Leuhkat eväät
Kia Stinger 2,0 T-GDi Business Premium

|

Sulavat linjat. Stingerin linjoissa on kokispullomaisia piirteitä varsinkin lintuperspektiivistä katsoen.
Sulavat linjat. Stingerin linjoissa on kokispullomaisia piirteitä varsinkin lintuperspektiivistä katsoen.

Korealaismerkki tekee historiansa ensimmäisen suoraiskun ylellisenä pidettyyn Gran Turismo -luokkaan.

Tilaa on. Moottoritilan mahtuisi vaikka V8.
Tilaa on. Moottoritilan mahtuisi vaikka V8.

Lähinnä saksalaisten premium-merkkien temmellyskenttänä pidettyjen isojen GT-autojen seuraan kurvaava Stinger on suuri askel merkin mielikuvan kohottamisessa. Luotettavana kansanautona pidetyn Kian uusin aluevaltaus tapahtuu omalla merkkinimellä, toisin kuin mitä esimerkiksi japanilaiset kilpakumppaninsa ovat tehneet.
Mutta mikä Stinger oikeastaan on? Maukkaasti muotoiltu, lähes viisimetrinen ja suhteellisen matala fastback-tyyppinen auto nopeaan etenemiseen. Siitä juuri juontaa juurensa termi Gran Turismo. Vaikka Stingerissä takapenkin keskeltä vyöpaikka löytyy, niin totuuden nimissä istuimien muotoilu suosii luokan tapaan 2+2 istuinpaikkajakoa.
Voimanlähteitä on kolme. Malliston kunkkuna häärii 3,3 litran bensakutonen 370 hevosen avulla. Koeajoauton bensavaihtoehto on se toinen saatavilla oleva eli kaksilitrainen, vielä astetta kovemman litratehon (128 hv/l) tuottava ottomoottori. Tarkemman euron mies voi valita myös 200 hevosvoimaa tarjoavan dieselin. Dieselin ja isomman bensakoneen kanssa auton saa myös nelivetoisena. Vaihteistona on aina 8-portainen automaatti.
Tehokas takavetoinen sattuu allekirjoittaneen mieleen enemmän kuin hyvin. Varsinkin kun Stingerin saa riisuttua avustavista järjestelmistä keskikonsolin ajoasetusnappia kääntämällä. Valinnassa on kaikkiaan viisi eri tehdasasetusta, kaikkea aina ecosta sport+ -vaihtoehtoon asti. Lupauksia herättävän ulkomuotonsa lisäksi Stinger tarjoaa kuljettajalle haasteita ja nautintoa, tätä autoa saa ja pitää viedä!

Keskellä polanteista talvitiestöä tämä kuumaveriseksi suunniteltu korealainen ei tietenkään ole ihan siinä omimmassa ympäristössä, mutta ei se menoa haitannut. Alusta toimii hyvin, eikä ohjaustunnossa ole moittimista.
Jos pitkää luisua haluaa ajaa, niin suurin rajoittava tekijä löytyy kuljettaja-vaihteisto -akselilta. Vaikka vaihteita voi napsia ratin takana olevista kytkimistä nopealla tempolla, ei toteutus tahdo pysyä kasassa, automaattipuolella senkään vertaa. Tämä ei tosin ole auton vika, sillä talviseen hauskanpitoon manuaalivaihteisto olisi vain yksinkertaisesti parempi.
Normaalissa ajossa 8-portainen automaatti toimii hyvin. Muutenkin matkanteko on Stingerillä letkeää, pitkä akseliväli ja napakka ohjaustunto pitävät tästä huolen.
Varusteita ja nappuloita autossa on vaikka muille jakaa. Merkille ominaiseen tyyliin eri toiminnoille on omat vipstaakit. Systeemi on toimiva, kun asioihin saa vain rauhassa tutustua ja omaksua

Siistiä jälkeä. Viimeistely kestää katseen niin sisustuksessa kuin ulkoa.
Siistiä jälkeä. Viimeistely kestää katseen niin sisustuksessa kuin ulkoa.

ne. Business Premium -varustetasossa kaikki oleelliset säädöt kuljettajan ympäristössä toimivat sähköavusteisesti, istuimia ja ohjauspyörää myöten. Myös tuulilasinäyttö (HUD) kuuluu pakettiin.
Asteikossa ylempänä sijaitsevat vielä GT-Line ja GT. Jälkimmäinen on 3,3 litraisen kuutoskoneen varustetaso, jossa ovat mukana esimerkiksi Brembon valmistamat jarrut, elektronisesti säätyvä iskunvaimennus ja 19” vanteet. Kunnon jarruja varmasti tarvitaankin, sillä vauhtia isomoottorisessa GT:ssä piisaa. Kiihtyvyys paikaltaan satasen nopeuteen tapahtuu 4,9 sekunnissa ja huippunopeus on 270 km/h. Suoritusarvot ovat varsin reippaat lähes kahden tonnin omamassan omaavalle autolle.

Stinger on varteenotettava vaihtoehto autoilijalle, jolle keulamerkin tunnuksella ei ole pakkomiellettä, vaan ominaisuudet, varusteet ja voimaominaisuudet painavat enemmän vaakakupissa. Pienemmillä moottoreilla hintalappu alkaa käytännössä viitosella ja mörkömoottorin kera hintaa kertyy noin 75 000 euroa.
Tässä kohti monille tulee varmasti mieleen summan olevan paljon Kiasta, mutta minkä toisen yhtä tehokkaan ja ison auton tuolla rahalla uutena saa? Tämän kysymyksen jälkeen alkaa olla hiljaisempaa.

 

Kia Stinger 2,0 T-GDi Business Premium

  • Hinta: 56 980 € (hinnat alk. 49 990 €)
  • Moottori: 1 968 cm3 (4-syl., bensiini, suoraruiskutus, turboahdin, EURO 6)
  • Suurin teho: 256 hv/188 kW (6 200 rpm)
  • Max. vääntö: 353 Nm (1 400 – 4 000 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 6,0 s
  • Huippunopeus: 240 km/h
  • Kulutus: 6,4/10,6/7,9 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 181 g/km (yhdistetty)
Valon ja varjon leikkiä. Uuden BMW X4:n muodot ovat urheilullisen maukkaat.

Se makeampi vaihtoehto

|
Jos katumaasturista halutaan muotoa ja uhmaa, on uusi BMW X4 enemmän kuin mukana. Münchenistä on viime vuosien aikana nähty uutuuksia ja uusia mallimerkintöjä viljalti. ...
Ei eroja. Päällisin puolin kaasukäyttöisen Octavian erottaa takaluukun mallimerkinnän avulla.

Puhtaampien päästöjen tšekki

|
Kaasuautot ovat tulossa uudella ryminällä. Octavian valtti on kaasun ja bensan takaama pitkä toimintasäde. Erilaiset polttoainevaihtoehdot ja niiden yhdistelmät tuovat autoa ostaville lukuisia vaihtoehtoja. ...
Isompien jäljillä. Uusi, kasvanut Mersun A-malli houkuttelee entistä laajempaa ostajakuntaa.

Tehty Suomessa, osa II

|
Kotimaamme kannalta ehdottomasti tärkein automalli, Mercedes-Benz A, uusiutui. Millä eväillä aakkonen menestyy jatkossa, siitä otimme selvää. Kaukana ovat ne ajat, kun A-sarjan Mersu tunnettiin ...