Järkeilijän nelikko

|

Mustavalkoinen. Vaikka perusversio on paremmin varusteltuja sisariaan arkisemman näköinen, ei Vitara GL ole mikään ruma ankanpoikanen.
Mustavalkoinen. Vaikka perusversio on paremmin varusteltuja sisariaan arkisemman näköinen, ei Vitara GL ole mikään ruma ankanpoikanen.

Riisutumpi Vitara tarjoaa hyvän etenemiskyvyn vähemmällä tingeltangelilla ja vieläpä kohtuuhintaan.

Vuonna 2015 esitelty nykysukupolven Vitara on aina nelivetoinen, niin kuin on koko Suomeen tuotava Suzukin mallisto pikku-Swiftistä lähtien. Tätä seikkaa on pidettävä huomattavana plussana etuvetoisten crossovereiden valtakaudella.
Perusasioiltaan pelkistetty Vitara GL tarjoaa vapaasti hengittävän moottorin ja viisipykäläisen manuaalivaihteiston. Lähtöhinnaltaan tämä versio on alle 20 000 euroa, ja jos pellin alle haluaa ahdetun boosterjet-moottorin ja 6-vaihteisen laatikon, on hintalapussa noin 27 500 euron lukema. Hinnan lisäksi eroja löytyy tekniikan ohella myös varustetasoista.

Isommaksi tilaksi. Monikäyttöisyys tarkoittaa Vitaran kohdalla 40/60 -suhteessa taittuvaa takaistuimen selkänojaa. Istuimet jäävät tällöin lattiaa korkeammalle tasolle.
Isommaksi tilaksi. Monikäyttöisyys tarkoittaa Vitaran kohdalla 40/60 -suhteessa taittuvaa takaistuimen selkänojaa. Istuimet jäävät tällöin lattiaa korkeammalle tasolle.

Kysymyksessä on rajoitetusta erästä autoja, jotka saapuivat Suomen markkinoille heti vuodenvaihteesta. Mikään muinaisjäänne karvalakkimallin Vitara ei kuitenkaan ole. Turvavarusteista puuttuvat paremmin varusteltuihin sisariin nähden törmäyksenestoavustin ja hätäjarrutuksen merkiksi vilkkuvat takavalot. Sen sijaan ajonvakautusjärjestelmä, hätäjarrutustehostin ja alamäkiavustin sekä mäkilähtöavustin löytyvät.
Mukavuusvarusteissa on aukko vakionopeudensäätimen kohdalla, mutta maahantuojalta löytyy tähän puutteeseen lääke lisävarusteen muodossa. Ilmastointi on mallia manuaalinen ja ohjaamon sisävalo löytyy pelkästään katosta alapuolisten epäsuorien valojen sijaan.
Sisältä auton henki on selvä ensi silmäyksestä: selkeää mutta muovista, toimivaa ja vähemmän nappuloita. Kojelautaa ei hallitse iso medianäyttö, vaan bluetooth-liitännällä varustettu perinteisen tyylin radio/CD-soitin. Yleisilmeestä näkee myös sen, että Vitaralla on malli-ikää jo pari vuotta. Niin kova kehitysvauhti automaailmassa vain vallitsee.

Helppo ymmärtää. Nappulaviidakoihin kyllästyneille Vitaran perusversio sopii hyvin.
Helppo ymmärtää. Nappulaviidakoihin kyllästyneille Vitaran perusversio sopii hyvin.

Ajossa Vitara on sitä parempi mitä pienemmäksi tie käy. Kysymyksessä on siis varsin oiva peli eteläsavolaiselle autoilijalle. Mutkien ja kuoppien sävyttämillä sivuteillä isomman joustovaran omaava Vitara on kotonaan, kun maantiellä alusta tuntuu jopa pintakovalta. Auto ei peittele maasturimaisuuttaan, vaan Suzuki kallistelee selkeästi kurveissa. Meno maistuu uraisella sivutiellä kuitenkin tukevalta ja turvalliselta.
Keskikonsolin valikosta voi säätää auton ajotilamoodin Auto-, Sport-, Snow- ja Lock-asetuksien väliltä. Viimeksi mainitun lukkoasennon kohdalla neliveto toimii etu- ja taka-akselin kesken vetosuhteella 50/50 aina 50 km/h nopeuteen saakka. Muuten neliveto kytkeytyy tarvittaessa päälle, tosin Sport- ja Snow-kohdissa voimaa johdetaan takapyörille enemmän. Auto-moodissa Vitara on niin kauan etuvetoinen, kunnes ajo-olosuhteet toisin määräävät.

Vapaasti hengittävä moottori on varustettu muuttuvalla venttiilinajoituksella. Voimanlähteen käyntiääni on todella sivistynyt ja melutaso erittäin hiljainen joutokäyntikierroksilla. Vaikka moottorista puuttuu turbokoneen terävä vääntö, ei autolla pulaan joudu. Tehoa löytyy viimeistään kierroksien kautta, mutta arkiajossa pärjää ilman hillumistakin. Polttoaineen kulutuksessa on turbokoneeseen nähden vain marginaalinen ero, mutta hankintahinnassa sitäkin enemmän. Automaattivaihteiston saa kumpaankin moottorivaihtoehtoon, mutta ei GL-malliin.
Vitara GL on riisuttunakin versiona varteenotettava vaihtoehto. Jos Suzukin maine luotettavana ja vähävikaisena autona kiinnostaa, niin toimiva neliveto tuskin heikentävää osakkeita autonostajien keskuudessa.

 

Suzuki Vitara 1,6 VVT 4WD GL

  • Hinta: 19 990 €
  • Moottori: 1 586 cm3 (4-syl., bensiini, muuttuva venttiilien ajoitus, EURO 6)
  • Suurin teho: 120 hv/88 kW (6 000 rpm)
  • Max. vääntö: 156 Nm (4 400 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 12,0 s
  • Huippunopeus: 180 km/h
  • Kulutus: 5,1/6,5/5,6 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 130 g/km (yhdistetty)
Ei eroja. Päällisin puolin kaasukäyttöisen Octavian erottaa takaluukun mallimerkinnän avulla.

Puhtaampien päästöjen tšekki

|
Kaasuautot ovat tulossa uudella ryminällä. Octavian valtti on kaasun ja bensan takaama pitkä toimintasäde. Erilaiset polttoainevaihtoehdot ja niiden yhdistelmät tuovat autoa ostaville lukuisia vaihtoehtoja. ...
Isompien jäljillä. Uusi, kasvanut Mersun A-malli houkuttelee entistä laajempaa ostajakuntaa.

Tehty Suomessa, osa II

|
Kotimaamme kannalta ehdottomasti tärkein automalli, Mercedes-Benz A, uusiutui. Millä eväillä aakkonen menestyy jatkossa, siitä otimme selvää. Kaukana ovat ne ajat, kun A-sarjan Mersu tunnettiin ...