Arktiset ankat saavuttivat päämäärän

|

Raid 4 Artic Ducksin 31 autokuntaa kokoontuivat ensimmäisen kerran Mikkelin Citixillä ja Kärkimerkeillä.
Raid 4 Artic Ducksin 31 autokuntaa kokoontuivat ensimmäisen kerran Mikkelin Citixillä ja Kärkimerkeillä.

Rättäreiden letka kiinnitti huomiota kulkiessaan halki Suomen.

Suomen 2CV-Kilta ry järjesti vannoutuneille rättisitikka eli Citroën 2CV harrastajille mahdollisuuden yhteiselle matkalla läpi Suomen ja yli rajojen aina Norjan Nordkappiin saakka. Helmikuun ensimmäisenä lauantaina Raid 4 Artic Ducks -karavaani pysähtyi ensimmäiseen ajajakokoukseen Mikkelin Citixille. Kaikki 31 autokuntaa olivat silloin ensimmäistä kertaa koossa.

Mark Lewis ja Ilkka Tikkanen tapasivat Helsingissä ja jatkoivat siitä yhdessä matkaa kohti Mikkeliä. Hanki imaisi erikoisen nelivetositikan retken alkumetreillä. Onneksi kaverit tulivat hätiin.
Mark Lewis ja Ilkka Tikkanen tapasivat Helsingissä ja jatkoivat siitä yhdessä matkaa kohti Mikkeliä. Hanki imaisi erikoisen nelivetositikan retken alkumetreillä. Onneksi kaverit tulivat hätiin. 

Citixin pihaan kokoontuneiden autojen kuljettajat edustivat useita eri kansallisuuksia. Kaukaisimmat osallistujat lähtivät matkaan Ranskasta ja Itävallasta. Yhteensä ulkomaalaisia autokuntia oli 22. Tapahtuma perustuu viimeksi vuonna 2004 järjestettyyn Raid Laponie -ajeluun.
– Ulkomaalaiset alkoivat kysellä, että eikö reissua voisi taas järjestää ja nimenomaan Suomeen. Kai se arktisuus sekä komeat maisemat viehättävät, ajon tiedostusvastaava Mika Koivunen pohtii.
Alussa päätettiin, että mukaan otetaan 30 autokuntaa. Rajoittavana tekijänä olivat lähinnä pohjoisen majoitus- sekä ruokailupaikat. Ilmoittautuminen oli ehtinyt olla kuukauden auki, kun mukaan lähtijöitä olisi ollut jo yli 70.
– Peruutuksen jälkeen tilalle tuli heti uudet reissaajat. Kyllä monia harmitti, etteivät päässeet mukaan, Koivunen toteaa.

Ryhmähenki on jäisillä ja lumisilla teillä tärkeä osa ajoa. Mikäli autoihin tulee vikaa, kaveria ei jätetä.
– Meillä on autoissa mukana valtava määrä varaosia sekä tarvikkeita hätätilanteen varalle. Tarvittaessa otamme kaverin auton hinaukseen, kartturina toimiva Koivunen kertoo.
Turvavälien muistaminen liukkaalla kelillä on tärkeää ja se voi tulla yllätyksenä henkilölle, joka ei ole ajanut ennen talvioloissa. Skotlantilaiselle Mark Lewisille sääolot ovat tuttuja. Saapuessaan Suomeen hän otti Helsingistä mukaan kartturinsa Ilkka Tikkasen. Mikä sitten on saanut miehen lähtemään pitkälle reissulle?
– Kai tämä on elämäntapa. Kesällä voit laittaa katon alas ja nauttia auringosta. Nämä autot ovat myös halpoja korjata, Lewis naurahtaa.
Tikkanen puolestaan kertoo Lewisin auton olevan hieman normaalista poikkeavampi.
– Autosta on rakennettu neliveto normaalin etuvedon sijaan ja kuski istuu oikealla puolella, Tikkanen kertoo hymyillen.
Miehet ovat ystäviä monen vuoden takaa ja päättivät tämän olevan hyvä tapa viettää aikaa keskenään. Sitä piisaakin, koska kokonaismatkaksi yhteen suuntaan tulee 1809 kilometriä.

