Hintansa väärtti katumaasturi — Dacia Duster Tce 125 4×4 Prestige

15.6.2018 Auto & Kone
Juhlava ilme. Valorauta ja astinlaudat ovat lisävarusteita, Prestige varustetasoon kuuluvat sen sijaan korinväriset peilinkuoret, kattokaiteet, harmaat etu- ja takapuskureiden alaosat ja tummennetut takalasit.

Suomalaisten suosioon ajaneesta Dacia Dusterista esiteltiin toinen sukupolvi.

Duster on Renault taustaiselle romanialaiselle valmistajalleen elintärkeä malli. Yli puolet Suomessa myydyistä merkin edustajista on Dustereita. Vaikka se onkin C-segmentin katumaastureista se halpismalli, pitää se hyvin hintansa käytettynäkin. Kun tähän yhdistää hyvän omistajatyytyväisyyden, on kysymyksessä oikeasti suosittu auto kokoluokassaan.

Uudistus on tehty ulkoisesti katsoen maltillisesti. Vaikka muodot näyttävät äkkinäisen silmään samantyyliseltä kuin aiemminkin, niin kysymyksessä on kokonaan uusi auto. Talvella maahan saapunut malli on edeltäjäänsä nähden linjakkaampi, ja siinä on sopivasti särmää. Työn laatu tuntuu olevan kohdallaan, sillä ajolenkin aikana autosta ei kuulunut nitinöitä ja natinoita heikommallakaan tiellä.
Auton olemus on astet­ta arvokkaampi kuin ennen, vaikka mikään pre­mium-auto Dacia ei olekaan. Tyylitellyt yksityiskohdat ja paremmat varusteet sen sijaan kelpaavat varmasti Dusteria aikoville. Neljä eri varustetasoa antavat mahdollisuuden rakentaa omasta autosta juuri sopivan.

Oikea se olla pitää. Maastokelpoisessa autossa on hyvä olla varapyörä paikkapullon sijaan.
Oikea se olla pitää. Maastokelpoisessa autossa on hyvä olla varapyörä paikkapullon sijaan.

Jo perusmallissa on aiempaa paremmat varusteet. Näistä voisi mainita automaattiset ajovalot valotunnistimella, kauko-ohjattavan keskuslukituksen ja sähkökäyttöiset etuikkunannostimet. Tutustumisajossa olleesta Prestige-varustetasosta, joka on malliston kingi, löytyy kosketusnäyttö. Sen avulla ohjataan puhelinta, mediaa, radiota ja navigaattoria, mutta ei mitään muita toiminnallisuuksia, kuten ilmastointia. Peruutuskamera sen sijaan löytyy. Tämä jako viihdepuolen ja muiden toimintojen osalta pitää auton käyttämisen arjessa mahdollisimman simppelinä.
Prestige on muuten lähinnä ylellisempi varustetaso niin ulkoisesti kuin sisäisesti. Merkille pantavaa uuden Dusterin kohdalla on se, että jo perusvarustetaso Accessista lähtien mukana on ajovakaudenhallintajärjestelmä luiston­estolla, ABS-jarrut ja Start & Stop -järjestelmä.
Silti hinnat ovat silti samassa hahlossa kuin aiemminkin. Hinnat alkaen mallin eli edullisimman etuvetoversion saa omakseen reilulla 15 000 eurolla. Paremmin varustellut nelivedot ovat Suomessa halutumpia, hintojen ollessa 20 000 euron yläpuolella.

Nelivedon avulla Duster on oikeasti maastokelpoinen. Sen lähestymiskulma (30 ast.) ja jättökulma (33 ast.) ovat asialliset 21 sentin maavarasta puhumattakaan. Mäkilähtöavustimen lisäksi autosta löytyy nyt myös alamäkihidastin Comfort-varustetasosta lähtien. Maastoajon kannalta oleellista on, että varuste toimii kumpaankin kulkusuuntaan. Ohjaustehostin on mallia sähköinen ja ohjaus on tämän vuoksi aiempaa kevyempi sekä nopeampi.
Nelivetoisen mallin vetotavat ovat etuveto, automaattinen neliveto ja tasan akseleiden kesken jakava neliveto. Viimeksi mainitulla ei ajella kuin oikeasti tarpeeseen, siitä pitää huolen 80 km/h kohdalle asetettu rajapyykki, jonka nopeammalla puolella ”jäykällä” nelikolla ei voi ajaa. Lisäksi ensimmäinen vaihde on välitetty lyhyeksi maastokelpoisuutta silmällä pitäen.

Dusterin moottoritilanne elää parhaillaan. Syynä on syyskuun alusta voimaan astuva uusi WLTP-päästömittausnormi, jonka vuoksi suosittu 125 hevosvoimainen bensakone väistyy uuden sukupolven 115 heppaisen tieltä. Tutustumisajossa olleen turbomoottorin voimavarat olivat riittävät Dusterin liikuttamiseen, varsinkin kun 6-portainen manuaalivaihteisto on välitetty onnistuneesti melko tiheäksi. Näin vaihdekeppiä tarpeeksi hämmentämällä pysyy haastavassakin liikenteessä mukana. Teholtaan 110 hevosvoimaisen dieselin kohdalla vetotapa on aina neliveto.
Alustan osalta auto ei herätä huomiota sen kummemmin. Se toimii niin maantiellä, kaupungissa kuin metsäautotiellä. Ohjaustuntuma on jo aiemmin mainitun mukaisesti aiempaa kevyempi, mutta mitenkään tunnoton se ei ole. Edullinen hankintahinta ei näy perusominaisuuksissa ainakaan huonona asiana.

Laatuvaikutelmaa. Kyynärnoja ja sisustuksen näyttävät tikkaukset luovat Dusteriin päällikkötason tunnelmaa.
Laatuvaikutelmaa. Kyynärnoja ja sisustuksen näyttävät tikkaukset luovat Dusteriin päällikkötason tunnelmaa.

Jos jossakin asiallinen hinta sen sijaan näkyy, niin ehkä sisustusmuoveissa. Muuten esimerkiksi topakan tuntuiset istuimet ovat astetta hienommat mallinimi-kirjailuineen.
Tilaa auto tarjoaa kokoluokkaansa nähden ihan kelvollisesti. Takaistuimella istuvalla riittää pääntila, vaikka pituutta olisi kertynyt reilusti. Mikään tilaihme Duster ei ole, mutta sitä on turha tässä luokassa odottaa miltään automerkiltä.
Uusi Duster on huolella uudistettu ja kelvoilla maasto-ominaisuuksilla varustettu korkean maavaran omaava auto. Edullisen hankintahinnan vuoksi suosio lienee selviö. Siitä osoituksena oli huhtikuussa rekisteröintilaston piikkipaikka luokassaan.

 

Dacia Duster Tce 125 4×4 Prestige

  • Hinta: 23 422,25 € (hinnat alk. 15 399 €)
  • Moottori: 1 197 cm3 (4-syl., bens., suorasuihkutus, turboahdin)
  • Suurin teho: 125 hv/92 kW (5 300 rpm)
  • Max. vääntö: 205 Nm (2 300 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 11,0 s
  • Huippunopeus: 179 km/h
  • Kulutus: 6,0/7,1/6,4 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 145 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0