Mitä isot edellä, sitä pienet perässä

17.6.2020 Auto & Kone
Maukas luokassaan. Uuden 2008 kylkimuodoissa on veistosmaiset leikkaukset olkalinjan kohdalla.

Vuoden Autoksi muutama vuosi sitten valitun Peugeot 3008:n vanavedessä on syntynyt kattava SUV-mallisto. Tuorein tulokas on 2008.

Leijonamerkin valmistajakonserni PSA:n tekeminen on ollut korkeamman maavaran omaavien autojen kohdalla vahvaa. PSA on taluttanut kaikkien neljän merkkinsä kautta markkinoille lukuisia uusia automalleja, jotka pohjautuvat CMP-perusrakenteeseen.

Mistään vanhan lämmittämisestä ei siis ole kysymys, vaan viime vuoden lopulla maailmalla päivänvalon nähneestä uudesta mallista. Mittaerot esimerkiksi 208:aan ovat selvät: liki 25 cm pidempänä, 10 cm korkeampana ja 5 cm leveämpänä 2008 eroaa täysin omaksi mallikseen.
Uutukaisen korimuodot ovat terävät, jopa veistokselliset. Keulan ilme on ahnas, iso pystyssä oleva maski ja torahammasmaiset valot luovat ilmeeseen hyökkäävyyttä. Takavaloissa nähdään leijonanraapaisu, kuten isommissa sisarissaankin. Kylkilinjat ovat myös pystyt ja olkalinja rikkoutuu takaovien kohdalla mielenkiintoisesti. Lisäksi ylöspäin nouseva c-pilari mustan katon ohella luo ilmeeseen särmää.

Sisällä tyylikäs ote jatkuu. Juuri muotoilun osalta ei liene liioiteltua sanoa, että Peugeot edustaa luokkansa kärkeä. Se erottuu massasta sopivasti edukseen lähinnä maukkaiden yksityiskohtien myötävaikutuksella. Kojelaudan hiilikuitumainen kuosi on haastava, mutta toimii tyyliteltyjen hallintalaitteiden kanssa hyvin.
Peugeot oli muuten merkkinä ensimmäisten joukossa, joka lähti rohkeasti vähentämään kojelaudan nappulamäärää. Silloin se tuntui oudolta, mutta nykyään autoileva kansa on jo tottunut huomattavasti enemmän kosketusnäyttöihin. Käyttölogiikkakin on kehittynyt, sillä 2008:n kohdalla esimerkiksi puhaltimen nopeuden saa säädeltyä muutamalla hipaisulla valitsemalla ensin näytöltä ropelin kuvan.

Uusinta uutta. Mittariston näkymässä on syvyysvaikutelma. Hologramminäytön voi muokata helposti mieleisekseen.

Auton sydämenä toimii 1,2 litran kolmisylinterinen PureTech, joka on niittänyt mainetta ja kunniaa riuskavääntöisenä downsizing-moottorina. Se on saatavilla kolmena eri versiona, 100, 130 ja 155 hevosvoimaa tuottavina. Koeajoauto oli keskimmäinen teholtaan, jatkeenaan manuaalivaihteisto. Automaatin saa kylkiäisenä kahteen tehokkaampaan moottorivaihtoehtoon.
Dieselin saa myös joko 100 tai 130 hevosvoimaisena, mutta mielenkiintoisin on 136 hevosvoimainen täyssähköversio. Näin ollen 2008 on auto, joka on suunniteltu heti mallijulkistamisesta lähtien sekä poltto- että sähkömoottorille. Ja mikä parasta, käyttäjän kannalta tärkein asia eli matkustamo- ja tavaratilamitat eri voimanlähdeversioiden osalta ovat samat. Ulkoiset eroavaisuudet ovat pieniä yksityiskohtia.

Heti startista 2008 tuntuu sopivan hyvin käteen. Merkin i-cockpit –systeemin mukaisesti ohjauspyörä on pienikehäinen mittariston sijaitessa sen yläpuolella. Vai pitäisikö sanoa pikemminkin uusinta uutta edustavan hologramminäytön, jonka näkymän voi valita mieleisekseen. Yhdessä se sekä iso keskinäyttö palvelevat selkeästi hyvin kirkkaassakin auringonpaisteessa.
Alusta on napakka ja ainakin yhden miehen kuormalla 2008 on oiva peli. Ohjaus keskittää hyvin eikä autoa tarvitse ajaa sen kummemmin. Melutaso tuntuu myös olevan kurissa, vain voimanlähde ilmoittaa sylinterilukunsa täyskaasukiihdytyksessä vaimeana räpätyksenä. Kesäalustalla ajellessa rengasäänet ovat hyvin maltillisia.

Varusteista voisi nykyautojen kohdalla kirjoittaa kirjan per auto. Vakiona löytyvät jo perustaso Activesta lähtien esimerkiksi LED-ajovalot päiväajovaloineen, vakionopeudensäädin ja turvallisuuspaketti, joka sisältää automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän ja törmäysvaroittimen, kaista-vahdin ja –avustimen, laajennetun liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän ja kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmän. Alla olleessa Allure-tasossa mukaan tulee lisäksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja törmäysvaroitin.
Nelivetoisena ei autoa ole saatavilla. Asia ei liene kuitenkaan ongelma, sillä tämän hintaluokan SUV:it myydään lähes poikkeuksetta etuvetoisina. Mallin imua ei koronakevään vuoksi pysty vielä tietämään, mutta jos menestystä peilaa vähänkään 3008:n menestykseen Euroopan tasolla, tulee merkin myyjillä olemaan kaupallista tekemistä aiempaa enemmän.

Kätevän muotoinen. SUV-mallisen auton pysty tavaratila nielee ostoskassit helposti. Tavaratilan korkeutta voi säätää välipohjalla.

 

e-2008

• Peugeot 2008 on suunniteltu sekä poltto- että sähkömoottorille.
• Sähköisen mallin tunnistaa merkinnästä e-2008
• Sähkömoottori on teholtaan 100 kW (136 hv).
• Akun kapasiteetti 50 kWh.
• Sähköversio on omamassaltaan liki 300 kiloa painavampi kuin bensamoottorinen vaihtoehto (1 550 kg vs. 1 263 – 1280 kg).
• Toimintasäde on n. 320 km
• Perävaunua ei saa vetää lainkaan
• e-2008 kiihtyy 0-100 km/h 9 sekunnissa ja saavuttaa parhaimmillaan 150 km/h huippunopeuden
• Ajonaikaiset päästöt 0 g/km, energiankulutus 173 – 177 Wh/km
• Sähkömoottorimallien hinnat ovat vastaaviin bensiinimalleihin verrattuna n. 15 000 euroa enemmän

 

Peugeot 2008 Allure Puretech 130

  • Hinta varustein: 24 970 € (hinnat alk. 21 399 €)
  • Moottori: 1199 cm3 (3-syl.,bens. turboahdin, polttoain. suoraruiskutus)
  • Max. teho: 130 hv (96 kW)/5 500 r/min
  • Max. vääntö: 230 Nm/1 750 r/min
  • Oma-/kok. massa: 1 267 kg/1 715 kg
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,9 s
  • Huippunopeus: 198 km/h
  • Kulutus: 5,7 – 5,8 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 129-132 g/km (yhdistetty)
  • Päästöluokka: Euro 6.3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0