Kolmannen sukupolven tyyliteini

20.10.2021 Auto & Kone
Uutta ja jotain tuttua. Luokkansa mittatikkuna Qashqain muotoilussa ei voi lähteä revittelemään. Linjat ovat modernit, mutta eivät radikaalit.

Oman luokkansa ikoniksi muodostunut Nissan Qashqai lataa uuden mallin myötä turvavarusteet, ajettavuuden ja äänimaailman uudelle tasolle.
Vuonna 2006 esitellyt ”Kassu” on ollut valmistajalleen elintärkeä malli. Yli 3,5 miljoonaa myytyä yksilöä Euroopassa on tehnyt siitä käsitteen edullisemmassa crossover-luokassa. Nyt 15 vuoden malli-iässä auto syntyi sukunäköiseen kuosiin aidosti uusin eväin.

Olennaisin uudistus löytyy uudesta pohjalevystä, monessakin mielessä. Ensinnäkin, CM-F perusrakenne tarjoaa entistä vääntöjäykemmän ja sitä kautta turvallisemman korin. Kokonaispainoa on pidetty kurissa aiempaa kevyemmillä pintamateriaaleilla, kun kriittisten paikkojen suurlujuusteräksissä ei ole pihistelty. Ovet ja etukansi ovat alumiiniseosta ja takaluukku komposiittimateriaalia. Vielä ei Qashqai ole saanut tulosta EuroNCAP-törmäystestistä, mutta maahantuojan edustajan mukaan viittä tähteä odotetaan.
Turvallisuus on nostettu muutenkin tikunnokkaan, sillä jo hinnat alkaen Visia-mallista lähtien turvavarustelu on kattava. Esimerkkeinä tästä käyvät automaattinen hätäpuhelutoiminto, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäjarrutustoiminto ja dynaaminen ajonhallinta.

Osiin jaettavissa. Tavaratilan välipohjan voi jakaa keskeltä kahtia eri tasoihin.

Sähköautona Qashqaita ei tulla näkemään, mutta ensi vuoden aikana on luvassa niin sanottu sarjahybridi. Tämä tarkoittaa sähkömoottorin avulla kulkevaa malliversiota, jonka käyttämä sähkö saadaan aikaiseksi generaattorina toimivasta polttomoottorista ja jarrutustilanteista kerättävästä liike-energiasta. Latausmahdollisuutta autoon ei tule. Ratkaisun avulla valmistaja hakee todennäköisesti edullista ekoautoa kaupunkimaiseen ajoon, sillä isoa ja arvokasta akustoa ei sarjahybridi kaipaa.
Sydämenä tutustumisajoversiossa toimii 1,3 litran iskutilavuuden omaava kevythybridi. Ahdettu bensapata tarjoaa 158 hevosvoimaa ja astetta miedompi versio 140. Muita voimanlähdevaihtoehtoja ei ole. Nelivetoinen on aina varusteltu isommalla moottorilla ja Xtronic-automaatilla, kun pienemmän voimanlähteen perässä on 6-portainen manuaali.

Ulkoisilta mitoiltaan Qashqai ei ole suuremmin kasvanut. Akseliväli on 20 mm pidempi, mutta sisätilat ovat aiempaa reilummat, myös leveyssuunnassa. Tämän huomaa parhaiten hartiatilan kasvuna (+28 mm) ja takapenkkiläisten kasvaneena jalkatilana. Tavaratilaa on nyt reilun 500 litran edestä, kasvua 15 prosentin verran.
Jo edellä mainitun turvavarustelun lisäksi tarjolla on varustepaketteja, joiden saatavuus riippuu valitusta varustetasosta. Design Pack tarjoaa lasikattoa ja kaksivärisyyttä sekä 19” rengaskoon. Tutustumisautona ollut N-Connecta lienee malleista se myydyin. Sen alapuolella ovat Visia ja Acenta, yläpuolella taas Tekna ja Tekna+.
Keskimmäisessä varustetasossa mukana ovat kaikki oleellisimmat varusteet, ja kun sen täydentää vielä ProPilot Packilla, on Qashqaissa mukautuvat täys-LED-ajovalot automaattisella tasonsäädöllä, digimittaristo, tuulilasinäyttö ja ProPilot Navi-Link-toiminnolla kaistallapitoavustin, nopeusrajoituksen tunnistus ja paljon muuta.

Ei äkkinäiselle. Käärmeenpesä on lievä nimitys moottorin peittäville putkille ja letkuille.

Tärkein asia Qashqaissa on kuitenkin eräänlainen käteen käypäisyys. Suomen olosuhteissa auton suorituskyky tai ajettavuus korkeissa nopeuksissa ei ole oleellisinta, vaan arjen sujuvuus. Edelliseen malliin verrattuna uusi versio on ajettavuudeltaan ihan toisen tuntuinen. Jäykempi kori sekä pienellä kuormalla jopa pintakova jousitus saavat aikaan hyvän laatuvaikutelman heti ensi metreistä lähtien.
Toinen iso asia on äänimaailma tai oikeastaan pikemminkin sen niukkuus. Ainakin kesätassuilla ajellessa melutaso oli alhainen. Se on asia joka ei Qashqain hintaluokan autojen kohdalla ole vieläkään selviö. Myös kevythybridipaketin luoma voima on tukevaa heti paikaltaan lähtiessä. Jarrutuksista talteen kerättävä voima hyödynnetään litiumioniakun ja sähkömoottorin avulla kiihdytystilanteissa. Päästöt pienenevät ja Start/Stop toimii entistä pehmeämmin.

Uusi Qashqai on tasapainoisen tuntuinen pakkaus. Ominaisuuksia on tullut paljon lisää, ja sen seurauksena myös hintalapun lukema on suurempi. Muutaman tonnin hyppäykselle löytyy perustelut, mutta tämä täytyy jokaisen kokea itse. Parhaiten se tapahtuu koeajamalla.

 

Nissan Qashqai N-Connecta MHEV 158 Xtronic

  • Hinta: 35 450 € (hinnat alk. 28 050 €)
  • Moottori/teho: 1,3 l bensiini ja 12 V kevythybridi
  • Huipputeho: 158 hv (116 kW)/5 500 r/min
  • Vääntö: 270 Nm (1 750 r/min)
  • Vaihteisto: automaatti
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 9,2 s
  • Huippunopeus: 199 km/h
  • Kulutus: 5,5 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 144 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0