Muotovalio Ranskasta — Peugeot 508 Allure BlueHDi 130 EAT8-aut.

27.2.2019 Auto & Kone
Melkoinen valoshow. Kun ovien lukitus kytketään pois päältä, niin etu- ja takavalojen avulla nähdään melkoinen valoesitys.

Kun auto valmistetaan muotoilijan ehdoilla, ovat linjat silmiä hiveleviä.

Ranskalaisen PSA-yhtymän valtamerkit, Citroen ja Peugeot, ovat teknisistä samankaltaisuuksistaan huolimatta linjattu omille teilleen. Leijonamerkki Peugeotin rooli on olla elegantimpi ja arvokkaampi, Citroenin ollessa selkeästi valtavirrasta poikkeava ja rohkea.
Uusi 508 on tyylikkyyden ohella rohkea valmistajansa valitsemalla tiellä. Peugeot on luonut auton, joka kosii valtavirran samankaltaisiin autoihin kyllästyneitä ostajia. Ja erilaisuus, jos mikä, sopii ranskalaiseen mentaliteettiin. Peugeotin toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparaton mukaan uudessa mallissa kulminoituu merkin halu olla korkeatasoinen yleisautonvalmistaja.

Erilainen. Keulan ilmeessä on selkeä yhteys merkin takavuosien menestysmalleihin.
Erilainen. Keulan ilmeessä on selkeä yhteys merkin takavuosien menestysmalleihin.

Niinpä Peugeotin muotoilijat heittivät D-segmentissä mittelevän 508:n kohdalla 4-ovisen sedanin romukoppaan ja keskittyivät urheilullisempaan malliin, 5-oviseen coupemaiseen fastbackiin.
508:n olemus on kieltämättä maukas. Keulan ilmettä hallitsee puskurin päissä olevat, pystyyn muotoillut päiväajovalojuovat. Arvokkaan tuulahduksen menneisyydestä tuovat leijonamerkin sijoitus maskin keskelle ja mallimerkintänumerojen merkintä konepeiton etuosaan, aivan kuten aikoinaan 504–mallissa. Lisäksi konepelti on madallettu etuosastaan ja se on muotoiltu ikään kuin lipaksi ajovalojen päälle.
Uusin leijona on edeltäjäänsä nähden selkeästi matalampi (- 6 cm), joka tukee osaltaan urheilullisia muotoja. Lisäksi se on myös selkeästi lyhempi (-13 cm). Sivuprofiilin puhdas linja korostuu entisestään kehyksettömillä ovilla. Takanäkymässä hallitsevin osa on kiiltävän musta paneeli, jonka päissä on merkin nykytyylin mukaisesti leijonan tassun raapaisuja muistuttavat takavalot.

Takakontti tarjoaa litroja kelvolla tavalla, tosin tilan muoto on kapea ja pitkä. Matkustamon tilat ovat kuljettajan ja vänkärin paikalla kunnossa, mutta takaistuin on junioreiden ja kaikkien alle 180 cm pitkien valtakunta. Tilaa hamuaville on pian tulossa farkkuversio, jonka kohdalla pääntila eikä tavaratila lopu kesken.
Autoon istuttaessa on otettava huomioon kattopaarre, jotta varsinkaan pitkällä kuljettajalla ei kopsahda pää katon kulmaan. Kuljettajan jakkaralla huomio kiinnittyy tyylikkyyteen, sillä ilme on sisällä samalla linjalla maukkaan ulkokuoren kanssa.
Kolmannen sukupolven Peugeot i-Cockpit –ohjaamon keskeisimmät elementit ovat normaalia pienempi ohjauspyörä, kojelaudan 10” kosketusnäyttö ja 12,3” kokoinen digitaalimittaristo. Pelkistetyn tyylikkäiden kytkimien takaa löytyvät kaikki oleelliset näytön toiminnot. Myös 8-portaisen automaattivaihteiston vaihteenvalitsin on muotoiltu tyylikkääksi.

Ajossa 508 osoittautuu miellyttäväksi matkakaveriksi. Matka-ajossa huomio kiinnittyy korville ystävälliseen äänimaailmaan. Soitinta ei tarvitse huudattaa sen enempää rengas- kuin moottorimelua vastaan. Pienempi, 130 hevosvoimainen diesel jaksaa liikuttaa auto 8-vaihteisen automaatin kanssa hyvin. Bensamoottorit ovat 508-mallisarjan tehokkaimmat, sillä tarjolla ovat 1,6 litraiset, 180- ja 225-hevosvoimaiset 4-sylinteriset Puretech-moottorit. Vaihteisto on lähes aina automaatti, vain pienimmän dieselin jatkeeksi on saatavilla 6-pykäläinen manuaalilaatikko.
Uuden perusrakenteen ansiosta auto on 70 kg kevyempi kuin edeltävä malli. Nykyaikaisen hitsaustekniikan avulla kori on entistä jäykempi ja kestävämpi, tämä piirre vaikuttaa osaltaan myös ajo-ominaisuuksiin. Ajotavan voi valita neljän eri vaihtoehdon, ECOn, Sportin, Comfortin ja Normalin väliltä.
Kyydissä kelpaa olla, sillä istuimet ovat saaneet AGR-sertifioinnin ergonomian, istuinten säätöjen, ristiselän tuennan ja tarjolla olevien hierontavaihtoehtojen ansiosta.

Kolme. 508 on saatavilla Active, Allure ja GT-line -varustetasoilla.
Kolme. 508 on saatavilla Active, Allure ja GT-line -varustetasoilla.

Turvavarusteet ovat kattavat. Peugeot tuo tässä kokoluokassa ensimmäisenä markkinoille hämäränäköjärjestelmän. Infrapunakamera vahtii auton etupuolella eläviä olentoja aina 200 metriin saakka ja varoittaa niistä kojelaudan näytöllä. Muista ajoavustinjärjestelmistä voisi mainita mukautuvan vakionopeussäätimen, kaista-avustimen, pysäköintiavustimen ja Active Safety Brake –hätäjarrutusjärjestelmän. Lisäksi 508 tunnistaa osan liikennemerkeistä, kuten ”Stop” ja ”kielletty ajosuunta”.
Peugeot –malliston uusin jakaa autonostajat selkeästi kahteen ryhmään, ystäviin ja vähemmän ystäviin. Se, joka arvostaa hyvän ajettavuuden ja hiljaisen matkustamon ohella tyyliä hieman takatilojen kustannuksella, saattaa valita autokseen uuden Peugeot 508:n.

 

Speksit:

  • Hinta: 40 033,24 € (hinnat alk. 33 915 €)
  • Moottori: 1499 cm3 (4-syl.,Diesel Common rail, turboahdin, EURO VI)
  • Suurin yhteisteho: 130 hv/96 kW (3750 rpm)
  • Max vääntö: 300 Nm (1750 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,0 s
  • Huippunopeus: 208 km/h
  • Kulutus: 4,7 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 -päästöt: 124 g/km (yhdistetty)
    (Kulutus- ja päästöarvot on ilmoitettu WLTP-päästönormin mukaisesti)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0