Arktiset ankat saavuttivat päämäärän

|

Raid 4 Artic Ducksin 31 autokuntaa kokoontuivat ensimmäisen kerran Mikkelin Citixillä ja Kärkimerkeillä.

Rättäreiden letka kiinnitti huomiota kulkiessaan halki Suomen.

Suomen 2CV-Kilta ry järjesti vannoutuneille rättisitikka eli Citroën 2CV harrastajille mahdollisuuden yhteiselle matkalla läpi Suomen ja yli rajojen aina Norjan Nordkappiin saakka. Helmikuun ensimmäisenä lauantaina Raid 4 Artic Ducks -karavaani pysähtyi ensimmäiseen ajajakokoukseen Mikkelin Citixille. Kaikki 31 autokuntaa olivat silloin ensimmäistä kertaa koossa.

Mark Lewis ja Ilkka Tikkanen tapasivat Helsingissä ja jatkoivat siitä yhdessä matkaa kohti Mikkeliä. Hanki imaisi erikoisen nelivetositikan retken alkumetreillä. Onneksi kaverit tulivat hätiin.
Mark Lewis ja Ilkka Tikkanen tapasivat Helsingissä ja jatkoivat siitä yhdessä matkaa kohti Mikkeliä. Hanki imaisi erikoisen nelivetositikan retken alkumetreillä. Onneksi kaverit tulivat hätiin. 

Citixin pihaan kokoontuneiden autojen kuljettajat edustivat useita eri kansallisuuksia. Kaukaisimmat osallistujat lähtivät matkaan Ranskasta ja Itävallasta. Yhteensä ulkomaalaisia autokuntia oli 22. Tapahtuma perustuu viimeksi vuonna 2004 järjestettyyn Raid Laponie -ajeluun.
– Ulkomaalaiset alkoivat kysellä, että eikö reissua voisi taas järjestää ja nimenomaan Suomeen. Kai se arktisuus sekä komeat maisemat viehättävät, ajon tiedostusvastaava Mika Koivunen pohtii.
Alussa päätettiin, että mukaan otetaan 30 autokuntaa. Rajoittavana tekijänä olivat lähinnä pohjoisen majoitus- sekä ruokailupaikat. Ilmoittautuminen oli ehtinyt olla kuukauden auki, kun mukaan lähtijöitä olisi ollut jo yli 70.
– Peruutuksen jälkeen tilalle tuli heti uudet reissaajat. Kyllä monia harmitti, etteivät päässeet mukaan, Koivunen toteaa.

Ryhmähenki on jäisillä ja lumisilla teillä tärkeä osa ajoa. Mikäli autoihin tulee vikaa, kaveria ei jätetä.
– Meillä on autoissa mukana valtava määrä varaosia sekä tarvikkeita hätätilanteen varalle. Tarvittaessa otamme kaverin auton hinaukseen, kartturina toimiva Koivunen kertoo.
Turvavälien muistaminen liukkaalla kelillä on tärkeää ja se voi tulla yllätyksenä henkilölle, joka ei ole ajanut ennen talvioloissa. Skotlantilaiselle Mark Lewisille sääolot ovat tuttuja. Saapuessaan Suomeen hän otti Helsingistä mukaan kartturinsa Ilkka Tikkasen. Mikä sitten on saanut miehen lähtemään pitkälle reissulle?
– Kai tämä on elämäntapa. Kesällä voit laittaa katon alas ja nauttia auringosta. Nämä autot ovat myös halpoja korjata, Lewis naurahtaa.
Tikkanen puolestaan kertoo Lewisin auton olevan hieman normaalista poikkeavampi.
– Autosta on rakennettu neliveto normaalin etuvedon sijaan ja kuski istuu oikealla puolella, Tikkanen kertoo hymyillen.
Miehet ovat ystäviä monen vuoden takaa ja päättivät tämän olevan hyvä tapa viettää aikaa keskenään. Sitä piisaakin, koska kokonaismatkaksi yhteen suuntaan tulee 1809 kilometriä.

Kuva: R4AD arkisto
Kuva: R4AD arkisto

Retkikunta pääsi viikon matkan teon jälkeen Norkappiin saakka ja kaikilla oli voittajafiilis pohjoisella pallonpuoliskolla. Retken alussa oli vielä epävarmaa, pääsevätkö autot kipuamaan määränpäähän saakka. Vaikka tavoite saavutettiin, kommelluksilta ei kuitenkaan vältytty.
– Eräs norjalainen päätti jostain syystä lähteä käymään Hettasta Norjan puolella. Hän ehti ajaa noin 100 kilometriä kun auton moottorissa ilmeni vikaa, Koivunen kertoo.
– Hän sai järjestettyä hinauksen kuitenkin takaisin Hettaan eikä lähimmälle korjaamolle niin kuin yleensä. Hänestä Hetassa odottavat kaverit olivat parempaa korjausapua kuin nykyaikaiset korjaamot, mies naurahtaa.
Tarvittavat varaosat löytyivät kanssamatkaajilta ja matka jatkui jälleen.

Mestaruustiimi uusi kaluston

|
Mikkeliläinen Tuomas Halonen ohjastaa Baltian endurance -sarjassa tuliterää Volkswagen Golf GTI TCR-kilpa-autoa. Viime vuonna takavetoisella BMW:llä BATCC:n endurance sarjan mestaruuden voittanut lahtelainen Black Rose ...

Optiman tilat kelpaavat käytettynäkin

|
Toukokuun nappivaihdokki on 2,5 vuotta yksityiskäytössä ollut Kia Optima. Mikkelin Rinta-Joupilta uutena myyty, säännöllisesti huollettu ja hiljattain uuteen autoon vaihdettu yksilö vaikutti heti ensisilmäyksestä ...

Purkuosien kierrätys tehostuu

|
Kierrättäminen on ollut kaikkien huulilla jo vuosien ajan. Paaliksi puristettava auto palvelee osiensa ansiosta vielä elinkaaren jälkeenkin. Rekisteristä poistettu auto on nosturilla, käynnissä on ...

Kuusivuotias kuntopriimus kelpaa useimmille

|
Nappivaihdokkisarjan avausauto on vuoden 2013 mallia oleva Volkswagen Golf. Tämä Otavan tienoilla palvellut yksilö on ikäisekseen vähän ajettu, helppokäyttöisellä DSG-vaihteistolla varustettu 1,2 TSI. Auto ...

Koirien matkustusmukavuus painaa auton valinnassa

|
Takakonttiin sijoitettu veräjä antaa tilaa ja turvallisuutta. Autovalinnassa jokaisella meistä painavat vaakakupissa erilaiset asiat. Lapsiperheellä on erilaiset vaatimukset autolle kuin yksin matkustavalla henkilöllä. Myös ...