Varmalla otteella isoon luokkaan

30.1.2019 Auto & Kone
Ahnas ilme. Tarraco erottuu lähisukulaisistaan lähinnä pystyn keulan ansiosta.

Uusi iso Seat Tarraco tarjoaa kelpo ominaisuuksia maltilliseen hintaan.

Espanjalaismerkin katumaasturimallisto on kasvanut lyhyessä ajassa jo kolmen auton kokoiseksi. Aronan ja Atecan seuraksi luotu Tarraco on selkeästi veljesparven suurin.
Mittavat tilat tarjoava malli pohjautuu emokonserni VAG:n tuotteisiin. Valmiiden palasien virittäminen Seatin muotojippoihin on varsin riskitön tapa uuden tulokkaan syntymälle. Varsinkin pysty keula luo jyhkeän ilmeen, joka erottaa auton selkeästi omille linjoille.

Sopivalla korkeudella. Keskinäyttö on hyvällä hollilla, samassa korkeuspositiossa kuin mittaristo.
Sopivalla korkeudella. Keskinäyttö on hyvällä hollilla, samassa korkeuspositiossa kuin mittaristo.

Wolfsburgissa valmistettava Tarraco tarjoaa tilaa tarvittaessa seitsemälle. Viimeisen rivin penkit eivät maksa kuin tuhannen euroa, joka on vähän auton kokonaishintaan nähden. Tilaa on muutenkin riittämiin, eikä Tarracossa tarvitse istua ainakaan kahdella ensimmäisellä rivillä polvet suussa. Tavaratila on viiden hengen matkustaessa mittava ja seitsemän hengen versiossakin mahtuu vielä laukkuja mukaan.
Tien päällä ote on tanakka. Kelpo ajo-ominaisuudet eivät yllättäneet, sillä tuntumaa tuli jo autoa katsellessa peilattua muihin konsernin merkkeihin. Sitä vastoin matala melutaso oli miellyttävä kokemus. Auton sydämenä ollut 1,5 litran bensiinimoottori kävi sivistyneen hiljaisesti, eikä rengaskohinaa juuri kuulunut.

TSI EVO-moottorin ja manuaalivaihteiston avulla matka sujui, mutta totuuden nimissä kaipasin dieselin tanakkaa alavääntöä ja DSG-vaihteistoa. Tätä yhdistelmää ounastellaan myös kaikkein myydyimmäksi, eikä ihme, sillä kysymyksessä on kuitenkin iso auto. Nelivedon saa väkevimpien dieseleiden ja bensakoneiden yhteyteen. Bensakoneisen ladattavan hybridin vuoro on ensi vuonna.
Seatin maahantuoja teki fiksusti viime syksynä, kun he tilasivat ison erän autoja vanhoilla veropykälillä. Siksi Tarracon hintataso on kilpailijoihin nähden linjassa, ainakin kun sitä peilaa varusteisiin. Launch Edition sisältää paremmin varustellun Xcellencen lisäksi vielä lisää mausteita muutenkin tanakkaan kastikkeeseen.

Lemmikit tykkää. Sähköisesti toimivan takaluukun saa pysäytettyä halutessaan puoliväliin.
Lemmikit tykkää. Sähköisesti toimivan takaluukun saa pysäytettyä halutessaan puoliväliin.

Turvavarusteet ovat kattavat. Kaistavahdin ja peruutusavustimen lisäksi vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi LED-valot ja törmäysavustin. Tarjolla on ensimmäistä kertaa merkin historiassa eleohjaus ja 360 asteen kameranäkymä.
Näyttötuumia riittää, sillä keskellä kojelautaa olevan 8” kosketusvärinäytön lisäksi myös mittaristo on yhtä näyttöä. Mittaristonäkymä on muokattavissa kolmen eri tyylin väliltä.
Talviajossa istuinlämmitin osoittautui tehokkaaksi. Tutustumisajoautossa oli avattava lasikatto vakiona, jonka eteen sai vedettyä sähköisesti mustanpuhuvan, hieman läpikuultavan suojaverhon. Talviajossa verho esti tehokkaasti kylmän hohkamisen, jos sitä arvosti lasikaton mahdollistamaa tähtitaivasnäkymää enemmän.

Tarraco on looginen veto Seatilta ja merkin omistavalta VAG-konsernilta. Jo olemassa olevat ja hyväksi havaitut ratkaisut on otettu käyttöön pystykeulaisessa Tarracossa onnistuneesti, eikä autolle luvattu viiden vuoden takuu ainakaan heikennä ostohalukkuutta.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0