Tunteella hiottu katutimantti

|

Tuore sukunäkö. ASX mukailee syksyllä esitetyn lava-auto L200:n ahnasta keulailmettä.

Uusi ASX kiilaa itsensä ärtsyksi ehostettuna suosikkiluokkaan, mutta millä eväin?

Kymmenen vuotta sitten ensiesitelty Mitsubishi ASX uudistui ulkoisesti merkin ilmeen mukaiseksi. Auton perusta nojaa edelleen tuttuun pohjaratkaisuun. Kysymyksessä on järjestyksessään neljäs kasvojen kohotus, ja tällä kertaa niin perusteellinen, että vähemmän asioista perillä oleva ei sitä edes huomaa.
Timanttilogostaan tunnettu japanilainen autonvalmistaja tunnettiin vielä muutama vuosikymmen sitten edistyksellisenä merkkinä. Mitsubishi oli aikoinaan esimerkiksi turbotekniikan edelläkävijä, henkilöautomallisto oli puhaltimilla varustettuja jo silloin kun valtaosa vasta suunnittelin sitä.

Historian turvin ei kuitenkaan pitkälle pötkitä, vaan hektinen nykymaailma vaatii tekoja. Se näkyy ainakin turvatekniikkaluettelossa ja kojelaudan keskellä. Eli ei uutta autoa ilman kosketusnäyttöä, eikä ASX tee tässä kohtaa poikkeusta. 8” kosketusnäyttö on simppeli käyttää ja jos haluaa enemmän ominaisuuksia viihdepuolelle, löytyy Apple Car Play sitä janoaville.
Käytännön ajaminen on mutkatonta. Ohjaus tuntuu joissakin tilanteissa jopa liian jäykältä, mutta löysästä keskialueesta sitä ei ainakaan pääse moittimaan. Ohjauspyörän ja istuimen välinen geometria poikkeaa valtavirrasta matalammalla sijaitsevan ratin puolesta. Kokonaisuuden saa toki säädettyä hyväksi ja etuistuimet tuntuvat hyviltä.

 

Ajan tasalla. Vaikka ASX:n peruskonsepti on ollut olemassa jo vuosia, on viihdenäyttö ja liitäntämahdollisuudet vuodelta 2020.

Etumatkustajilla tilaa riittää ja takaistuimellakin viihtyy hyvin, jos matkustaja ei ihan pituustilaston yläpäätä edusta. Käytännössä korkeussuunnassa tila riittää noin 190 cm henkilölle. Tavaratilan tilavuus on karvan yli 400 litraa, varapyörän kokoisen alalokeron kanssa. Itse varapyörää ei ole, vaan sen tilalla on renkaanpaikkaussarja. Takaistuin kaatuu suhteessa 60/40, ja silloin tavaratila muuttuu 1,5 metrin pituiseksi ja 1,3 metriä leveäksi tasaiseksi kuljetustilaksi.
Pisteitä ASX saa arkisista asioista, juuri niistä joista taavitavallinen tykkää. Hallintalaitteet eivät ole turhan monimutkaiset ja erityiskiitoksen auto saa reilun kokoisista sivupeileistä. Käsijarru on mallia vedä kahvasta, jonka käyttöä ei tarvitse katsoa käyttöohjekirjasta. Lämmityslaite toimii nopeasti ja tehokkaan tuntuisesti, joka ei nykyautoissa ole enää itsestään selvä ominaisuus.

Auto on saatavilla tasan yhdellä moottorivaihtoehdolla, vapaasti hengittävällä 2,0 litran bensiinimoottorilla, josta Mitsubishi käyttää nimitystä MIVEC. Lyhenne tarkoittaa sähköisesti ohjattua muuttuvaa venttiilien ajoitusta, jonka merkki otti käyttöön otto-moottoreissa jo vuonna 1992. Dieselin kohdalla elektronisesti ohjattu muuttuva venttiilienajoitus oli Mitsubishillä käytössä ensimmäisenä maailmassa, esimerkiksi ensimmäisen sukupolven ASX:ssä. Nyt dieseliä ei ole saatavilla eikä varmaan tule, siitä pitänee valloillaan oleva ilmastotrendi huolen.
Mikään raketti ei ASX ole, mutta ei sillä jalkoihinkaan jää. Kierroksia antamalla löytyy voimaa, joka saattaa tuntua downsizing-turbokoneiden aikakaudella erikoiselta. Melua ei voimanlähteestä kantaudu häiritsevästi, vaikka täyskaasukiihdytyksen äänet selvästi erottaakin. Rengasmelu oli paljaasta asvaltista huolimatta vaimeaa, ainakin kitkarenkailla ajettuna.
Vaihteistovaihtoehtoja on kaksi, joko täysin automaattinen eli portaaton CVT-vaihteisto tai 5-pykäläinen manuaalilaatikko. Koeajoautossa ollut CVT-vaihteisto toimi suhteellisen jouhevasti, eikä veto tuntunut erityisen kuminauhamaiselta, niin kuin portaattomien vaihteistojen kohdalla monesti tuppaa olemaan. Vaihteita voi vaihtaa manuaalisesti ratin siipivalitsimista.

