Mersu laittoi SUVit uusiksi — Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic

20.9.2015 Auto & Kone
Sirot. Katumaastureille ominaiset kolhumuovit pyöränkaarissa on muotoiltu GLC:n kohdalla kevyen näköisiksi.

Katumaastureiden premium-luokassa käy kiivas kuhina. Uusimmat tulokkaat tulevat Stuttgartista.

Mercedeksen tapa nimetä automallejaan ei välttämättä ole ollut se kaikista loogisin. Juuri esitellyt GLC ja GLE korvaavat vanhat tutu, GLK:n ja ML:n. Samalla ainakin merkkitietoisille avautuu heti mistä on kysymys: GLE on E-sarjan Mercedeksen maasturiversio ja GLC puolestaan C-sarjan. Isompi malli uudistui mallinimen muutoksen myötä lähinnä kosmeettisesti, kun taas GLC:n kohdalla puhutaan täysin uudesta mallista.

Pysty keula ja voimakkaat päälinjat tuovat muotoihin ryhtiä. Lopputulos on elävä ja urheilullinen – joka ei liene sattumaa. Siinä missä myyntimenestykseksi maailmalla osoittautunut GLK edusti kantikasta muotoilua, niin uusi malli on kuin eri planeetalta. Pituuden osalta mittaa on tullut lisää 120 mm ja leveyttä 50 mm. Kun tiedossa on, että käytännössä kaikki pituusmillit on sijoitettu akselien väliin, tietää se hyvää matkustajille. Vaikka auto on aiempaa suurempi kooltaan, on painoa saatu pudotettua runsaan alumiinin käytön vuoksi 80 kiloa.

Tuttu juttu. Mersumaisesti vaihdevipu on ratin oikealla puolella oleva viiksi. Istuimen reisituki on pituussäädettävä.
Tuttu juttu. Mersumaisesti vaihdevipu on ratin oikealla puolella oleva viiksi. Istuimen reisituki on pituussäädettävä.

Etupenkillä tilaa on joka suuntaan riittävästi ja istuimen sekä ratin säädöt edesauttavat löytämään mieleisen asennon. Takaistuimella mahtuu olemaan pitkä kaveri, vaikka etupenkki olisi taka-asennossa. Tavaratila on selkeä ja lattian alla on reilun kokoinen lisätila taitettavine säilytyslaatikkoineen. Takaistuimen selkänojan saa käännettyä kontin puolelta vipua kääntämällä nurin tarvittaessa kolmessa osassa. Nappuloita on kaksin kappalein myös takaluukun alareunassa: toisesta saa laitettua luukun kiinni ja toisesta kääntyy vetokoukku sähköisesti esille sekä pois. Tämä jos mikä on kätevä varuste.

Kojelautaa hallitsee iso näyttö, jonka toimintoja hoidetaan alempana olevan valintapyörän ja osittain sen päällä olevan kosketuslevyn kautta. Näin ollen näyttö pysyy sormenjäljistä puhtaana. Tämän kaltainen auto on suunniteltu toimimaan kaikilla alustoilla. Metsäautotiellä GLC pärjää jo perusvarusteisenakin hyvin, mutta kuinka moni lähtee oikeaan korpeen viemään reilun 60.000 euron arvoista autoa? Ei kovinkaan moni, sillä valtaosa katumaastureiden omistajista ajaa isoja teitä pitkin,

Uudelta tulokkaalta voi odottaa paljon tekniikan osalta, varsinkin kun valmistaja kehuu GLC:tä markkinoiden edistyksellisimmäksi SUV-autoksi. Auto on saatavana ensi vuonna myös Plug-In Hybridillä. Ilmajousituksen, Air Body Controlin, avulla iskunvaimennus säätyy jatkuvasti ja kallistelu on olematonta keinoälyn aivoituksien vuoksi. Korkeustaso säätyy automaattisesti, mutta sivuteillä tai kuorma päällä ajettaessa korin saa tarvittaessa ylemmäksi katkaisijaa kääntämällä.

Jos metsään haluaa mennä oikein kunnolla, kohdistuu valinta Offroad-tekniikkapakettiin. Viiden esiasetetun ohjelman avulla löytyy oikea maastoasetus moneen eri tilanteeseen. GLC on aina nelivetoinen, joten sen suhteen ei tule ongelmia. Plug-In Hybridistä on pakko sanoa sen verran, että pelkän akkuvirran avulla auto etenee maksimissaan 140 km/h nopeudella 34 kilometrin matkan. Voimaa ja vääntöä polttomoottorin (211 hv) ja hybridin (116 hv) cocktailista löytyy kuin pienestä kylästä. Akut saa ladattua normaalista pistorasiasta neljän tunnin aikana täyteen, joten kysymys ei ole pelkästä mainosjiposta. Sen osoittaa jo 2,6 litran yhdistetyn kulutuksen lukema.

Alla ollut GLC kulki pienemmän dieselin turvin. Itse asiassa kahden saatavilla olevan diesel-vaihtoehdon iskutilavuus on sama, mutta tehoissa on eroa 34 hepan verran. Kun näiden versioiden hintaero on vain kahden tuhannen euron paikkeilla, osunee useamman ostajan valinta tehokkaampaan 250 d:hen. Vaihteistona on aina 9-vaihteinen automaatti, hybridin 7-pykäläistä lukuun ottamatta. Vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti ratin takana olevista vivuista.

Ajossa huomio kiinnittyy ennen kaikkea äänettömyyteen ja siihen, kuinka vähän korkeammalla joustovaralla varustettu auto voi kallistella kurveissa. Kun ajomoodiksi valitsee mukavuuspainotteisen Comfortin, on meno letkeää. Äkäisin Sport+ tarkoittaa puolestaan kireämpiä vaihtoja ja jäykempiä alustan säätöjä, vaikkakaan koeajoautossa ei ilmajousitusta ollut. Näin GLC:stä kuoriutuu kaveri perheen kaikille jäsenille, jos iskä vain antaa luvan.

Viirusilmä. GLC:n valaistus on toteutettu kauttaaltaan ledeillä niin sisältä kuin ulkoa.
Viirusilmä. GLC:n valaistus on toteutettu kauttaaltaan ledeillä niin sisältä kuin ulkoa.

Turvavarustelussa tähtikeulaiset ovat aina olleet kehityksen kärjessä. Arjessa fiksu varoitin on mittaristoon syttyvä varoituskolmio, mikäli kuljettaja ajautuu liian lähelle edessä olevaa ajoneuvoa. Turvallisuutta luovat osaltaan pyörien kääntökulmaa alati seuraavat LED-ajovalot. GLC osaa myös pysäköidä, ajaa ruuhkaliikenteessä ja jarruttaa kaupunkinopeuksissa itsekseen.

Uusi GLC on auto, jonka ominaisuudet antavat kuljettajalle aitoja onnistumisen tunteita kaikilla ajoalustoilla. Ei tarvitse olla nero, jos hoksaa Itsestään ajavan auton olevan lähempänä sarjatuotantoa kuin osaamme arvatakaan.

Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic

  • Hinta: 64.590 € (hinnat alk. 59.365,90 €)
  • Moottori: 2.143 cm³
  • Suurin teho: 170 hv/125 kW (3.000 – 4.200 kierr./min)
  • Max. vääntö: 400 Nm (1.400 – 2.800 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,3 s
  • Huippunopeus: 210 km/h
  • Kulutus: 4,7-5,1/5,0-5,5/5,5-6,3 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 129-143 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0