Pilviä hipoen
Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium

|

Maukkaat muodot. Hämärässä on helppo havaita Focuksen raikkaanreippaat linjat.
Maukkaat muodot. Hämärässä on helppo havaita Focuksen raikkaanreippaat linjat.
Mahtuu olemaan. Uusi Focus on takatiloiltaan luokkansa kärkeä.
Mahtuu olemaan. Uusi Focus on takatiloiltaan luokkansa kärkeä.

Neljännen sukupolven Focus kiilaa suosikkiluokkaan varmoin ottein, viimeisimmällä tekniikalla ladattuna.

Uusi Focus tulee markkinoille entistä laajemman malliston turvin. Ensiesittelyssä hiljattain ollut viistoperäinen malli saa pian rinnalleen farmarin ja myöhemmin on luvassa myös korkeammalla maavaralla varustettu Active-malli.
Muotoilullisesti Focus on selkeä jatkumo edelliselle sukupolvelle. Aiempaa matalampi ilme vahvistuu osittain myös mittojen valossa, vaikkakaan ei selity niillä. Pituus on kasvanut vain 18 mm ja korkeudesta on tingitty 15 mm, leveyden ollessa lähes ennallaan (+2 mm). Akseliväliä on sen sijaan venytetty 50 mm. Uusien materiaalien ansiosta Focusta on laihdutettu isolla kädellä, sillä vertailukelpoinen paino on tippunut 88 kg.
Isompi osuus sporttisempaan ilmeeseen on muotoilulla, jonka ansiosta auto näyttää edellisen sukupolven Focusta matalammalta. Keula on ahnaan näköinen ja kyljen voimakkaissa muodoissa valo ja varjo vuorottelevat maukkaasti. Niin etu- kuin takalokasuojienkin kulmat erottuvat muista korilinjoista selkeästi.

Ajettavuudeltaan Ford on ollut aina luokkansa kärkipäätä. Odotukset uuden Focuksen kohdalla ovat tietenkin kovat. Ohjaustunto on lyhyesti sanottuna onnistunut, eikä ajamisen suhteen autoa pääse moittimaan. Auto on helppo ajaa kaupungissa ja maantiellä meno on puolestaan junamaisen vakaata. Kaistavahti toimii aktiivisesti, mutta ilman käsiä on turha kikkailla. Automaattiajamisen aika ei ole vielä, sillä mittaristossa kehotetaan pitämään kädet ohjauspyörässä.
Mutkatiellä autoa on helppo piiskata kovaa, käytös on johdonmukaista ja kehittynyt ajonvakautusjärjestelmä pitää huolen, että pikkuvirheet tasoitetaan kuljettajan eduksi.

Moottorivalikoimassa on kaksi kappaletta bensa- ja dieselmoottoreita. Tutustumisajoauton voimanlähteenä oli perhekäytössä suosituin, kolmisylinterinen 125 hevosvoimaa kehittävä EcoBoost ja sen jatkeena kuusiportainen manuaalivaihteisto. Litraisen moottorin voimavarat riittävät hyvin fiksusti välitetyn vaihteiston vuoksi. Varsinkin alavääntö on moottorin antamiin lukemiin nähden tukeva.
Isommasta bensakoneesta, 1,5 litran Ecoboostista, on kutiteltu 150 ja 182 hevosvoimaiset versiot. Dieselien iskutilavuudet ovat 1,5 ja 2,0 litraa ja tehot 120 ja 150 hevosvoimaa. Vaihteistoksi Focukseen saa uuden 8-portaisen automaatin, joka pohjautuu momentinmuunnintekniikkaan. Automaatin vaihdevalitsin on astetta hienostuneempi, mallia kiertokytkin.

Vähän on enemmän. Nykysuuntauksen mukaisesti nappulaviidakkoa on karsittu kojelautanäytön takaa löytyvien toimintojen avulla.
Vähän on enemmän. Nykysuuntauksen mukaisesti nappulaviidakkoa on karsittu kojelautanäytön takaa löytyvien toimintojen avulla.

