Uuden muotoilufilosofian RAV4 — Toyota RAV4 2,5 AWD-i Style e-CVT

30.1.2019 Auto & Kone
Tyyliniekka. Mustavalkoinen värimaailma sopii RAV4:n linjoihin. Lisävarusteena saatavilla olevat astinlaudat ovat erityisen fiksun näköiset.

Toyota laittoi katumaasturi-ikoninsa täysin uusiin puihin.

Viidettä sukupolvea edustava uutuus esiteltiin rapakon takana jo viime keväänä. Vuodenvaihteen tienoilla uutuus rantautui Suomeen ja vastaanotto on ollut jälleenmyyjän mukaan hyvä.
Uusista autoista voi harvoin sanoa, että onpa persoonallisen näköinen. Toyotan kohdalla tilanne on ollut ehkäpä vieläkin harvinaisempi. Nyt konservatiivisista linjoistaan tunnetun automerkin olemus on aivan eri luokkaa. RAV4:n muodot ovat omintakeisen särmikkäät ja maskuliiniset, joten kiltin naapurinpojan aikakausi näyttäisi olevan ohi.

Uusi malli pohjautuu Toyotan TNGA-alustarakenteeseen. Uuden rakenteen ansiosta painopiste on entistä alempana. Kori on kiertojäykempi, joka tarkoittaa käytännössä parempia edellytyksiä ajettavuudelle ja jousitukselle. Uuden alustarakenteen ansiosta auton painon osalta on saatu myös säästöjä aikaan.
Mitoiltaan uutukainen on samaa luokkaa kuin väistyvä malli, itseasiassa pituutta on viitisen millimetriä vähemmän. Ihan koko totuus tämä ei luonnollisesti ole, sillä uusi RAV4 on tilavampi sisätiloiltaan. Tämä on mahdollista pienempien ylitysten ja 1855 millimetriin kasvaneen akselivälin ansiosta. Metsään suuntaaville tiedoksi, uusi malli ylittää senttiä korkeamman kannon.

Normitilat. Takaistuimen alle sijoitettu akkupaketti ei syö sisätiloja.
Normitilat. Takaistuimen alle sijoitettu akkupaketti ei syö sisätiloja.

Voimalinjoja on kaksi, joista mielenkiintoisempi on testiautonakin ollut hybridi. Keulalla on 2,5 litran vapaasti hengittävän polttomoottorin lisäksi sähkömoottori. Taka-akselilla on oma sähkömoottori, jonka avulla myös nelivetoisuus toteutetaan. Yhteistehoa paketti tuottaa parhaimmillaan 222 hevosvoimaa.
Nelivetoinen hybridimalli on valmistajan mukaan älykäs AWD-i. Tarvittaessa takapyöristä vetävän auton kanssa ei jää pulaan sen enempää lumella kuin sulalla. Train-ajotilan avulla auto etenee, vaikka maahan ei ylettäisi kuin kaksi pyörää. Ajotiloja on kolme tai oikeastaan neljä, mikäli puhtaasti sähköllä ajettava EV-Mode otetaan huomioon.

Kovalla pakkasella ei pelkällä sähköajotilalla paljoa pysty ajamaan, mutta optimaalisissa olosuhteissa sähköstä on enemmän apuja. Joka tapauksessa kulutus- ja päästölukemiksi luvataan nykymittapuun valossa maltilliset lukemat. Todellisuus Suomen ja Etelä-Savon olosuhteissa riippuu puhtaasti lämpötilasta ja ajoalustasta.
Pelkän bensiinimoottoriversion voimanlähde on iskutilavuudeltaan tasan kaksi litraa. Niin ikään vapaasti hengittävä moottori edustaa Toyotan tapaan muuttuvalla venttiilinajoituksella (VVT-i) ja polttoaineen suorasuihkutuksella toteutettua tekniikkaa. Kauko-Idän autojätti on edelleen varpaillaan turbojen ja niiden kestävyyden kanssa. Perinteistä tekniikkaa edustavan vaihtoehdon saa etuvetoisena tai mekaanisella tekniikalla varustettuna nelivetona.

