Vallius viihtyy romuttamolla

|

Marianne Vallius kuvaa autoista puretut tuotteet, jonka jälkeen hän laittaa tiedot Autopurkaamot.com -palveluun tai verkkosivuille. – Joskus olen itsekin purkamassa autoja. Työ on hyvin vaihtelevaa, nainen kertoo hymyillen.

Yli kymmenen vuoden kokemus autoalalta antaa vankan selkänojan uudelle alalle.

Marianne Vallius aloitti Mikkelin Romumetalli Oy:ssä varaosien myyjänä noin kolme kuukautta sitten. Hän kertoo viihtyvänsä työssä sekä uudessa työporukassa erittäin hyvin.
– Työ on todella vaihtelevaa. Suurimmaksi osaksi laitan purkuosia kotisivuillemme esille ja hyllytän niitä, Vallius kertoo.
Alun perin Vallius opiskeli suurtalouskokiksi, mutta havaitsi nopeasti, ettei ala ollut häntä varten. Autot sen sijaan ovat aina kiinnostaneet.
– Aloitin uudet opinnot ajoneuvoasentajaksi. Valmistumisen jälkeen olin 10 vuotta Helsingissä alan töissä, Vallius kertoo.
Olkapään alettua reistailla hänen täytyi suunnata uusiin töihin ja parin mutkan kautta työpaikka löytyi romuttamolta.

Vallius kertoo monella olevan se harhaluulo, että purkaamoilla on varaosia vain vanhoihin autoihin. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Jos omasta uudehkosta autosta menee jokin kallis osa rikki, eikä auton korjaaminen ole järkevää, sitä kannattaa tarjota purkaamolle.
– Jos autossa on esimerkiksi vaihdelaatikko rikki, niin voimme ostaa auton ja käyttää siitä varaosiksi kaiken muun, Vallius selventää.
Suurin osa uusien autojen varaosakyselyistä tulee verkkosivujen kautta, jonne purkuautojen kuvat pyritään päivittämään mahdollisimman nopeasti.
– Vakuutusyhtiöt saattavat vaatia käyttämään purkuosia kolariautoissa, koska uudet osat ovat niin kalliita, Vallius toteaa.

Vallius omaa pitkän kokemuksen autoalalta, joten hyppääminen Mikkelin Romumetallille ei ole tuottanut vaikeuksia.
– Työkavereilta saa myös paljon apua. Toinen muistaa kaikkien tavaroiden paikat ulkoa ja toisella on uskomaton määrä tietoa eri automerkeistä, Vallius hymyilee.
Lopuksi hän vinkkaa, että osien etsijöiden kannattaa kiinnittää huomiota etsivätkö he vasemman vai oikean puolen osia.
– Me puhumme aina kuskin puolesta vasempana. Monet seisovat auton edessä määritellessään viallisen puolen ja näin ollen ostohetkellä saattaa syntyä väärinkäsityksiä, nainen vinkkaa.

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä

|
Vuoden Autoksi muutama vuosi sitten valitun Peugeot 3008:n vanavedessä on syntynyt kattava SUV-mallisto. Tuorein tulokas on 2008. Leijonamerkin valmistajakonserni PSA:n tekeminen on ollut korkeamman ...

Haukarting käytti tauon hyväkseen

|
Etelä-Savon ainoa sisäkartingrata palvelee kesällä myös ulkoradalla. Tälle kaudelle ulkorataa on uusittu ja vastaremontoitu saunaosasto avattu seuran kerhotilojen yhteyteen. Kolme kuukautta kiinni pidetty Haukarting ...

VW Kart on melkoinen taidonnäyte

|
Osa meistä tekee mitä haluaa. Seppo Piisolan kohdalla käsite naksahtaa vielä piirun verran eteenpäin. Rauhallisen omakotitaloalueen uumenissa on nätti pihapiiri, jonka autotallissa helmeilee kaksi ...

Aristokraattinen harrasteauto

|
Mikäli harrasteautokärpäsen puraisu kutittaa oikein kunnolla, saattaa vastaus löytyä aina tyylikkäästä engelsmannista. Fiilistelyn kohde löytyi tällä kertaa Mikkelin Rinta-Joupin Autoliikkeestä, jonka vaihtoriviin oli ilmaantunut ...

Kriisit synnyttävät aina uutta

|
Auto- ja konekaupassa huomiota on kiinnitetty joustavuuteen etäkaupan ja rahoituspalvelujen osalta. Äkkijarrutuksen kokenut talouselämä on varsinkin ihmiskontakteista riippuvaisten palvelualojen osalta joutunut luomaan nahkaansa kovalla ...