Suurin yksittäinen varusteuutuus Focuksen kohdalla on auton jatkuva yhteys tietoverkkoon erillisen modeemin avulla. Kännykkäsovelluksen kautta voidaan tutkia FordPass Connectin välittämiä auton tietoja reaaliajassa. Lisäksi kylkiäisinä tulee etälukitus, etäkäynnistys ja auton paikannus.
Perusvarustetasoja on kolme, ajossa olleen keskimmäisen Titaniumin lisäksi alempi Trend ja urheilullinen ST-Line. Lisäksi marraskuussa alkaa uuden, ylellisyyttä korostavien ominaisuuksien ja teknologioiden tarjoaman Focus Vignalen tuotanto. Crossovereiden suuntaan viritetyn Active-malli näkee päivänvalon niin ikään loppuvuodesta.
Titanium-varustetason autossa oli kuljettajan istuimessa säädettävä reisituki, joka on varsinkin pitkäjalkaisen mieleen. Kaarrevalot toimivat nopeasti ratin liikkeitä seuraten ja ajovaloautomatiikka tekee pitkien ja lyhyiden valojen vaihtamisesta tarpeetonta. Valokuvio siirtyy vastaantulijan mukaan eikä häikäisyä tapahdu. Samalla oma näkeminen syksypimeässä ei kärsi käytännössä lainkaan.
Turvavarusteista löytyy muun muassa kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmät sekä törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä.

Tilojensa puolesta Focus pärjää luokassaan hyvin. Takapenkki on muotoiltu selkeästi reunapaikkoja silmällä pitäen, mutta leveyttä riittää kaikille kolmelle. Pääntilaa on riittävästi, voimakkaasti kaartuvaan kattolinjaan nähden jopa yllättävän hyvin. Kummaltakin reunapaikalta löytyy lastenistuimien kiinnitykseen tarvittavat Isofix-kiinnikkeet.
Kojelaudan muotoilu on aiempaan malliin nähden selkeästi sirompi. Medianäyttö on sijoitettu kevyesti irti kojelaudasta, eikä sitä ole integroitu kojelautaan. Tuttuun tapaan järjestelmä on Microsoft Sync-perustainen. Keskikonsolin nappulavalikoima on hillitty, vain keskeisimmät toiminnot löytyvät perinteisten katkaisijoiden alta. Harjattua rosteria muistuttavat kojelautasomisteet sopivat hyvin muuten hillittyyn sisustukseen.
Uusi Focus on omaisuuksiensa osalta hiottu viimeisen päälle. Autoa hankkivalla riittää pohtimista, sillä luokan suosikkiluokan herruudesta käydään kova kamppailu.

 

Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium

  • Hinta: 28 199,27 € (hinnat alk. 21 691,70 €)
  • Moottori: 999 cm3 (3-syl., suorasuihkutus, turboahdin, EURO VI)
  • Suurin teho: 125 hv/92 kW (6 000 rpm)
  • Max. vääntö: 170 Nm (1 400 – 4 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,0 s
  • Huippunopeus: 200 km/h
  • Kulutus: 4,2-4,5/4,8-5,1/5,9-6,2 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2-päästöt: 108–115 g/km (yhdistetty) (Kulutus- ja päästöarvot on laskettu WLTP-päästöarvoista NEDC-arvoihin)
AMG-paketilla. Sporttisemmat puskurit, alahelmat ja isot vanteet korostavat ulkonäköä.

Reippaampi uudistus —

|
Mercedeksen syömähammas eli C-sarja uusittiin pinnan alta reilulla kädellä. Vuonna 2014 esitellyn C-sarjalaisen uudistus ei ole pelkkä kasvojen kohotus. Kaikkiaan yli 13 000 osasta koostuva ...