MHJ-Racingteam laajentaa toimintaansa

10.12.2015 Auto & Kone
Matti Kakriainen, Jukka Kakriainen, Tom Tähtinen ja Harri Mieskolainen kuuluvat kaikki MHJ-Racingteam ry:hyn. Mieskolaisen BMW M3 on kiertänyt F-cupin koko sarjoja kuluneen vuoden.

Etelä-Savon alueella toimiva uusi autourheilujärjestö toivoo mukaan lisää kuskeja.

Mikkeliläinen MHJ-Racingteam ry on hakenut AKK-Motorsportin jäsenseuraksi marraskuussa. AKK-Motorsport ry on autourheilun kansallinen lajiliitto, joka toimii autourheilua harrastavien tai edistävien yhteisöjen liittona.

– Päätavoitteenamme on yhdistää lajin harrastajia ja päästä harjoittelemaan yhdessä, MHJ-Racingteam ry puheenjohtaja Jukka Kakriainen kertoo.

Yhdistys on alun perin perustettu jo vuonna 2011, mutta nyt jäseniä kerätään aktiivisemmin. Mukaan toimintaan jäsenasioita hoitamaan on tullut Tom Tähtinen. Tällä hetkellä jäseniä on noin 30 aina Helsingistä Kajaaniin saakka.

– Toimimme ja harjoittelemme pääasiassa Etelä-Savossa. Kun mukaan saadaan lisää jäseniä, niin harjoitukset voidaan viedä muuallekin, Kakriainen toteaa.

Harjoituksia varten täytyy saada lupa tien käyttöön, maksaa siitä vuokra sekä hoitaa tien kunnostuksesta aiheutuva kustannukset. Luonnollisesti tien täytyy harjoituksien ajan olla suljettu, joten myös sulkumiehiä tarvitaan valvomaan, ettei harjoituksiin eksy ylimääräisiä autoilijoita.

– Kun harjoituksiin saadaan mukaan enemmän kuskeja, kulut jakautuvat tasaisemmin ja näin pääsee useammin harjoittelemaan, itsekin rallia ajava Kakriainen täsmentää.

Ensi vuonna MHJ-Racingteam ry:stä osallistuu kuskeja F-cupiin sekä SM-kilpailuihin. Kausi kestää tammikuusta marraskuuhun ja kalustoa täytyy päästä testaamaan ennen kilpailuja.

– Kuskeilla täytyy luonnollisesti olla oma auto, mutta kaikki lajista kiinnostuneet voivat liittyä mukaan ja olla osallisena toimintaan, Tähtinen korostaa.

Liittyminen sujuu miesten mukaan kätevimmin facebookin kautta. Tällä hetkellä mukana olevat miehet ovat toisilleen entuudestaan tuttuja, joten rallitoimintaan perustuvan järjestön pystyyn laittaminen kävi käden käänteessä. Myös nuoret ovat tervetulleita mukaan.

– Annamme mielellämme vinkkejä nuorille harrastajille ja kerromme kuinka lajiin pääsee sisälle, Kakriainen kertoo.

Auton täytyy olla turvallinen kuskille ja kartturille. Sisäpuolen turvavarusteluissa ei siis tingitä.
Auton täytyy olla turvallinen kuskille ja kartturille. Sisäpuolen turvavarusteluissa ei siis tingitä.

Miehet vitsailevat autojen kaatumataudista, joka kuulemma vaivaa joitakin autokuntia. Toiset autot ovat melkein immuuneja sille. Tästäkin syystä autojen turvavarusteluiden tuleekin olla kohdallaan.

– Turvakaaret ovat yksi tärkeimmistä auton suojaavista osista, mutta kypärä ja muut pakolliset suojat ovat myös erittäin tärkeitä, Tähtinen selostaa esitellessään F-ryhmässä kilpailevan Harri Mieskolaisen BMW:n sisustaa.

Turvallisuudesta ei kannatakaan tinkiä, koska vauhtia lajista ei puutu.

– Parastahan se on, kun pääsee laillisesti suljetulla tiellä ajamaan ylinopeutta, Tähtinen naurahtaa.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0