Reippaampi uudistus

|

AMG-paketilla. Sporttisemmat puskurit, alahelmat ja isot vanteet korostavat ulkonäköä.
AMG-paketilla. Sporttisemmat puskurit, alahelmat ja isot vanteet korostavat ulkonäköä.

Mercedeksen syömähammas eli C-sarja uusittiin pinnan alta reilulla kädellä.

Vuonna 2014 esitellyn C-sarjalaisen uudistus ei ole pelkkä kasvojen kohotus. Kaikkiaan yli 13 000 osasta koostuva auto uusiu­tui osiensa puolesta 50 prosentilla. Esimerkiksi elektroniikan komponenteista 80 % pantiin uusiksi, voimansiirron osalta 70 % ja sisustan osistakin puolet meni vaihtoon.

Koeajossa ollut nelivetoinen versio oli varustettu 194 hevosvoimaisella dieselillä ja 9-portaisella automaattilaatikolla. Yhdistelmä toimii aukottomasti eikä ajamisen suhteen ole valittamista, tosin 4-Matic -nelivedon parhaat puolet tulisivat paremmin esille talviolosuhteissa. Moottorissa riittää terhakkuutta hyvin ripeäänkin poistumiseen, mutta samalla myös nöyryyttä. Sen ominaisuudet tuntuvat ajossa niin mukaville, että tekisi mieli kysyä: kuka sanoi dieselin olevan kuollut?
Alustan kovuutta voi säätää helposti keskellä keskikonsolia sijaitsevan medianäytön vieressä sijaitsevasta pikavalintanappulasta. Etelä-Savon teillä ja nopeusrajoituksilla mukavuuspainotteinen valinta osoittautui kaikista fiksuimmaksi valinnaksi.

Tilojen suhteen uudistus ei tuonut muutoksia tullessaan. C-sarjalaisen tehtävä ei ole olla tilojensa puolesta isoveljensä, takseista tutun E-sarjan veroinen. Kuljettajan ympäristössä kaikki on hyvin. Tilaa riittää hyvin joka suuntaan ja kaikki oleellinen ajamiseen liittyvä on sormien ulottuvilla.
Mercedeksen filosofia on C-sarjalaisen kohdalla edelleen se, että keskellä olevaa näyttöä ei sormin näpelöidä. Toimintoja ohjataan jo edellä mainitun säätöpyörän lisäksi ratin puolissa sijaitsevilta hipaisunappuloilta. Hetken totuttelun jälkeen kaikki oleelliset viihde ja ajotoiminnot löytyvät helposti ja ennen kaikkea niiden käyttäminen on joutuisaa. Ja mikä parasta, ajon aikana ei kurkotella keskinäyttöä kohti vaan pidetään kädet hallintalaitteissa kiinni.

Multibeam LED -ajovalojen ollessa päällä ei tarvitse huolehtia valojen vaihtamisesta maantieliikenteessä. Kaukovaloavustin Plus pitää huolen siitä, että ajovalot valaisevat ympäristöä mutta ei vastaantulijan silmiä. Yksi ajovalo koostuu 84 erikseen ohjattavasta ledistä. Ne saavat käskyjä neljältä eri ohjainlaitteelta, jotka laskevat 100 kertaa sekunnissa ihanteellisen valokuvion. Huipputehokkaat kaukovalot kantavat pitkälle, sillä alle yhden luksin referenssiarvo mitataan vasta 650 metrin päässä. Säkkipimeässä valot tuntuivat toimivan hyvin, eivätkä ne sekoilleet esimerkiksi isoista heijastinkylteistä, joka on vaarana näillä automaattivaloilla.
Turvallisuutta luovat uusimmat turvallisuus- ja avustinjärjestelmät. Kuten jo arvata saattaa, pystyy auto ajamaan osittain automaattisesti. Ilman hyvää kamerajärjestelmää se ei onnistuisi ja aiempaa paremman järjestelmän avulla se näkee jopa 500 metrin päähän. Peräti 90 metriä tuosta etäisyydestä täyttää 3D-laadun kriteerit.
Vakiovarusteena on laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Järjestelmä huomioi ympärillä olevaa liikennettä autoja, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita myöten. Systeemin ollessa varuillaan, on jarrupaine valmiiksi korkealla, jotta mahdollinen jarrutus tapahtuu mahdollisimman nopeasti. Jos kuljettaja ei reagoi tilanteeseen tarpeeksi räväkästi, ottaa auto tarvittaessa ohjat haltuun ja lyö niin sanotusti ”liinat kiinni”.

