Joulukuun alussa vietettiin ”Osta työtä Suomeen” -päivää. Taustalla oli lukuisia tahoja, kuten Avainlippu-tunnusta hallinnoiva Suomalaisen Työn Liitto.
Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden suosiminen ei ole vain muotiasia tai hienostelua, sillä jos jokainen suomalainen ostaisi joka kuukausi 10 eurolla enemmän suomalaista, syntyisi Suomeen 10.000 uutta työpaikkaa vuodessa.
Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila kertoo, että liitto on keräämässä tietoja teemapäivän onnistumisesta, mutta näppituntuma on jo nyt, että näin innokkaasti suomalaisen työn ympärillä ei ole pöhisty ehkä koskaan.
– Teemapäivämme painottui selkeästi someen, jossa yritykset ja yksityiset henkilötkin kertoivat tuntemuksistaan esimerkiksi #ostatyötäsuomeen sivuilla, kertoo hanketta liiton puolesta vetänyt Mantila.
– Yritykset toivat itseään esiin tarjouksin ja erilaisin ostoeduin. Minulla on vahva tunne, että 04.12. oli merkittävä päivä suomalaiselle työlle ja suomalaisille tuotteille.
Viimeisin liiton tekemä Avainlipun vaikuttavuustutkimus on tämän vuoden maaliskuulta. Tällöin kolme neljästä yli 2.000 haastatellusta kertoi Avainlippu -merkillä olevan ratkaiseva osuus heidän ostopäätöksissään.
– Perinteisesti suomalaisuus on nähty isänmaallisuutena, mutta etenkin nuoremmat sukupolvet ovat heränneet suomalaisen suosimisessa myös taloudelliseen vastuullisuuteen. Ostamalla suomalaista, taataan eurojen jäävän Suomeen, päättelee Mantila.
Mikkeliläisen Pirtin Kehräämön hallituksen puheenjohtaja Olli Nepponen viestii samaan suuntaan. Yhtiön villatuotteiden kysyntä on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
– Ilmastotietoisuuden kasvaminen on selkeästi lisännyt tuotteidemme kysyntää. Villan hinta on kuitenkin maailmalla alhainen, joten meidän on kehitettävä omia tuotteitamme jatkuvasti niin, että saamme niistä hinnan, jolla voimme maksaa lampureillekin kohtuullisen korvauksen, Nepponen pohtii.
– Me Pirtin kehräämössä käytämme vain kotimaista lampaan villaa. Jotkut erät joudumme kuitenkin käyttämään esikäsittelyssä Englannissa, koska Suomesta ei löydy tähän riittävästi kapasiteettia. Mutta siis raaka-aineemme ja lopputuotteemme ovat suomalaisia – suomalaista työtä, vakuuttaa Nepponen.
Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostaminen ei ole vain sanahelinää – voimme itse kukin kohentaa suomalaista työtä. Suosikaamme tänäkin jouluna kotimaista!
JT Hartikainen