Pirteästi uudistettu

24.4.2019 Auto & Kone
Tämän he osaavat. Italialaisten muotoilemat autot ovat yleisesti ottaen onnistuneita, eikä uusvanhan 500X:n kohdalla tarvitse tässä suhteessa pettyä.

Persoonallisen näköinen crossover uusiutui pintaa enemmän sisältä.

Viisi vuotta sitten päivänvalon nähnyt Fiat 500X osuu edelleen automarkkinoiden valtimosuoneen. Korkeamman maavaran omaava crossover on italialaisittain muotoiltu onnistuneesti mukaillen takavuosien menestysmallia. Vaikka uutta mallia on ehostettu päällisin puolin, ovat muodot edelleen legendaarisen Fiat 500:n mukaiset. Ja hyvä niin, sillä eihän retroa voi muotoilla muuksi kuin retroksi.
Uuden Fiat 500X-mallin ostaminen on Suomessa tehty helpoksi. Saatavilla on kaksi moottorivaihtoehtoa yhdellä varustetasolla. Koeajossa olleen litraisen kolmimukisen moottorin suoritusarvot ovat kohdallaan 120 hevosvoiman turvin. Toinen versio on 1,3 litran neloskone, joka hönkii jo 150 hevosvoiman edestä. Sen perässä on 6-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, kun pienemmän jatkeena on manuaali.

Toistoa. 500-merkintä toistuu kojelaudan lisäksi istuimissa, valo-umpioissa ja takaluukussa.
Toistoa. 500-merkintä toistuu kojelaudan lisäksi istuimissa, valo-umpioissa ja takaluukussa.

Ajoasento on korkeamman maavaran omaavien autojen tapaan normaalia hieman korkeampi. Tosin etuistuimien istuintyyny saisi olla hieman pidempi. Muuten perusasiat ovat kuljettajan paikalta katsoen kunnossa.
Tarjolla on nyt oleelliset nykyautoihin kuuluvat laitteet kuten keskellä kojelautaa sijaitseva multimedialaitteisto kosketusnäytöllä, joka luonnollisesti keskustelee sujuvasti älypuhelimen kanssa.
Sisustuksessa on ulkomuotojen tavoin yhtäläisyyksiä menneisiin vuosikymmeniin. Sujuvan arjen kannalta autossa on fiksuja oivalluksia. Esimerkiksi etuovien sulkeminen tapahtuu sisältä vetämällä upotuksissa olevasta kotelosta, johon mahtuu vaikkapa puhelin pystyyn. Näin ei mene pelkääjän paikalla istuvan kanssa ainakaan luurit sekaisin.

Varustelista City Cross -varustetasossa kattaa esimerkiksi peruutuskameran, sadetunnistimen ja lämmitettävän tuulilasin alareunan. Turvallisuutta edistävät puolestaan kaistavahti ja liikennemerkkitunnistus.
Ajossa 500X on oiva peli, varsinkin kaupungissa ja pienemmällä tiellä. Maantieajossa alusta on yksin ajaessa enemmänkin kova. Siten kantokyvyn luulisi riittävän pienelle perheelle ja sen harrastusvälineille. Tilaa on mukavasti auton kokoluokkaan nähden, sillä kysymyksessä ei ole lopulta kovinkaan pieni auto, varsinkin jos verrokiksi ottaa viissatasen ilman äksää. Takamatkustajalla on jalkatilaa hyvin siinä tapauksessa, jos etumatkustaja hieman tinkii omastaan.

Tuhti pakkaus. Uusi kolmisylinterinen bensaturbo tarjoaa hyvän suorituskyvyn.
Tuhti pakkaus. Uusi kolmisylinterinen bensaturbo tarjoaa hyvän suorituskyvyn.

Uusi FireFly-nimeä kantava voimanlähde on uuden mallin tärkein anti kohentuneiden turvallisuus- ja mukavuusvarusteiden ohella. Voimanlähde on Fiat-konsernin uusi downsizing-moottori, joka löytyy toistaiseksi vain 500X:n pellin alta. Arvata saattaa, että tämä tilanne muuttuu muiden mallien kohdalla melkoisen pian.
Ulkoisesti retromuotoiltu crossover on maukkaan näköinen. Mielleyhtymä legendaariseen 500-malliin on säilynyt ilmeisenä, oikeastaan tämä yhteys on viilausten jälkeen vain vahvistunut. Jos ei rahat yletä Porscheen, tarjoaa Fiat tätä tunnetta koko kansalle sopivalla hinnalla.

 

Fiat 500X 1,0 Citycross

Hinta: 23 799 €
Bensiinimoottori: 999 cm3, 3-sylinteriä
Teho: 88 kW (120 hv)/ 5 750 r/min.
Vääntö: 190 Nm (1 750 rpm)
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,9 s
Huippunopeus 188 km/h
Kulutus: 6,0/5,8 (yhd., min-max, l/km)
CO2 -päästöt: 139/133 g/km (yhd.)

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0