Voimaa on tarjolla kulloiseenkin tilanteeseen sopivasti ja kaasua painettaessa alkaa tapahtua. CVT-vaihteiston takana oleva veto saa moottorin ulvomaan kierroksilla, mutta vääntöä bensa-sähkö -paketista löytyy. Uudella RAV4 hybridillä saa vetää kevytperävaunun lisäksi enintään 1.650 kilogramman kokonaismassan omaavaa jarrullista perävaunua. Bensaversion vetokyky on manuaalivaihteistolla 2 tonnia ja Multidrive S -automaatilla 500 kiloa vähemmän.
Turvallisuusjärjestelmä Toyota Safety Sense on kehittynyt naksun eteenpäin. Järjestelmän sisällä olevan Pre-Collision-järjestelmän avulla tunnistetaan nyt pyöräilijän lisäksi jalankulkija myös pimeällä. Mukautuva vakionopeussäädin on mallia älykäs ja tämä tuli koettua käytännössä.
Päätieltä kääntyvä auto pudotti nopeuden lähes nollaan, mutta RAV4 seurasi edellä ajavan tilannetta orjallisesti sopivan välimatkan päästä. Auton käännyttyä hybridi-Toyota kiihdytti itsestään aiemmin asetettuun nopeuteen.
Kaikki tämä sujui sulavasti, ja kun yhtälöön lisätään vielä aktiivinen kaistavahti, ei itsenäinen ajaminen olisi tekniikan puolesta kaukana. Parasta RAV4:n kohdalla on kuitenkin se, että kattava turvallisuusjärjestelmä on vakiovaruste kaikissa malliversioissa.

Simppeliä. Hybridin mittaristo on hyvin yksinkertainen, polttomoottorin kierroslukumittarin sijaan voidaan tarkastella ajotilamittarin avulla taloudellisempaa ajotapaa.
Simppeliä. Hybridin mittaristo on hyvin yksinkertainen, polttomoottorin kierroslukumittarin sijaan voidaan tarkastella ajotilamittarin avulla taloudellisempaa ajotapaa.

Varustetasoja on kolme: Active, Style ja Premium. Alla olleen Stylen erottaa perustason Activesta helpoiten kaksivärisyyden ansiosta. Premiumissa aito nahkaverhoilu on vakiona, kun Stylessa se on kerniä ja kangasta.
Sisällä näkymää hallitsee tuhdin leveä keskikonsoli. Muuten muotokieli on aiempaa arvokkaampi sisälläkin, jota osaltaan luovat nahkaiset istuimet. Smart Mirror -älykkään taustapeilin avulla takanäkymä on totuttua leveämpi, kiitos kameratekniikan. Enää ei ole väliä takanäkymän suhteen, onko tavaratila täynnä matkatavaroita vai ei. Muutenkin kameratekniikka on nykytyyliin vahvasti läsnä erilaisissa ajotilanteissa turvajärjestelmien kautta.

RAV4-hybridin vaihdekeppi ei ole enää mallia joystick, vaan tilalla on jyhkeä perinteisen automaattivaihteiston tyylinen valitsin. Tämä on fiksu veto, sillä vanhan tutun kautta on helpompi omaksua uuttakin.
Uusi Toyota RAV4 on joukosta erottuva niin muotojen kuin teknisen puolen kautta. Jos suunta on sama kuin merkin henkilöautojen myynnissä, niin hybridien osuus RAV4:n kokonaismyynnistä tulee olemaan leijonanosa. Hintaero on RAV:in kohdalla tosin huomattavasti suurempi bensamoottoriseen verrattuna, mutta ero ei ole pieni ominaisuuksienkaan kohdalla.

Toyota RAV4 2,5  AWD-i Style e-CVT

  • Hinta: 49 362,85 € (hinnat alk. 32 568,45 €)
  • Moottori: 2.487 cm3 (4-syl., 16-ventt. DOHC, VVT-iE, polttoaineen ruiskutus, kestomagneetti synkronimoottori)
  • Suurin yhteisteho: 222 hv/163 kW (3 600–5 200 rpm)
  • Max vääntö :221 Nm (3 600–5 200 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,1 s
  • Huippunopeus: 180 km/h
  • Kulutus: 5,7–5,8 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 -päästöt: 131 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0