Mukavuuspuolelta auton tärkein ominaisuus on kaikkien mahdollisten härpäkkeiden aikakaudella sellainen, joka aistitaan kahdella korvalla: alhainen melutaso. Vieruskaverille saati takapenkkiläisille ei tarvitse korottaa ääntä, jos ei soitin satu olemaan liian kovalla äänenvoimakkuudella.
Kaikki neljä korimallia, sedan, farmari, coupé ja cabriolet, ovat saatavilla heti. Maailmanlaajuisesti suosittua autoa valmistetaan neljässä maanosassa. Euroopan tuotannosta vastaa yksin Bremenin tehdas. Lisäksi saatavilla on kaikissa korimalleissa myös urheilullinen AMG-versio, joka tuottaa voimaa 390 hevosvoimaa.
Uusi C-sarjalainen tarjoaa hienostunutta kyytiä. Uudistukset tulivat tarpeeseen, sillä kisa ylemmän keskiluokan autoissa käydään viimeisimpien ominaisuuksien ympärillä.

 

Upouudet moottorit

Erilaisia moottoriteknisiä vaihtoehtoja on sen verran paljon, että niiden kertomiseksi tarvitsisi erityispainoksen. Mutta raapaistaan nyt edes pintaa.
Bensapuolella päivänvalon näkevät kokonaan uudet moottorit. Suurin mielenkiinto kohdistuu C 200 -mallin 48 voltin EQ Boost -järjestelmään, jossa käynnistingeneraattorin ja 48 voltin sähköjärjestelmän yhdistelmä edesauttaa auton käytettävyyttä ja alentaa polttoaineen kulutusta. Homma perustuu siihen, että 184 hevosvoimaisen moottorin lisäksi sähkömoottori tuottaa hetkellisesti 14 hevosvoiman lisätehon. Voima välitetään kampiakselille hihnan välityksellä. Järjestelmä avustaa juuri sen lyhyen, mutta tuiki tarpeellisen ajan, kunnes turbon antama täysi ahtopaine on käytettävissä.
Dieselit eivät jää juuri vähemmälle. Uusi 1,6 litran diesel näkee päivänvalon juuri C-sarjalaisen keulalla. Alla olleeseen kaksilitraiseen verrattuna on sekä iskunpituutta että sylinterin halkaisijaa pienennetty. Näin ollen keskeisimmät komponentit, lohko ja kampiakseli, ovat erilaiset. Mercedeksen mukaan kehitystyön keskiössä ovat olleet kitkahäviöiden pienentäminen. Lisäksi molemmissa dieselversioissa on merkin kehittämät männänpäiden porrastetut palosyvennykset. Lisäksi sylintereissä on käytetty korkeatehoisista AMG-moottoreista tuttua erikoispinnoitetta pienemmän kitkan vuoksi.

Maukkaat muodot. Hämärässä on helppo havaita Focuksen raikkaanreippaat linjat.

Pilviä hipoen — Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium

|
Neljännen sukupolven Focus kiilaa suosikkiluokkaan varmoin ottein, viimeisimmällä tekniikalla ladattuna. Uusi Focus tulee markkinoille entistä laajemman malliston turvin. Ensiesittelyssä hiljattain ollut viistoperäinen malli saa ...