Maakunnan autokaupan ohjastaja vaihtui

|

Nopeaa reagointia tarvitaan. Ilkka Häkkänen uskoo autokaupan muuttuvan tulevaisuudessa entistä kiihkeämmällä tahdilla.
Nopeaa reagointia tarvitaan. Ilkka Häkkänen uskoo autokaupan muuttuvan tulevaisuudessa entistä kiihkeämmällä tahdilla.

Hyvät eväät alalle omaava Ilkka Häkkänen omaa aidosti maanläheisen ajattelutavan.

Toukokuun alusta tehtävässään aloittanut Häkkänen siirtyi maakunnallisen osuuskaupan palvelukseen Rinta-Joupin autoliikkeeltä. Vuodesta 2001 autokaupan toimialajohtajana vaikuttanut Mikko Räisänen siirtyy osuuskaupan sisällä toisiin tehtäviin lomien jälkeen. Toukokuun ajan miehet työskentelevät yhtä aikaa.
Autoalalle Häkkänen sai ensikosketuksen jo pikkupoikana. Häkkäsen perhe asui tuolloin Espoossa, jossa tuleva johtaja oli isänsä mukana autokaupan teossa nuoresta asti. Etelä-Savo ja Mikkeli ovat tosin tuttuja jo Mikkeliin suuntautuneilta mummolareissuilta saakka.

Opiskelut veivät Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon lukemaan kauppatieteitä. Silloinen Rinta-Joupin myyntipäällikkö Kari Lampinen näytti Häkkäselle vihreää valoa, kun maisterin tutkinto alkoi olla Pro Gradu -tutkielmaa vaille valmis ja Häkkänen tiedusteli tutkielman tekemisen mahdollisuutta Rinta-Joupille. Alun perin paikalliseksi ajateltu työ muuttuikin koko ketjun kattavaksi.
Eikä aikaakaan, kun Häkkänen huomasi olevansa autokaupan teossa Mikkelissä. Kolme vuotta sitten mikkeliläiselle automyyjälle tarjottiin uusia haasteita Rinta-Joupin Jyväskylän automyynnin vetäjänä. Myöhemmin vastuulle tuli koko ketjutason kattava vaihtoautojen ostovastuu aina ulkomaita myöten. Latu maistui ja hyvän kielitaidon omaavalta Häkkäseltä tehtävä sujui.
Välimatka Jyväskylään kulutti kuitenkin paljon aikaa, joten mahdollisuuden avauduttua Pitkäjärven suoran varrella, ei asiassa tarvinnut kauan epäröidä. Haaste tuntui juuri oikealta.

Autoala ei ollut alusta lähtien nuorelle kauppatieteilijälle itsestäänselvyys, mutta sen tarjoamat monipuoliset ja mielenkiintoiset tehtävät ovat kuitenkin pitäneet mielen virkeänä.
– Autot ovat aina aidosti kiinnostaneet ja siksi tässä ollaan, mies tunnustaa.
Osuuskauppa Suur-Savon kohdalla Häkkänen näkee erinomaiset mahdollisuudet. Laaja omistaja-asiakkaiden verkosto ja hyvä uusien autojen merkkiasetelma sytyttää toimintojen hiomiseen entistä paremmiksi. Vaihtoautokaupan osaajana hän näkee sillä puolella paljon potentiaalia, varsinkin kun fyysinen pelikenttä Savon Autokeskuksen uudisosan ja pihalaajennuksen myötä saadaan valmiiksi loppukesästä.

Vaikka vastuualuetta Häkkäsellä riittää Savonlinnan ja Mikkelin autokauppojen ohella myös Mikkelin ja Varkauden Karla-monimerkkikorjaamoista, niin silti hän aikoo myydä silloin tällöin jonkun auton.
– Se on kai se fiilis, mitä kaupanteosta saa. Ja toisaalta pysyn mukana, mitä käytännössä tapahtuu, tuore toimialajohtaja sanoo.
Veitikkamaista ja raikasta otetta miehen olemukseen tuo vanhojen autojen harrastaminen. Ilmiömäisen valokuvamuistin omaava Häkkänen tunnistaa todistetusti takavuosien automallien osia vaikka irrallaan. Se kertoo myös omaa kieltään aidosta kiinnostuksesta autoihin.

