Korea paluu tulevaisuuteen

25.8.2021 Auto & Kone
Kulmia ja tyyliä. Ioniq 5 on suorastaan kubistinen ilmestys, jota mattaväri vielä korostaa. Mittasuhteet ovat vaikuttavat: 4,6 metrin kokonaispituus, tasan kolmen metrin akseliväli ja kahden tonnin omamassa.

Hyundai on ollut yksi vahvimmista perinteisen merkin edustajista sähköautorintamalla. Uusi Ioniq 5 on jännä sekoitus tuttua ja turvallista sekä futuristista otetta.

Mallinimi Ioniq on tähän mennessä yhdistetty kiilamaiseen perheautoon, jonka on saanut täyssähköisenä tai hybridinä. Nyt kun mallinimen perään on lyöty numero 5, ei entisestä muotoilusta ole kuin muisto jäljellä.
Ioniq 5 on Hyundain ensi askel isoon sähköiseen vallankumoukseen. Valmistaja on ilmoittanut tavoitteekseen olla Euroopan myydyin sähköautomerkki vuonna 2025. Vaikka tavoite kuulostaa kovalle, on hyvä tiedostaa, että Hyundai on ollut tähänkin mennessä merkittävä sähköautotekijä Ioniqin ja Konan ansiosta.

Ioniq 5 perustuu merkin uudelle, sähköautoille tarkoitetulle modulaariselle pohjalevylle (E-GMP). Rakenne noudattaa samaa peruskaavaa kuin muissakin varsinaisissa sähköautoiksi suunnitelluissa: akusto on matkustamon alapuolella ja tarjolla on sekä taka- että neliveto omien sähkömoottoreidensa kautta.
Moottorit ovat kestomagnetisoituja synkronimoottoreita. Nelivetoisella versiolla voi ajaa myös pelkkänä takapotkuna, sillä etumoottorin voi kytkeä irti alennusvaihteen perästä löytyvän haarukkakytkimen avulla. Tällä ratkaisulla halutaan säästää energiaa tilanteissa, joissa nelivetoa ei tarvita.
Samoin on tilanne sivupeilien suhteen, jotka olivat hyvin pitkälti samannäköisen konseptiauton varusteina. Laskelmien pohjalta niistä kuitenkin luovuttiin, sillä perinteisten peilien aiheuttaman ilmanvastuksen polttoaineen kulutuksen lisäys on pienempi paha kuin kamerajärjestelmän aiheuttaman sähkönkulutus.

Tilava. Isojen mittojen ohella tasainen lattia ja selkeät muodot luovat rauhallisuutta. Mittaristo ja keskinäyttö ovat kumpikin 12,3” kokoisia, mutta silti moni toiminto onnistuu yhä erillisten kytkimien kautta.

Iso asia teknisellä puolella on se, että korealaismerkki on nyt mukana 800 voltin sähköjärjestelmissä. Aiemmin tämä on ollut vain Audin ja Porschen temmellyskenttää. Suuren latausjännitteen ansiosta saadaan parempi latausteho pienemmällä virralla. Elävässä elämässä tämä tarkoittaa sitä, että Ioniq 5:n voi ladata pikalatausasemalla jopa 225–350 kW:n latausteholla.
Tällä hetkellä maahantuotavan isomman akuston (72,6 kWh) lataaminen 1080 prosenttiin tapahtuu 18 minuutissa. Tarvittaessa 100 km lisää toimintasädettä saa ”tankattua” vain viidessä minuutissa. Toimintasäteeksi valmistaja ilmoittaa yhdistetyn mittaustavan mukaan 481 km, puhtaassa kaupunkiajossa akullinen riittää liki 700 kilometriin.
Voimaa on tarjolla alla olleessa takavetoversiossa 217 hevosvoiman ja 350 Nm:n väännön verran. Nelivetoisessa versiossa vastaavat lukemat ovat 305 hv/605 Nm. Mielenkiintoiseksi nelikon tarjoamat luvut osoittautuvat takavetopainotteisuutensa vuoksi, sillä etu- ja takamoottorin tehosuhde on 95/210 hv. Tämä tarkoittanee sitä, että Ioniq 5 on tulevaisuuden viriviri-hemmojen unelma-auto.

