis tarvitse olla iso, että tämän edun voi tarjota. Kustannukset
ovat melko pieniä, ja toisaalta työntekijälle saatava etu ja hyöty on iso.”
Juho Saranki, Intersport Mikkeli
Vuoden 2021 verohelpotus käytännössä käynnisti työsuhdepyörien markkinan Suomessa, kertoo Intersport Mikkelin kauppias Juho Saranki.
– Siitä se alkoi ja vuosi vuodelta mukaan lähteneiden yritysten sekä työsuhdepyöriksi myytyjen pyörien määrä on kasvanut. Tätä etua tarjoavat työntekijöilleen kaikenkokoiset firmat. Pienimmät ovat olleet kahden hengen yrityksiä ja toisessa päässä ovat sitten hyvinvointialue Eloisan ja Mikkelin kaupungin organisaatiot.
– Yrityksen ei siis tarvitse olla iso, että tämän edun voi tarjota. Kustannukset ovat melko pieniä, ja toisaalta työntekijälle saatava etu ja hyöty on iso, Saranki kuvailee.
Hänen mukaansa selkeästi suurin osa, liki 90 prosenttia, työsuhdepyöristä on sähköavusteisia. Työsuhdepyörien myynti taas on kasvanut jo niin paljon, että niiden määrä on yli puolet kaikista Mikkelin Intersportista vuosittain myytävistä pyöristä.
– Olemme pyrkineet myös entisestään parantamaan ja kehittämään omaa palveluamme. Olemme esimerkiksi järjestäneet erillisiä esittely- ja koeajotilaisuuksia yrityksissä. Näin on pyritty tekemään pyörän hankinta mahdollisimman helpoksi sekä yritykselle että sen henkilöstölle.
– Ja yksi erittäin tärkeä asia on se, että pystymme myös tarjoamaan kaikki huoltopalvelut pyörille. Tämä on tärkeä osa työsuhdepyörien pakettia, Saranki painottaa.
Lähteenä käytetty haastatteluiden lisäksi Pyöräliiton verkkosivuja.
Työsuhdepyörän hankinta
Työsuhdepolkupyörä hankitaan työnantajan järjestämänä tai leasingsopimuksella. Polkupyörästä saatua veroetua kutsutaan nimellä polkupyöräetu. Työsuhdepolkupyörä on täysin verovapaata tuloa, kun sen kustannukset yltävät enintään 1200 euroon asti vuodessa. Eli etu ei siis nosta ansiotulojen verotusta, kun kustannukset pysyvät tämän alla.
Työsuhdepyörän hankkiminen säästää usein noin 20-30 prosenttia pyörän suorahankintahinnasta. Vaikka hankit pyörän työsuhdepyöräksi, on se käytettävissä myös vapaa-ajalla. Työsuhdepyörän hintaan sekä siitä syntyvään säästöön voit tutustua eri palveluntarjoajien laskureilla. Laskuri huomioi koko sopimuskauden aikana syntyneet säästöt sekä hinnan, mukaan lukien rahoitus- ja vakuutuskulut.
Työsuhdepyöräksi voi hankkia myös sähköpyörän. Vaikka laadukkaan sähköpyörän hinta on usein 2000 eurosta ylöspäin, niin tekemällä 3-4 vuoden leasing-sopimuksen, vuosittaiset kustannukset pysyvät verovapaan edun rajan alapuolella.
Lähde: www.intersport.fi
Niko Takala