Uusi kuningas on saapunut

21.10.2020 Auto & Kone
Päättäväinen ilme. Kia Sorento tarjoaa tilaa viidelle tai seitsemälle.

Uusi Kia Sorento on särmä ilmeeltään ja tekniikaltaan.

Kia lataa Sorennolla rajusti kilpailtuun luokkaan varusteita, joita on tavattu tähän mennessä lähinnä ylemmän luokan autoista.
Vilkkua kytkiessä päälle mittaristoon ilmestyy käännettävältä puolelta monitorinäkymä, joka on sivupeilistä vielä laajempi kulma. Yksinkertaisen fiksu, aktiivista turvallisuutta parantava varuste siis.
Toinen iso varusteasia on kaukosäätöinen parkkeeraus. Avainparkkeeraus tapahtuu eteen- ja taaksepäin painikkeita painaen. Pitämällä painiketta pohjassa auto lähtee liikkeelle, ja pysähtyminen tapahtuu vapauttamalla painike. Automatiikka huolehtii parkkiruutuun ajamisesta ja törmäyksenestojärjestelmä estää autolta ihmisten ja esineiden päälle ajamisen.

Tutustumisajossa olleessa Business-varustellussa autossa näitä varusteita ei ollut, mutta ylempiin varustetasoihin ominaisuudet saa lisävarusteina. Muutenkaan uuden Sorennon ei tarvitse varusteiden osalta hävetä.
Tarjolla on kattavasti turvavarusteita perustaso EX:stä lähtien, aina aktiivisesta kaistallapitoavustimesta ja älykkäästä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmästä lähtien. Perheellisen kuljettajan tekemistä helpottaa liiketunnistinperusteinen takamatkustamon valvontajärjestelmä.
Viihdepuolen kunkkuna on suomenkielinen 10,25” multimedianäyttö, joka on todellinen laajakulmaruutu, leveä ja matala. Järjestelmä on yhteensopiva Apple Car Playn ja Android Auton kanssa. Puheohjaus tuntui toimivan loogisesti, esimerkiksi puhelu yhdistyi ensiyrittämällä ilman isompia selkosuomiharjoituksia.

Oma leima. Sorentoa ei takaa katsoen sekoita kilpakumppaneihin.

Ajoon lähtiessä huomio kiinnittyy vaihteenvalitsimeen, joka on itseasiassa verrattain simppeli kiertokytkin. Pakin, vapaan ja eteenpäin valinnan lisäksi ison valintapyörän keskellä on parkkiasento. Vaihteita voi vaihtaa ratin takana olevista kytkimistä myös manuaalisesti. Ajotilan voi valita viidestä eri asetuksesta, jotka ovat Smart, Eco, Sport, Snow, Sand ja Mud. 12-tuumaisen digimittariston ilme muuttuu asetuksen mukaisesti ja varsinkin Sportin valkopohjainen grafiikka näytti hyvältä.
Moottori tarjoaa ajoon riittävästi käytännön voimaa. Polttomoottorin 180 hevosen teho on puristettu 1,6 litran turbokoneesta. Autolla ehtii hyvin, vaikka se ei mitat huomioiden mikään raketti olekaan. Pian saataville tulevan plug-In hybridin apuna on voimakkaampi sähkömoottori. Sen avulla voimalinjan yhteisteho nousee 265 hevosvoimaan, kun alla olleen itselataavan antama hetkellinen huipputeho hybridinä on 230 humman verran.
Moottorivaihtoehtoja on kolme. Vaihteistona on aina automaatti, joka on itselataavassa hybridissä ja tulevassa plug-in-hybridissä kuusiportainen. Kahdeksanportainen suorakytkentävaihteisto löytyy puolestaan 2,2 litran iskutilavuuden ja 200 hevosvoiman dieselin yhteydestä.

Muotoilun osalta Sorento on selvästi ottanut loikan särmikkäämpään ja samalla arvokkaampaan suuntaan. Mielessä on varmasti ollut myös Amerikan markkinat, jossa jyhkeä olemus ei ainakaan ole pahitteeksi. Sorennon tunnistaa jatkossa parhaiten takavaloista, jotka poikkeavat valtavirrasta pystymuotoilunsa osalta.
Mitoiltaan Kian suurin SUV on kasvanut maltillisesti, mutta kuitenkin. Akseliväliä on venytetty 3,5 senttimetriä, muiden mittojen kasvaessa tasan sentillä. Pituudeltaan 4,81 metrin auto sijoittuu katumaastureiden keskiluokassa eli D-segmentissä paalupaikalle, leveyden osalta sijoitus on toinen.
Sorennon saa kaikilla moottorivaihtoehdoilla seitsenpaikkaisena. Kolmas istuinrivi ei ole mikään silmänlumerivi, siitä kielivät omat ilmasuuttimet ja takarivin istujan sähköpainikkeet keski-istuinrivin liikuttamiseen. Myös lastenistuimille tarkoitetut Isofix-kiinnikkeet löytyvät sekä keski- että takariviltä

Turvavarusteiden osalta edistyksellisimpään kategoriaan kuuluu ehdottomasti risteävän liikenteen tunnistus peruutustilanteessa. Järjestelmä tunnistaa esimerkiksi jalankulkijan ja pysäyttää auton tarvittaessa. Etuistuinten väliin on sijoitettu matkustajia suojaava ponnahtava turvatyyny.
Vetokykyä tarvitsevat eivät pelkästään ole dieselin (2 500 kg) varassa, sillä hybridin (1 500 kg) ja ladattavan hybridin (1 650 kg) vetomassat riittänevät useimmille auton hankkiville. Huomionarvoinen seikka on se, että dieselin vetokyky on kasvanut edelliseen mallisukupolveen nähden 500 kilolla.

Monikäyttöinen. Sähköisesti kaatuvat istuimet voi lohkoa nurin käyttötarpeen mukaan.

Uusi Sorento on iso auto, jonka muotoilussa ja sisustuksen piirteissä on selvää äijämäisyyttä. Kian uuden mallistokuninkaan houkuttelevuutta lisää merkille ominainen seitsemän vuoden takuuaika, joista kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajoitusta.
Ladattava hybridi tulee myös olemaan mielenkiintoinen. Sen hinnat ovat selvillä tämän vuoden puolella ja autot saadaan Suomeen alkuvuodesta. Sähköistä toimintasädettä ei ole julkaistu, mutta kansainvälisesti sen on arveltu olevan noin 50 kilometrin luokkaa.

Kia Sorento 1,6 T-GDI Hybrid 2WD Business AT

  • Hinta: 52 721,80 € (hinnat alk. Hybrid 2WD EX AT, 48 390 €)
  • Polttomoottori: 1598 cm3 (4-syl., turboahdin)
  • Polttom. max. teho: 180 hv (132 kW)
  • Polttom. max. vääntö: 265 Nm/1 500-4 500 r/min
  • Vaihteisto: Automaattinen, 6 vaihdetta
  • Hybridijärj.: teho 230 hv (169 kW)/350 Nm
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,6 s
  • Huippunopeus: 193 km/h
  • Kulutus: 6,4 – 6,8 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 145-154 g/km (yhdistetty)

    Paljon nappuloita. Kia ei ole päätynyt kytkimien ja painikkeiden karsintaan keskinäytön kustannuksella.
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0