Ajossa auto on astetta isomman tuntuinen, eikä vähiten muhkeiden mittojensa vuoksi. Kahden tonnin omamassa tuntuu kuopissa korin heilahteluna, mutta ei häiritsevästi, vaan pikemminkin kassakaappimaisen vakaana. Ohjaus on hyvin kevyt, mutta sen vaste muuttuu valittavan ajotilan myötä.
Eco, Normal ja Sport –asetuksista mieluisin on ehkä hieman yllättäen Eco. Tällöin kaasun vaste on luonnollisin, mutta hätäisille Sport lienee se oikea. Silloin Ioniq 5 on suorastaan kiihkeä menijä. Nelivetoisena ison auton kiihtyvyys on vain viiden sekunnin luokkaa paikaltaan 100 km/h vauhtiin, takavetoisena pari sekuntia enemmän. Se se on jo jottain kahen tonnin möykylle, sanoisi savolaisukko renkaaseen nojatessaan.
Kaksitoimisen kaasupolkimen, painaessa kaasua ja nostaessa moottorijarrua, asetuksia voi säätää ratin takana olevista kytkimistä mieleisekseen. Regeneroinnin säätö sähköautossa ylipäätään on oleellinen juttu energiatehokkuuden ja ajamisen mielekkyyden kannalta: kaupungissa jarrupolkimeen ei tarvitse juuri koskea voimakkaan moottorijarrutuksen vuoksi, mutta maantieajossa tilanne on toinen, sillä auton on alamäessä ja risteyksiä lähestyttäessä fiksuinta antaa rullata.

Ohjaamossa tunnelma on vähintäänkin tilava. Etuistuinten väliin jää leveyssuunnassa reilu tila, ja tavalliseen totutusta poikkeavalla tavalla muotoiltua keskikonsolia voi liikuttaa pituussuunnassa, jotta tarvittavat tykötarpeet ovat hollillaan, oli kuljettajana pitkä tai pätkä.
Myös istuimissa riittää säätömahdollisuuksia totuttua enemmän. Etuistuimet saa kallistettua nojatuoliasentoon ja lepohetkeä edesauttavat lisäksi istuinten etuosasta esiin tulevat jalkatuet. Takaistuimia voi myös säätää pituussuunnassa ja selkänojan kaltevuuden osalta 40/60-suhteessa. Matkustajien olosuhteiden ohella toiminnon avulla voi laajentaa myös tavaratilaa, jonka vetoisuus on takaistuimet pystyssä minimissään 527 litraa ja kaadettuna karvan alle 1,6 m3.

Ilmanvastusta ajatellen. Korin tasassa olevat ovenkahvat toimivat mekaanisesti ollen ns. linkkumallia.

Hyundai Ioniq 5 hätkähdyttää monellakin tapaa. Iso viistoperäinen auto ei suoraan sijoitu mihinkään luokkaan, vaan sen kilpailijat ovat muut vastaavan hintaluokan sähköautot.
Eväitä on, mutta mausta riippuu, mikä on syöjien määrä.

 

Hyundai Ioniq 5 Style

  • Hinta: 55 500 € (alk. 49 990 €)
  • Suurin teho: 160 kW (217 hv)
  • Suurin vääntömomentti: 400 Nm/17 000 r/min
  • AC-latauslaitteen teho/aika: 11 kW, 6 h 9 min (10  80 %)
  • DC-latauslaitteen teho/aika: 50 kW, 60 min (10  80 %) 225-350 kW, 18 min, (10  80%)
  • Akun kapasiteetti: 72,6 kWh
  • Kiihtyvyys: 7,4 s (0-100 km/h)
  • Huippunopeus: 185 km/h
  • Toimintamatka (WLTP): 481 km (yhd.), 686 km (kaup.)
  • EU-yhd. kulutus (WLTP): 16,8/100 km (yhd.)
  • CO2 päästöt: 0 g/km
  • Perävaunumassa (jarrutta/jarruin): 750 kg/1600 kg
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0