Perheellisen silmään tehty
Peugeot Rifter Allure BlueHDi 100 S&S L1

|

Monipakkaus. Peugeot Rifter tarjoaa pituuteensa nähden muhkeat tilat.

PSA-konserni rakensi tila-autonsa uusiksi, Peugeotin kohdalla nimeä myöten.

Katumaastureiden aikakaudella tila-autot ovat jääneet hieman paitsioon. Korkea maavara ja henkilöauton tilat eivät kuitenkaan riitä kaikille. PSA laittoi kerralla uusiksi Peugeot Rifterin ohella Citroën Berlingon. Samaan tekniikkaan perustuva auto nähdään myös konsernin tuoreimman merkin versiona eli Opel Combona.
Peugeot Partnerina Tepeenä aiemmin tunnettu, mutta nyt omaksi mallinimekseen ristitty Rifter on tila-autoksi fiksun näköinen. Pysty keula, laatikkomaiset muodot ja kylkiä sekä lokareiden kaaria suojaavat muovit luovat crossovereista tuttua ilmettä. Tämä ei liene sattumaa, että tila-autossa on jotain katumaasturimaista.

Tärkein kauneus on Rifterin kohdalla kirjaimellisesti sisäistä. Jo pienen silmäyksen jälkeen on helppo havaita uuden tulokkaan olevan perheellisen ja liikkuvaisen autoilijan valinta. Korkealla sijaitseva katto luo avaraa fiilistä. Tämän tunteen voi vielä maksimoida lisävarustelistalla olevan lasikaton avulla. Rifterin voi valita omakseen kahdella eri koripituudella, joiden erotus on 35 cm. Kummassakin vaihtoehdossa istumapaikkoja on joko 5 tai 7.
Tutustumisajossa olleen 5-paikkaisen ja lyhemmän (4,4 m) koripituuden omaavan Rifterin tarjoama paketti on kompakti. Henkilöautoja reilumman istumakorkeuden ansiosta polvikulma on lähempänä suoraa kulmaa. Tämä ratkaisu säästää matkustamon pituussuuntaista tilaa ja kun kaikki osa-alueet lyödään yhteen, on sisätilaa tarjolla kokonaispituuteen nähden väljän mukavasti. Auton takaosaan käynti on lisäksi helppoa liukuovien ansiosta.

Perheen lomamatkalle tai kaveriporukan reissulle pitää mahtua paljon rompetta mukaan. Iso tavaratila (775 l) ja lukuisat muut säilytysratkaisut auttavat pitämään sekä isommat että pienemmät tavarat omilla paikoillaan. Esimerkiksi jo aiemmin mainitun Zenith-monitoimikaton eli lasikaton varustepaketin myötä tavaratilan päälle saa roikkumaan reilun kokoisen säilytystilan, johon pääsee käsiksi myös matkustamon puolelta. Lisävarusteena saatavilla olevan taittuvan etuistuimen myötävaikutuksesta Rifter tarjoaa jopa 2,7 metriä pitkän tilan. Kaikki istuimet alhaalla tavaratila kasvaa peräti kolmen kuution kokoiseksi.
Ajoon lähtiessä huomio kiinnittyy pitkään kojelautaan ja pieneen ohjauspyörään. Peugeot`n i-Cockpit -ajattelutavan mukaan mittaristo on ohjauspyörän yläpuolella ja keskikonsoli aivan kuljettajan tykönä. Aluksi tuntuu siltä kuin kojelauta olisi kaukana ja keulaan pitkä matka. Näin ei ulkoa katsottaessa tietenkään ole, ja ensimmäisissä mutkissa huomaa fiiliksen olleen tilapäinen.

Viihdytään. Takaikkunoiden aurinkoverhot ja etuistuimen selkänojasta avattava pöytätaso ovat niin nuorien kuin vanhempien mieleen. Etumatkustajien yläpuolella on iso säilytystila.
Viihdytään. Takaikkunoiden aurinkoverhot ja etuistuimen selkänojasta avattava pöytätaso ovat niin nuorien kuin vanhempien mieleen. Etumatkustajien yläpuolella on iso säilytystila.

