Ilmastonmuutosrahastus on nykyajan anekauppaa
JiiTeen Kuukautinen

|

Ilmastonmuutoskeskustelu on lyönyt läpi viimeisimmän vuoden aikana oikein kunnolla – kuten Me too -kampanja muutama vuosi sitten. Paitsi kuohunnan synty ja levinneisyys, mainituilla ilmiöillä on muutakin yhteistä: molemmat ovat – kirjaimellisestikin – menneen talven lumia…

Ilmastonmuutosta kukaan valistunut ei kiellä, sen syntyjä syviä toki voidaan pohtia, mutta itse ilmiö on ja etenee. Oleellista tässä keskustelussa on kuitenkin se , miten ihmiset haluavat muuttaa kulutustaan pienentääkseen omaa osuuttaan tuhossa. Tarkastellaanpas hieman…
Lentoliikenne on merkittävä ilmastonmuutosta edistävä tekijä. Haastatteluissa ja muissa kommenteissa ihmiset vannovat vähentävänsä lentämistään. Tässä ihmiset valehtelevat: Finnairin matkustajamäärä kasvoi viime vuonna 10%! Vuoden 2019 aikana vain 3 % maailman väestöstä lensi ja 18 % oli lentänyt edes kerran elämässään! Silti joka hetki taivaalla on yli 10.000 lentokonetta ja niissä 1,2 miljoonaa kaukomatkaajaa! Ja nämä luvut ovat kasvussa. Sielläkin, missä lentomatkustus on kasvanut Suomea maltillisemmin siirtyminen vaikkapa junaliikenteeseen on toteutunut vain lähiliikenteessä – ymmärrettävästi, toki: matkaapa Helsingistä Honkongiin junalla tai Los Angelesiin laivalla – aikataulut paukkuisivat pahasti…
Lentävää kansanosaa enemmän moititaan maanviljelijöitä, maalla asuvia ylipäätään ja autoilijoita. Maatalouden todellisista päästöistä tai mahdollisista muutosta estävistä vaikutuksista on niin monta näkemystä kuin on esittäjiäkin. Edes tutkijat eivät ole löytäneet sitä kuuluisaa yhteistä säveltä. On kuitenkin selvitetty, että edestakainen Phuketin lento synnyttää saman verran päästöjä kuin 10 vuoden autoilu bensa- tai dieselautolla. Se niistä todellisista saastuttajista…
Oman lukunsa tähän soppaan tuo EU:n sallima päästökauppakeinottelu, jossa kuluttajia hämätään ostamaan kulutustaan ”vähentäviä” päästötoimia. Tällaiset yleis-hyvä-korvausjärjestelmät toimivat kuitenkin vain, jos vähennykset ovat oikeasti todennettavissa ja mitattavissa – ja pysyviä. EU edellyttää niiden olevan myös ”aidosti lisäisiä” – eli toimia, joita ei olisi toteutettu ilman kutakin hanketta! A. Vartian ”ilmastosäätiö” – juu, juuri se poliisin tutkinnan alla oleva – lie räikeintä huuhaata tällä saralla…
Oma mielipiteeni on, että päästöjen kompensoimisliiketoiminta on nykyajan anekauppaa, joka ei edistä ilmastomuutoksen torjuntaa, vaan pelkästään toimijoidensa vaurauden kasvua!

Savusaunan ei tarvitse tupruttaa liikaa

|
Modernisoidun savusaunan lämmittämiseen kannattaa varata silti koko päivä. Rantasauna kuuluu olennaisena osana suomalaiseen kesään. Mari Kekkosella on kesäpaikkansa rannassa savusauna nykyaikaisella vivahteella. Perinteisessä savusaunassa ...

Hypoxi antaa kyytiä aineenvaihdunnalle

|
Iina Smolander ryhtyi Hypoxi-yrittäjäksi pitkän harkinnan jälkeen.   Emolaan mennessä, ihan Rouhialankadun alkupäässä sijaitsevan pienkerrostalon alakerrassa loistaa valo. Kun ovesta astuu sisään, vastassa on ...

Savo Trucks varustaa huoltoautoja

|
Jokainen auto varustellaan asiakkaan toiveiden mukaan.   Autovarusteluun erikoistunut Savo Trucks siirsi toimintansa Liito-oravantiellä vuoden 2019 lopulla. Yrityksen nokkamiehenä toimii Jere Kantonen. – Olen ...

Jenkkiavolava kiehtoo monikäyttöisyydellään

|
Mikkelin miehet tuovat ”mörkökokoluokan” lava-autoja maahan itse. Isokokoinenkin mies tuntee itsensä pieneksi, kun vieressä on RAM tai Ford F-150 avolava-auto. Tunteen todistavat todeksi liki ...