Kuva: R4AD arkisto
Kuva: R4AD arkisto

Retkikunta pääsi viikon matkan teon jälkeen Norkappiin saakka ja kaikilla oli voittajafiilis pohjoisella pallonpuoliskolla. Retken alussa oli vielä epävarmaa, pääsevätkö autot kipuamaan määränpäähän saakka. Vaikka tavoite saavutettiin, kommelluksilta ei kuitenkaan vältytty.
– Eräs norjalainen päätti jostain syystä lähteä käymään Hettasta Norjan puolella. Hän ehti ajaa noin 100 kilometriä kun auton moottorissa ilmeni vikaa, Koivunen kertoo.
– Hän sai järjestettyä hinauksen kuitenkin takaisin Hettaan eikä lähimmälle korjaamolle niin kuin yleensä. Hänestä Hetassa odottavat kaverit olivat parempaa korjausapua kuin nykyaikaiset korjaamot, mies naurahtaa.
Tarvittavat varaosat löytyivät kanssamatkaajilta ja matka jatkui jälleen.

Ei vaikuta arkeen. Päästönormin muutos aiheuttaa vipinää lähinnä autokaupan toimijoille ja ohjaa kuluttajia entistä tehokkaammin vähäpäästöisten autojen pariin.

Uusi päästönormi ei muuta todellisia päästöjä

|
Siirtymä päästö­normista toiseen näkyy automerkkien mallitarjonnan muutoksissa ja hintalapuissa. Uuden WLTP (Worldwide harmonized light vehicles test procedure) päästönormin kiirehtimistä edesauttoi muutaman vuoden takainen päästöskandaali. ...
Nopeaa reagointia tarvitaan. Ilkka Häkkänen uskoo autokaupan muuttuvan tulevaisuudessa entistä kiihkeämmällä tahdilla.

Maakunnan autokaupan ohjastaja vaihtui

|
Hyvät eväät alalle omaava Ilkka Häkkänen omaa aidosti maanläheisen ajattelutavan. Toukokuun alusta tehtävässään aloittanut Häkkänen siirtyi maakunnallisen osuuskaupan palvelukseen Rinta-Joupin autoliikkeeltä. Vuodesta 2001 autokaupan ...
Hymy on jo herkässä. Talven mittaan tehdyn remontin myötä entisestä tehdassalista on sukeutunut valoisa automyyntitila.

Autoarinan H-hetki lähestyy

|
Vanha Olavi Räsänen Oy:n punatiilinen tehdaskiinteistö avaa ovensa autokauppana keskikesällä. Pitkä tehdassali hohtaa uutuuttaan, vaikka seinillä on jo pitkä historia. Pelkällä pintaremontilla ei ole ...
Kumpikin käy. Ajanvaunun tuotepäällikkö Taavi Pulkkinen kaasuauton erovaisuuden tankkausaukosta: bensaa isompaan putkeen ja kaasua pienempään.

Autokauppa on piristynyt, mutta lisää odotetaan

|
Sähköautoista ollaan kiinnostuneita, mutta kaasuautoja myydään, hybrideistä puhumattakaan. Reilu vuosi sitten autonostajat varpailleen saanut kohu autoverosta ja liikennekaari-mallista hiljensi autokauppaa oleellisesti viime vuoden alkupuoliskolla. ...
Valmiina palvelukseen. Arki on jo täydessä vauhdissa uudessa Auto-Killan Ford-myymälässä, varsinaiset avajaisjuhlalisuudet ovat vuorossa tammikuun puolella.

Fordit pääsivät katon alle

|
Muutostyöt alkoivat myös piha-alueella. Saksalaismerkin edellyttämät myyntitilat ovat sisäänkäyntiä ja viimeistelyä vaille valmiit. Huiske on alkanut myös Auto-Killan Mikkelin liikkeen pihamaan takaosassa. Työn alla ...