Pisaraliittymässä 80 km/h?

|

Viitostieltä pisaraliittymän kautta tulleella autolla on merkkiin asti 80 km/h rajoitus. Paikallistietä tulleille rajoitus on jo ennestään 50 km/h.

Viitostien uusista rampeista poistuva saa ajaa kovempaa kuin paikallistieltä tuleva.

Viime vuonna käyttöön otetulla viitostiellä on tienkohtia, joissa ajaville on kahta eri nopeusrajoitusta riippuen siitä, mistä suunnasta kulkija on tulossa.
Esimerkiksi poistuttaessa viitostieltä Visulahden tai Pieksämäen suuntaan, ajetaan pisaraliittymään, jossa päätieltä tulevalla on periaatteessa 80 km/h rajoitus.
Visulahdesta tai Pieksämäeltä päin samaan pisaraliittymään ajaville nopeusrajoitus on 50, joka on merkeillä osoitettu jo aikaisemmin, molemmista suunnista.

Kyse ei ole virheestä, vaan normaalista käytännöstä nopeusrajoitusmerkkien sijoittelussa, Väyläviraston asiantuntija Tuomas Österman kertoo.
– Joka paikassa, missä valtatieltä käännytään pienemmälle tielle, uusi nopeusrajoitus on vasta siellä, jossa se voi järkevästi olla. On järkevämpää laittaa merkki paikkaan, jossa päätieltä kääntynyt autoilija saa ratin suoraan ja ehtii huomata sen. Kuin, että se olisi siinä käännöskohdassa.
Visulahden tapauksessa 50:n rajoitusmerkki on pisaraliittymän jälkeen. Siinä kohtaa se kertoo valtatieltä tulevalle uuden nopeuden, paikallistietä ajavalle merkki tulee toistona.

Tien rakentamisesta vastanneen Destian työmaapäällikkö Aki Loikkanen vakuuttaa, että kaikki merkit ovat määräysten mukaisia, ja ne on tarkastettu urakan päättyessä.
– Monessa muussakin liittymässä rajoitus voi olla 40 tai 50 kilometriä tunnissa, vaikka ei ole teknisesti mahdollista ajaa kahta kymppiä kovempaa. Vastuu on edelleen autoilijalla. Sellaista nopeutta pitää ajaa, että ajoneuvo on hallinnassa.
Tämä on tilanne myös Viitostien rampeissa, sillä pisaraliittymissä ei käytännössä pysty turvallisesti ajamaan edes viittä kymppiä.

Väyläviraston Östermanin mukaan nopeusrajoitusmerkkien määrä pidetään tarkoituksella maltillisena.
– Varmuuden vuoksi tikuttamista on pyritty välttämään. On ramppiyhdistelmiä ja rinnakkaisramppeja, joissa on syytä kertoa nopeusrajoitus erikseen. Jyrkissä rampeissa voi olla varoitusmerkki mutkasta ja sen alla suositusmerkki.

SM-kisat tähdittävät kesäkautta

|
Motoparkin puitteet sopivat järjestäjien mielestä erinomaisesti yleisöystävällisen rallisprintin seuraamiseen.   JARNO LAATIKAINEN Autourheilupiireissä on yleisesti tiedossa mikkeliläisten osaaminen SM-rallien järjestäjänä. Viime keväänä ensimmäistä kertaa ...

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

SM-kisat tähdittävät kesäkautta

|
Motoparkin puitteet sopivat järjestäjien mielestä erinomaisesti yleisöystävällisen rallisprintin seuraamiseen.   JARNO LAATIKAINEN Autourheilupiireissä on yleisesti tiedossa mikkeliläisten osaaminen SM-rallien järjestäjänä. Viime keväänä ensimmäistä kertaa ...

Perheyrityksen arvot eivät muutu

|
Sota-aikana perustetun autoliikkeen nykyisyyteen peilautuu mielenkiintoisia yksityiskohtia. JARNO LAATIKAINEN Toukokuun alussa 80 vuotta täyttänyt Jyväskylän Autotarvike omistaa Mikkelissä ja Savonlinnassa toimivan Savilahden Auto Oy:n. ...

Miten biokaasun käy?

|
Biokaasusta ei ole tullut Mikkelille kultakaivosta, mutta omavaraisuus on uudessa nousussa. PETRI P. PENTIKÄINEN Kun energiatekniikan tutkija Mika Laihanen näytti Mikkelin tiedepäivillä kaaviota Suomen ...

Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|
Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV. Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, ...