Rifterin perusta on suunniteltu ensin henkilöautoksi ja vasta sitten paketti- ja tila-autoksi. Tämän huomaa positiivisesti ajo-ominaisuuksissa. Korkea auto on luonnollisesti alttiimpi sivutuulille, mutta Rifteriä ei puuskainen syysmyräkkä pahemmin heitellyt. Alusta on enemmän henkilöautomaisen pehmeä kuin pakettiautomaisen kova ja maavara riittää mökkitiellä henkilöautoa paremmin.
Maantieajossa auton etenee vakaasti ja mikäli kuljettaja hoipertelee Rifterillään kaistaviivojen välissä, puuttuu vakiona kaikissa varustetasoissa oleva aktiivinen kaistavahti peliin. Muista vakiovarusteista turvallisuuden saralta voisi mainita automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän. Lisävarustepaketin yhteydessä saatavilla ovat esimerkiksi kaukovaloavustin ja aktiivinen vakionopeussäädin. Lapsien kanssa kulkevia kiinnostavat myös kuljettajan paikalta sähköisesti ohjattavat lapsilukot.
Sisänäkymää hallitsee reilun kokoinen näyttö (8”), jonka kautta merkin logiikan mukaan kulkee valtaosa mukavuustoiminnoista. Vain

Poterossa. Alhaalle moottoritilaan sijoitettu voimanlähde on paras vaihtoehto törmäysturvallisuudenkin kannalta.
Poterossa. Alhaalle moottoritilaan sijoitettu voimanlähde on paras vaihtoehto törmäysturvallisuudenkin kannalta.

välttämättömimmät asiat löytyvät erillisiltä nappuloilta keskikonsolista. Älypuhelin on nykytyyliin yhdistettävissä mediakeskukseen kätevästi bluetoothin avulla.

Rifterin voi valita 110 hevosvoimaisen PureTechin tai kahden dieselin väliltä. Ajossa olleen 100 hevosvoimaisen HDi-dieselin jatkeeksi saa 5-portaisen manuaalivaihteiston. Automaatin saa vain tehokkaamman dieselin (130 hv) yhteyteen.
Pienempikin diesel riittää arkikäyttöön hyvin, sillä kaasuöljyn antama vääntökäyrä on mukavan laakea, vaikkei isoa tehopiikkiä olekaan tarjolla. Malliston huipulla on ulkoisestikin menohaluja uhkuva GT-Line, mutta voimaa sekään ei tarjoa tehokkaampaa dieselmyllyä enemmän.
Rifterin tyyppiselle autolle on varmasti tilausta, sillä painavat järkisyyt kohtaavat mukiin menevän näköisessä paketissa. Laitoitpa poppoon lisäksi surfilaudan katolle tai laskettelusukset sisälle, niin homma hoituu!

 

Peugeot Rifter Allure BlueHDi 100 S&S L1

  • Hinta varusteineen: 26 418 € (hinnat alk. 23 560 €)
  • Moottori: 1 499 cm3 (4-syl., Diesel Common rail, turbo, EURO VId)
  • Suurin teho: 102 hv/?? kW (3 500 rpm)
  • Max. vääntö: 254 Nm (1 750 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 12,5 s
  • Huippunopeus: 175 km/h
  • Kulutus: 64,/4,9/6,6/5,8 l/100 km (hidas/nopea/moottoritie/kaupunki)
  • CO2-päästöt: 151 g/km (yhdistetty) (Kulutus- ja päästöarvot on laskettu WLTP-mittaustavan mukaisesti)

Astetta ärtsymmän näköinen pick-up

|
Suomikin voisi olla yhä lava-autojen kultamaa, mikäli verottaja ottaisi järjen käteen. Japanilainen Mitsubishi on valmistanut lava-autoja jo vuodesta 1978 lähtien. Nelivetoisena niitä on tuotettu ...

Pihi, sähköinen ja nopea

|
Passatin viilattu GTE tarjoaa kelpo toimintasäteen sähköllä. Vaikka aina puhutaan Golf-kokoluokasta automaailman tärkeimpänä, ei Passat-kokoluokan merkitystä voi väheksyä. Varsinkin farmarina, monena eri versiona saatavilla ...

Luokkansa muotovalio

|
Korealainen Kia on tuonut estradille uusia automalleja hengästyttävää vauhtia. Uusi XCeed osuu suoraan ytimeen. Ensin oli Ceed, sitten ProCeed ja nyt XCeed. Vielä kun ...

Supra heräsi henkiin

|
Toyotan lippulaivasportti tuli takaisin kiivaampana kuin koskaan. Toyota Supra yhdistetään ainakin takavuosien nuorten mielessä rivikuutosella varustettuun takavetoiseen urheiluautoon. Näin on asianlaita uudenkin mallin osalta, ...

Parasta A-ryhmää

|
Tähtikeulamerkki on nuorentanut imagoaan AMG-brändin välityksellä kovalla vauhdilla. Kaukana on jo se aika, kun A-sarjan Mercedes-Benz tunnettiin tila-automaisena tötterönä, oikeana pienen perheen tilaihmeenä. Vuonna ...