Arktiset ankat saavuttivat päämäärän

|

Raid 4 Artic Ducksin 31 autokuntaa kokoontuivat ensimmäisen kerran Mikkelin Citixillä ja Kärkimerkeillä.
Raid 4 Artic Ducksin 31 autokuntaa kokoontuivat ensimmäisen kerran Mikkelin Citixillä ja Kärkimerkeillä.

Rättäreiden letka kiinnitti huomiota kulkiessaan halki Suomen.

Suomen 2CV-Kilta ry järjesti vannoutuneille rättisitikka eli Citroën 2CV harrastajille mahdollisuuden yhteiselle matkalla läpi Suomen ja yli rajojen aina Norjan Nordkappiin saakka. Helmikuun ensimmäisenä lauantaina Raid 4 Artic Ducks -karavaani pysähtyi ensimmäiseen ajajakokoukseen Mikkelin Citixille. Kaikki 31 autokuntaa olivat silloin ensimmäistä kertaa koossa.

Mark Lewis ja Ilkka Tikkanen tapasivat Helsingissä ja jatkoivat siitä yhdessä matkaa kohti Mikkeliä. Hanki imaisi erikoisen nelivetositikan retken alkumetreillä. Onneksi kaverit tulivat hätiin.
Mark Lewis ja Ilkka Tikkanen tapasivat Helsingissä ja jatkoivat siitä yhdessä matkaa kohti Mikkeliä. Hanki imaisi erikoisen nelivetositikan retken alkumetreillä. Onneksi kaverit tulivat hätiin. 

Citixin pihaan kokoontuneiden autojen kuljettajat edustivat useita eri kansallisuuksia. Kaukaisimmat osallistujat lähtivät matkaan Ranskasta ja Itävallasta. Yhteensä ulkomaalaisia autokuntia oli 22. Tapahtuma perustuu viimeksi vuonna 2004 järjestettyyn Raid Laponie -ajeluun.
– Ulkomaalaiset alkoivat kysellä, että eikö reissua voisi taas järjestää ja nimenomaan Suomeen. Kai se arktisuus sekä komeat maisemat viehättävät, ajon tiedostusvastaava Mika Koivunen pohtii.
Alussa päätettiin, että mukaan otetaan 30 autokuntaa. Rajoittavana tekijänä olivat lähinnä pohjoisen majoitus- sekä ruokailupaikat. Ilmoittautuminen oli ehtinyt olla kuukauden auki, kun mukaan lähtijöitä olisi ollut jo yli 70.
– Peruutuksen jälkeen tilalle tuli heti uudet reissaajat. Kyllä monia harmitti, etteivät päässeet mukaan, Koivunen toteaa.

Ryhmähenki on jäisillä ja lumisilla teillä tärkeä osa ajoa. Mikäli autoihin tulee vikaa, kaveria ei jätetä.
– Meillä on autoissa mukana valtava määrä varaosia sekä tarvikkeita hätätilanteen varalle. Tarvittaessa otamme kaverin auton hinaukseen, kartturina toimiva Koivunen kertoo.
Turvavälien muistaminen liukkaalla kelillä on tärkeää ja se voi tulla yllätyksenä henkilölle, joka ei ole ajanut ennen talvioloissa. Skotlantilaiselle Mark Lewisille sääolot ovat tuttuja. Saapuessaan Suomeen hän otti Helsingistä mukaan kartturinsa Ilkka Tikkasen. Mikä sitten on saanut miehen lähtemään pitkälle reissulle?
– Kai tämä on elämäntapa. Kesällä voit laittaa katon alas ja nauttia auringosta. Nämä autot ovat myös halpoja korjata, Lewis naurahtaa.
Tikkanen puolestaan kertoo Lewisin auton olevan hieman normaalista poikkeavampi.
– Autosta on rakennettu neliveto normaalin etuvedon sijaan ja kuski istuu oikealla puolella, Tikkanen kertoo hymyillen.
Miehet ovat ystäviä monen vuoden takaa ja päättivät tämän olevan hyvä tapa viettää aikaa keskenään. Sitä piisaakin, koska kokonaismatkaksi yhteen suuntaan tulee 1809 kilometriä.

Kuva: R4AD arkisto
Kuva: R4AD arkisto

Retkikunta pääsi viikon matkan teon jälkeen Norkappiin saakka ja kaikilla oli voittajafiilis pohjoisella pallonpuoliskolla. Retken alussa oli vielä epävarmaa, pääsevätkö autot kipuamaan määränpäähän saakka. Vaikka tavoite saavutettiin, kommelluksilta ei kuitenkaan vältytty.
– Eräs norjalainen päätti jostain syystä lähteä käymään Hettasta Norjan puolella. Hän ehti ajaa noin 100 kilometriä kun auton moottorissa ilmeni vikaa, Koivunen kertoo.
– Hän sai järjestettyä hinauksen kuitenkin takaisin Hettaan eikä lähimmälle korjaamolle niin kuin yleensä. Hänestä Hetassa odottavat kaverit olivat parempaa korjausapua kuin nykyaikaiset korjaamot, mies naurahtaa.
Tarvittavat varaosat löytyivät kanssamatkaajilta ja matka jatkui jälleen.

Kuva autofriikin olohuoneesta? Ei vaan uudesta Mercedes-Benz myymälästä.

Mikä premium-autoissa oikein viehättää?

|
Ostokäyttäytymistä ohjaa vahvasti tunne, jota herätellään monin keinoin. Toisille ne ovat elinehto, toiset pitävät niitä rahastuksena. Kysymyksessä on premium-autojen luokka eli teknisesti edistyneiden, laatuvaikutelmaltaan ...
Alppila yhtiöiden markkinointivastaava Matti Pahkala, Mikkelin toimipisteen eli Karikon Autohuollon vetäjä Perttu Pullinen ja aluepäällikkö Heikki Keränen kertovat vauriokorjaamo- ja maalauspalvelujen löytyvät Mikkelin lisäksi myös kahdesta muusta toimipaikasta. Huolto- ja korjauspalvelua yhtiö harjoittaa kahdeksassa toimipaikassa.

Nissan palasi Karikkoon

|
Alppila yhtiöihin kuuluva Karikon Autohuolto tarjoaa autoiluun liittyviä palveluja erilaisella konseptilla. Ympäri käydään ja yhteen tullaan, tuohon tuttuun sanontaan voidaan yhtyä ainakin Karikon Autohuollossa. ...
Tiimityötä. Automyyjä Anne Behm, myyntisihteeri Kirsi Sammatti ja automyyjä Jonatan Hämäläinen tekevät yhdessä töitä asiakkaiden parhaaksi.

Anne halusi aitiopaikalle

|
Kun tilaisuus automyyjäksi avautui, ei asiakaspalvelu- ja myyntialalla kannuksensa hankkinut nainen epäröinyt. Heinolasta päivittäin Mikkeliin matkaava Anne Behm on nyt omien sanojensa mukaan unelmatehtävässä ...
Kerran päivässä. Sähkön tankkaus tapahtuu yöaikaan kotitallissa, Tomi Savolainen kertoo.

Savolainen valitsi sähköauton

|
Nuorelle autoalan ammattilaiselle uusi teknologia ei tunnu vieraalta. Ristiinan Vitsiälästä päivittäin Mikkeliin töihin kulkeva Tomi Savolainen on tyytyväinen mies. Hiljattain ajoon luovutettu Huyndai Ioniq ...