Lentävässä Kalakukossa lennetään junasta asemalla, jonka seinässä lukee ”Hiirola”.
Maaliskuun 13. päivänä tulee kuluneeksi 70 vuotta Lentävä Kalakukko -elokuvan ensi-illasta. Ja kaikkihan tietävät, että sitä kuvattiin myös Hiirolan asemalla Mikkelin pohjoispuolella.
Tai ainakin elokuvassa on sellainen kohtaus. Jopa elokuvan tietoihin on päätynyt kuvauspaikaksi ”Mikkelin mlk”.
Tarkemmin katsoen kuvassa ei ole Knut Nylanderin 1800-luvulla piirtämä Hiirolan asema.
Elokuvan rakennus on matala ja vaatimaton. Siinä on viisto kuistin katos, kun taas Savon radan Nylander-asemissa on korkealla sisäänkäynnin yläpuolella harja. Sisäänkäynti on elokuvassa rakennuksen pohjoispäädyssä, kun Hiirolassa se on keskellä. Elokuvassa Hiirola-kyltin alta paistaakin toinen, matalampi kyltti.
Erään arvailun mukaan kohtaus olisi kuvattu Airakselan piskuisella asemalla Kuopion eteläpuolella. Siellä oli samanlainen rakennus kuin elokuvassa. Mutta pohjoisseinä ei täsmää.
Juuri tällaisia rakennuksia oli vain muutama, ja niistä ainoa, jonka 1950-luvun asussa mikään ei sulje mahdollisuutta kuvauksesta pois, on Palopuron asemarakennus Järvenpään pohjoispuolella.
Tämä olisi sikäli loogista, että myös 1950-luvulla viihdeteollisuus majaili Helsingissä, ja oli helpointa kuvata lähiympäristössä. Varsinkin, kun elokuvia suollettiin ulos tuohon aikaan pikajunan vauhdilla.
Suuri osa Lentävästä Kalakukosta on muutenkin lavastettua. Esimerkiksi iso osa vaunukohtauksista kuvattiin studioon kyhätyssä vaunussa. Mikkelin asemalla sentään ollaan.
PETRI P. PENTIKÄINEN