Automyynnin taustalla työskentelee monitaitoisia ammattilaisia hektisessä rytmissä.
Puhelin soi ja Rinta-Joupin Autoliikkeen ajojärjestelijä Pertti Uimonen vastaa tottuneesti puhelimeen kesken toisen työtehtävän. Ouluun myydyn vaihtoauton renkaat täytyy lähettää jälkikäteen asiakkaan kotiovelle. Uimonen merkitsee asian heti kalenteriin ennen kuin juttutuokio voi toden teolla alkaa.
Kymmenisen vuotta ajojärjestelijänä toiminut mies ajautui hommaan sattumalta.
– Olin kaverina noutamassa venettä Varkaudesta, kun tapasin Laineen Heikin yhteisen tuttavamme kautta.
Itseasiassa Uimonen elää jo toista työuraansa, sillä vääpelin hommista hän jäi eläkkeelle viime vuosikymmenen alussa.
– Emme tykkää vaimon kanssa kumpikaan olla sohvaperunana. Tässä aika kuluu hyvin, Uimonen kehuu.
Se, mikä on parasta omassa työtehtävässä Uimosen mielestä, sattuu nappiin myös Mikkelin toimipisteen vaihtoautokuvaamisesta vastaavan Jesse Juutin kohdalla: itsenäinen työnkuva.
Avustavan tiimin kolmannen jäsenen, Kimmo Seppäsen hartioilla on esittelyautojen ja vaihtoautojen peruspuhdistukset. Syvempää puhdistamista vaativat autot ovat myyntirivissä vasta perusteellisen ulko- ja sisäpuhdistuksen jälkeen, josta vastaavat omat ammattilaisensa.
Myyntipäällikkö Heikki Laine kertoo kuuden automyyjän, kahden myyntipäällikön ja kolmen avustajan lisäksi myyntitiimiin kuuluvan myös kaksi myyntisihteeriä. Heidän roolinsa on Laineen mukaan erittäin merkittävä kokonaisuuden kannalta.
– Kaikkien yhteistyöskentely on oltava saumatonta, asiakkaiden saamasta palvelukokonaisuudesta emme halua lipsua.
Uimonen kertoo pian 30 myyntipisteen autoliikeketjun sisäisen logistiikan olevan vilkasta. Vielä muutama vuosi sitten autoja siirrettiin ajamalla eri puolille Suomea, mutta nykyään leijonanosa kuljetuksista hoituu autonkuljetusrekkojen avulla.
– Meille tulee ja meiltä lähtee päivittäin useita autoja. Osa on myyty muualle, osa tulee meille luovutukseen asiakkaalle ja tuleepa jokunen huoltoonkin, ajojärjestelijä taustoittaa.
Kuinka yli 30 000 autoa vuositasolla myyvässä ketjussa huolehditaan siitä, että kaikki tapahtuu ajallaan?
– Automyyjä täyttää lomakkeen, josta löytyy kaikki oleellinen. Sen jälkeen olen yhteydessä asiakkaaseen ja homma alkaa rullata.
Aina kaikki ei mene kuin siellä kuuluisassa Strömsössä, ja useimmiten juuri silloin kun asialla on kova kiire. Uimosen mukaan siinä tapauksessa toimitaan rauhallisen napakasti, yksi asia kerrallaan. Reserviä pikatoimituksiin löytyy kaikkiaan 10 keikkakuljettajalta.
– Asiat on vain purettava yksi pala kerrallaan, positiivisesti asioihin suhtautuva mies hymyilee lopuksi.