Pisaraliittymässä 80 km/h?

23.2.2022 Auto & Kone | Koti
Viitostieltä pisaraliittymän kautta tulleella autolla on merkkiin asti 80 km/h rajoitus. Paikallistietä tulleille rajoitus on jo ennestään 50 km/h.

Viitostien uusista rampeista poistuva saa ajaa kovempaa kuin paikallistieltä tuleva.

Viime vuonna käyttöön otetulla viitostiellä on tienkohtia, joissa ajaville on kahta eri nopeusrajoitusta riippuen siitä, mistä suunnasta kulkija on tulossa.
Esimerkiksi poistuttaessa viitostieltä Visulahden tai Pieksämäen suuntaan, ajetaan pisaraliittymään, jossa päätieltä tulevalla on periaatteessa 80 km/h rajoitus.
Visulahdesta tai Pieksämäeltä päin samaan pisaraliittymään ajaville nopeusrajoitus on 50, joka on merkeillä osoitettu jo aikaisemmin, molemmista suunnista.

Kyse ei ole virheestä, vaan normaalista käytännöstä nopeusrajoitusmerkkien sijoittelussa, Väyläviraston asiantuntija Tuomas Österman kertoo.
– Joka paikassa, missä valtatieltä käännytään pienemmälle tielle, uusi nopeusrajoitus on vasta siellä, jossa se voi järkevästi olla. On järkevämpää laittaa merkki paikkaan, jossa päätieltä kääntynyt autoilija saa ratin suoraan ja ehtii huomata sen. Kuin, että se olisi siinä käännöskohdassa.
Visulahden tapauksessa 50:n rajoitusmerkki on pisaraliittymän jälkeen. Siinä kohtaa se kertoo valtatieltä tulevalle uuden nopeuden, paikallistietä ajavalle merkki tulee toistona.

Tien rakentamisesta vastanneen Destian työmaapäällikkö Aki Loikkanen vakuuttaa, että kaikki merkit ovat määräysten mukaisia, ja ne on tarkastettu urakan päättyessä.
– Monessa muussakin liittymässä rajoitus voi olla 40 tai 50 kilometriä tunnissa, vaikka ei ole teknisesti mahdollista ajaa kahta kymppiä kovempaa. Vastuu on edelleen autoilijalla. Sellaista nopeutta pitää ajaa, että ajoneuvo on hallinnassa.
Tämä on tilanne myös Viitostien rampeissa, sillä pisaraliittymissä ei käytännössä pysty turvallisesti ajamaan edes viittä kymppiä.

Väyläviraston Östermanin mukaan nopeusrajoitusmerkkien määrä pidetään tarkoituksella maltillisena.
– Varmuuden vuoksi tikuttamista on pyritty välttämään. On ramppiyhdistelmiä ja rinnakkaisramppeja, joissa on syytä kertoa nopeusrajoitus erikseen. Jyrkissä rampeissa voi olla varoitusmerkki mutkasta ja sen alla suositusmerkki.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0