 

Kehitysvauhti vain kiihtyy

Autokaupan alalla murros on ollut viime vuosina rajua. Digitalisaation ansiosta ollaan ottamassa entistä suurempia kehitysloikkia. Häkkäsen mukaan suurin muutos hänen vuosikymmenen alusta kestäneellä taipaleella on asiakaspalvelun merkityksen ymmärtäminen alan kokonaisketjussa.
– Palvelutaso on parantunut ja autoliikkeet tarjoavat saman katon alta paljon erilaisia autoiluun liittyviä palveluja.
Erilaiset mobiililaitteiden aplikaatiot tuovat paljon uusia mahdollisuuksia ja ulottuvuuksia palveluketjuun. Häkkänen ennustaa tarjouksien, ajankohtaisen tiedon ja yhteyden asiakaspalvelijoille suoristuvan entisestään.
Autoiluun asennoituminen on myös isossa murroksessa. Nuorempi sukupolvi ei välttämättä välitä omistaa autoja, vaan haluaa liikkumiseen liittyvät palvelut mahdollisimman jouheviksi.
– Ollaan enemmän valmiita maksamaan vain liikkumisesta ja erilaisten omistusvapaiden liikkumispalvelujen kysyntä tulee oletettavasti kasvamaan. Tähän huutoon on meidän autoalalla vastattava.
Harvaan asutussa Etelä-Savossa murros ei kuitenkaan tule olemaan niin voimakas.
– Eniten murros varmasti näyttäytyy pääkaupunkiseudulla ja suuremmissa kasvukeskuksissa, joissa välimatkat ovat verraten lyhyitä ja asukasmäärät huomattavasti suurempia. Pienemmissä kaupungeissa ja pidempien välimatkojen alueilla monelle oma auto on kuitenkin kätevin ja helpoin tapa liikkua, Häkkänen toteaa.

Autokaupan vuosi on ollut kaksijakoinen

|
Alkupuoli vuodesta mentiin myötätuulessa, loppuvuotta häiritsi hätiköiden muutettu autovero, kunnes tilanne jälleen normalisoitui. Kysyimme vuoden kääntyessä loppua kohden mikkeliläisiltä autoalan valmistajilta autokaupan kuluneesta vuodesta ...

Fendt toi työkoneensa markkinoille

|
Traktoreistaan tunnettu Fendt esitteli hiljattain Suomeen tuotavat nurmirehun- sekä viljankorjuun maatalouskoneet. Marraskuussa järjestetyillä Helsingin konemessuilla ensiesiteltiin saksalaisen Fendtin uudet tuoteryhmät. Traktoreiden lisäksi maahan tuodaan ...
Karlan huoltoneuvoja Kari Sistosen mukaan uusi puhdistuslaite on ensimmäinen Mikkelin seudulla.

Hiukkassuodattimen voi herättää henkiin

|
Päästöongelmien syntipukiksi haukutun dieselin toimintakunnosta voi pitää huolta oma-aloitteisesti. Polttoaine- ja pakokaasujärjestelmien puhdistukseen tarkoitettu kone on otettu käyttöön Mikkelin Hietakadulla vaikuttavalla Karlalla. Huoltoneuvoja Kari ...
Kuva autofriikin olohuoneesta? Ei vaan uudesta Mercedes-Benz myymälästä.

Mikä premium-autoissa oikein viehättää?

|
Ostokäyttäytymistä ohjaa vahvasti tunne, jota herätellään monin keinoin. Toisille ne ovat elinehto, toiset pitävät niitä rahastuksena. Kysymyksessä on premium-autojen luokka eli teknisesti edistyneiden, laatuvaikutelmaltaan ...