Volkswagenin SUV-mallisto on tämän vuoden puolella tykitetty joka luokan kattavaksi.
Uusi Tiguan Allspace tuo markkinoille jo jonkin aikaa odotetun vastauksen normimittaisen Tiguanin ja Touareqin väliin. Sisarmerkin parissa ominaisuudet on todettu kansan mieleisiksi, ja miksipä näin ei tulisi olemaan pidemmän Tiguanin kohdallakaan.
Reilumman akselivälin myötä ajettavuus maantiellä on aiempaa rauhallisemmalla tasolla. Korkeamman maavaran vuoksi ajoalustalla ei ole niin suurta merkitystä, sillä hyvin viritetty jousitus nielee pienet heitot huomaamattomaksi. Kelirikkoisen alkukevään runnomat pinnoitekraaterit tosin saavat alustan kolahtamaan autossa kuin autossa.
Ulkonäöltään Tiguan Allspace on arvokkaamman oloinen kuin lyhempi versio. Tutustumisajossa olleen Launch Editionin harjatun rosterin sävyiset säälistat ja kattokaiteet sekä sävylasit luovat laadukasta tuntua. Sisältä auto on taattua Volkswagenia. Hallintalaitteet ovat helposti omaksuttavia ja erilaisia toimintoja on tarjolla sen verran paljon, että lyhyellä koeajolenkillä niistä ei Matti Meikäläinen tiedä vielä mitään.
Tärkein asia pidemmän Tiguanin kohdalla on tietenkin sisätilat. Akseliväli on kasvanut 11 senttiä ja kokonaispituutta on kertynyt lisää 21,5 cm. Vaikka auton saa myös seitsenpaikkaisena, niin mikään pikkubussi Allspace ei ole, vaan pikemminkin viiden ihmisen väljän oloinen perheauto. Silloin tavaratilaa on tarjolla 760 litraa. Seitsenpaikkaisen version kohdalla tavaratila on hieman pienempi, 700 litraa.
Kaikki istuimet kaadettuna, eturiviä lukuun ottamatta, tavaratilaa löytyy lähes kaksi kuutiota. Mikäli lapsille tarkoitettu kolmas rivi on pystyssä, kutistuu tavaratila reiluun 200 litraan. Eli lentokenttäreissua ei iso perhe ilman peräkärriä heitä.
Normitakapenkillä istutaan reunapaikoilla suorastaan herroiksi, Etuselkänojan pöytä alhaalla meno maistuisi vaikka sikariportaan edustajalle, sillä takaistuimen kohdalla kaikki on kunnossa. Etuistuimet ovat saatavilla ergoActive-ominaisuuksilla, jolloin ne lisäävät auton hintaa karvan alle tuhannella eurolla.
Moottorivaihtoehtoja on yhteensä viisi, kaksi bensiini- ja kolme dieselversiota. Alla ollut 150 hevosvoimainen on malliston matalatehoisin diesel. Voimakkain on 240 hevosvoimainen, niin ikään kahden litran iskutilavuuden omaava moottori. Bensiinivaihtoehdot ovat 150 hevosen 1,4 litran TSI-moottori ACT-sylinterien lepuutustoiminnolla ja 180 hevosvoimaa omaava 2,0 litran TSI. Hybridi-, kaasu- tai sähköversioita ei ole saatavilla ainakaan toistaiseksi.
Kaikkien moottoreiden jatkeena on DSG-suorakytkentälaatikko, joten vaihteenvaihtaminen onnistuu aina automaattisesti. Tiguan Allspace on saatavana nelivetoisena kaikilla muilla moottoreilla, paitsi pienimmällä bensakoneella.
Suomalaisessa liikenteessä perusmallin diesel on hyvä vaihtoehto. Polttoainetaloudellisuuden ohella se tarjoaa mukavasti voimaa, joka riittää myös moottoritienopeuksissa. Tutun kaksikon, eli moottorin ja 7-pykäläisen DSG:n yhteispeli on saumatonta kaikissa olosuhteissa.
Sisällä ilme on hieman arkisempi kuin ulkoa, mutta kaikin puolin selkeä. Ison kosketusnäytön takaa toimivat kaikki oleelliset viihde- ja mukavuuspuolen toiminnot. App-Connect-älypuhelinliitäntä mahdollistaa Apple Car Playn käyttämisen sekä MirrorLink-yhteyden käyttämisen auton omalta kosketusnäytöltä. Myöhemmin mukaan kuvioihin on tulossa AndroidAuto. Eleohjatun näytön saa myös 9,2” kokoisena ja saatavilla on myös 12,3” digitaalinen mittaristo, joka on Highline-varustetasossa vakiovaruste. Varustelistalla on myös HUD eli tuulilasiin heijastuva näyttö.
Tiguan Allspace on yhtä aikaa tila-auto ja huonoa tietä kavahtamaton SUV. Nelivedon asetukset löytyvät keskikonsolin kiertokytkimestä. Onroad, Offroad, Snow ja Offroad invidual kertovat heikommankin kielitaidon omaavalle oikean asetuksen. Lisäksi maantieasennon ala-asetuksista löytyy vielä asennot Normal, Sport, Eco ja Individual.
Turvavarustelu on luonnollisesti kattavalla tasolla. Ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist sisältää jalankulkijatunnistuksen. Lisävarusteena saatavilla on ennakoiva turvajärjestelmä, jonka ansiosta ikkunat ja kattoluukku sulkeutuvat sekä turvavyöt esikiristyvät.
Vakionopeussäädin on mallia mukautuva ja käytännössä fiksu. Askeltamalla nopeutta voi laskea sukkelasti useita kymmeniä kilometrejä tunnissa koskematta muihin hallintalaitteisiin. Etäisyys edellä ajavaan pysyy kontrollissa ilman omaa huolehtimista.
Uusi Allspace on reilu perheauto monipuolisilla ominaisuuksilla, jonka saa varusteltua erittäin kattavasti. Mikäli varusteita intoutuu hankkimaan isommin, on hintakin sen mukainen. Mutta elämä on, kuten mainoslauseessakin sanotaan.
VW Tiguan Allspace Comfortline 2,0 TDI 4Motion DSG
- Hinta: 55 367,78 € (hinnat alk. 42 553,61 €)
- Moottori 1 968 cm3 (4-syl., Common rail, turboahdin, EURO VI)
- Suurin teho: 150 hv/110 kW (3 500 – 4 000 rpm)
- Max. vääntö: 340 Nm (1 750 – 3 000 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,3 s
- Huippunopeus: 200 km/h
- Kulutus: 5,0/5,6/6,7 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
- CO2-päästöt: 147 g/km (yhdistetty)