Turvavarusteista voisi mainita etutörmäysvaroittimen jalankulkijan tunnistuksella, kaistavahdin ja kuolleenkulman tunnistuksen. Nämä ovat vakiona kolmesta varustetasosta kahdessa ylimmässä eli Intensessä ja Instylessa. Varusteasioilla ei ASX:n ostajan tarvitse päätään vaivata, sillä varustetasojen lisäksi saatavilla on vain muutamia varustepaketteja.
Tärkein varuste ainakin Etelä-Savon korkeuksilla on nelivedon mahdollisuus. Silloin ASX:n hinta kapuaa edullisimmillaan hieman alle 30 000 euron alle. Kun etuvetomallien hinnat alkavat noin 22 000 eurosta, ei kaupankäynti ainakaan jää hinnoista kiinni. Jos etsii helposti ymmärrettävää katumaasturia, joko etu- tai takavetoisena, voi ASX olla oiva vaihtoehto. Valintaa ei ainakaan rajoita viiden vuoden tai 100 000 kilometrin mittainen takuu.

Tilaa löytyy. Korkealla sijaitseva katto yhdessä 60/40 kääntyvän takaistuimen selkänojan kanssa antavat tilaa isoillekin tavaroille.

 

Mitsubishi ASX 2,0 MIVEC Intense CVT 2WD

  • Hinta: 29 490 € (mallisto alk. 21 990 €)
  • Bensiinimoottori: 4-ventt./syl., polttoain. monipisteruiskutus, SOHC
  • Huipputeho: 110kW (150 hv)/6 000 r/min
  • Max. vääntö: 195 Nm/4 200 r/min
  • Vaihteisto: 6 CVT
  • Kulutus: (yhd.) 6,5 l /100km
  • CO2-Päästöt: (yhd.) 149 g/km (WLTP)
  • Päästöluokka: EURO 6d – TEMP-EVAC-
  • Maavara: 190 mm
  • Tavaratila :406 l (vähimm. tilav.), 1 206 l (enimm. tilav.)
  • Perävaunumassat: jarruitta 750 kg, jarruin 1 300 kg

Uusi kuningas on saapunut

|
Uusi Kia Sorento on särmä ilmeeltään ja tekniikaltaan. Kia lataa Sorennolla rajusti kilpailtuun luokkaan varusteita, joita on tavattu tähän mennessä lähinnä ylemmän luokan autoista. ...

Ameriikan herkkua isolla kädellä

|
Kun mikään ei tunnu riittävän, on Ford Explorer plug-in hybridi oiva vaihtoehto. Hiljattain tutustumiskierroksella Ford-liikkeissä ollut Explorer rantautuu Suomeen pian. Isot mörkömaasturit mielletään helposti ...

Napakasti uudistunut

|
Suomen myydyin pikkuauto uusiutui täysin. Entisestä ei ole kuin nimi jäljellä. Uuden Yariksen muodot käyvät tutuksi myös Tommi Mäkisen johtaman Toyotan rallitoiminnoille, kun merkin ...

Das Auto 3.0

|
Ensin Kupla, toisena Golf ja kolmantena ID. 3. Uuden aallon kansanauto on syntynyt sähköisenä 330-549 km toimintasädeversioilla. Markkinoilla on ollut varteenotettavia täyssähköautoja jo vuosikausien ...

Kestosuosikki on entistä sivistyneempi

|
Digiloikka näkyy uudessa Škoda Octaviassa. Tekniikkaa on valjastettu yhä enemmän matkustajien mukavuuden ja turvallisuuden puolesta. Škodan syömähammasmalli on kasvanut vuosien varrella ylemmän keskiluokan autoksi. ...