Liukkosen ja Suhosen seuraava tähtäin on elokuussa Lahdessa

|

Kartturi Vesa Suhonen (vas.) on ollut Tuomo Liukkosen aisaparina neljä vuotta. Kuva Liukkonen/Motorsport
Kartturi Vesa Suhonen (vas.) on ollut Tuomo Liukkosen aisaparina neljä vuotta. Kuva Liukkonen/Motorsport

MHJ Racing-teamin jäsenet toivoivat pääsyä kymmenen parhaan joukkoon, mutta joutuivat kuitenkin keskeyttämään.

Hirvensalmelainen rallikuski Tuomo Liukkonen osallistui huhtikuun lopussa kartturi Vesa Suhosen kanssa Hictoric Vltava Rallyyn Tsekissä. Ajo ei mennyt aivan suunnitelmien mukaan.
– Eipä sieltä ole paljon kerrottavaa. Autoon tuli moottorivika ja jouduimme keskeyttämään, Liukkonen tokaisee.

Tuomo on aloittanut kartturina vuonna 2005, jolloin hän oli lukemassa nuotteja Markku Liukkosen kyydissä. Tuomo Liukkosen ensimmäinen ralli ratin takana oli vuonna 2007 järjestetty Kiuruvesiralli. Siellä kartturina toimi Marko Kiiliäinen. Vesa Suhosen kanssa yhteistyö alkoi vuonna 2014. Ensimmäinen yhteinen kisa ajettiin sinä vuonna samaisessa Vltava Rallyssa.
Suurimmaksi saavutukseksi hän mainitsee vuoden 2011 EM-pronssin Historic Rally EM-sarjassa. EM-kaudella karttureina toimivat Jani Hokkanen ja Petteri Soini ja viimeisessä Costa Bravan kisassa virolainen Andre Vare.

Autona parivaljakolla on allaan Mercedes-Benz 190E 2.3 16V Cosworthin tekniikalla.
– Nyt autoon tulee isot korjaukset, koska moottori petti kisassa. Suomen sarjoja ajellessa auto on pelittänyt hyvin, paitsi yhdessä kisassa jouduttiin keskeyttämään, Liukkonen kertoo.
Tavoitteetkin menivät moottorivian myötä uusiksi. Seuraavaksi tähtäin on Lahden EM-sarjan kilpailussa elokuussa.
– Auton koneeseen on vaikea löytää osia, ja niitä joudutaan hetki odottamaan.Toivottavasti löydetään osat Euroopasta, Liukkonen pohtii.

 

Maaria Nykänen

Valmiina kentälle. Aluepäällikkö Timo Vesangan (oik.) työalueena on koko Etelä-Savo. Toimitusjohtaja Markku Peltoniemen tehtävänä on kaupanteon ohella sparrata Järvi Leasing -suojattejaan eri puolella Suomea.

Digiloikka hyödyttää myös leasingia

|
Leasing oli kova sana takavuosina, kunnes sen suosio hiipui. Nykytekniikan avulla vanha tuttu rahoitusmuoto elää uutta tulemistaan. Suomalaisen leasingtoiminnan grand old man, Markku Peltoniemi, ...

Monipuolisuus pitää kunnossa

|
Kun kipu alkaa, alamme toimia. Varsinaisen sudenkuopan liikkumisessa aiheuttaa liikunnan yksipuolisuus. Tiettyä lajia harrastavien tulisi huomioida harjoituksissaan myös muita osa-alueita. – Esimerkiksi juoksija ei ...

Pahimpaan kannattaa varautua

|
Vakuutuksia otetaan edelleen omaisuudelle, mutta oman henkilöturvan vakuuttaminen on vahvasti lisääntynyt. Itsensä vakuuttaminen henkilöriskien varalle voidaan kokea hankalaksi ja sen läpi käyminen voi tuntua ...
Marko Salmikunnas kertoo Haukartingin käynnistävän karting-kerhon, jossa alle 15-vuotiaat pääsevät ajamaan tiistai-iltaisin pelkällä seuran jäsenmaksulla.

Muhiiko akkutekniikan uusin jippo Hirvensalmella?

|
Keksinnön myötä karting-autojen toimintasäde on lähes kuusi tuntia. Kesällä ovensa avanneen Hirvensalmen Autourheilijoiden sisäkarting-radan sähköautot ovat toimineet yli ennakko-odotusten. Perusteellinen taustatyö on kantamassa isoa ...

Autokaupan uusi aikakausi alkaa

|
Vuosi sitten alkaneen tapahtumaketjun seurauksena vihitään uutta autoliiketilaa käyttöön kahdessa eri osoitteessa. Ensimmäisenä ovensa avaa Autoarina uudessa toimipaikassa peräti seitsemällä merkkiedustuksella. Uuden myyntitilan saavat ...