Uusi autokauppa saa historialliset puitteet

25.1.2018 Ajankohtaista
Tulevaisuuteen ohjaten. Simo Hotti (autossa) on aloittanut uusien merkkien myynnin Kinnarinkadulta käsin. Pekka Piispa ja Veijo Karjalainen työllistävät auto- ja konekaupan saralla pian jo 60 henkilöä Mikkelissä ja Savonlinnassa.

Keväällä Juvantien varteen avattava autokauppa on todellinen merkkien sikermä.

Jo 1950-luvulla rakennettu Olavi Räsänen Oy:n punatiilinen tehdaskiinteistö muuttuu kiinteistökaupan myötä autokaupaksi. Pekka Piispan ja Veijo Karjalaisen entuudestaan tunnettu Ajanvaunu Oy Kinnarinkadulta saa rinnalleen toisen merkittävän tekijän uudesta autoliikkeestä Juvantien varrelta.
Kaikkien automerkkien huolto tapahtuu jatkossa Ajanvaunun huoltokorjaamon tiloissa. Muutoksen myötä autokaupan tiloihin jää ainoastaan Škodan myynti Mitsubishin ja Suzukin siirtyessä uuden toimipaikan suojiin. Lisäksi 75 metriä pitkän liiketilan uumenista löytyvät myös uudet Hyundait, Subarut sekä Citroënit ja Peugeotit. Kokonaisuuden seitsemäs merkki on jo Piispan ja Karjalaisen suojissa ollut Fiat, joka siirtyy pois Etukoneen yhteydestä kevään aikana. Arinakadulle jäävät Etukoneen traktori- ja konepuolen myynti- ja huoltotoiminnot sekä IKH-myymälä.
Muutokset tarkoittavat myös sitä, että ranskalaismerkkien kohdalla nähtäneen myyntiä kahdesta eri paikasta, sillä Citroënin ja Peugeotin myyntiedustus on olemassa myös Kaapelikadulla toimivalla Kärkimerkeillä.

Koko prosessi oli lopulta useamman sattuman summa. Näin asian vahvistaa Pekka Piispa, jonka mukaan kaupanteko eteni lopulta nopeasti, kuten neuvottelut automerkkien edustuksistakin. Piirustukset olivat jo laajennuksen osalta valmiina Arinakadulle, mutta aluksi ruokapöytäkeskusteluissa kaavaillut kiinteistökaupat Räsästen kanssa etenivät teon asteelle nopeasti.
– Sijainti tulee olemaan jatkossa ihanteellinen autokaupan pidolle. Aivan viereen rakennetaan liikenneympyrä, josta on yhteydet kahdelle sisääntuloväylälle, viitostielle ja kantatie 72:lle, Piispa tietää.

Tilaa riittää. Punatiilisen rakennuksen pituus on 75 metriä. Pekka Piispan mukaan tiloihin sijoittuvat seitsemän automerkkiä muodostavat ennennäkemättömän kokonaisuuden.
Tilaa riittää. Punatiilisen rakennuksen pituus on 75 metriä. Pekka Piispan mukaan tiloihin sijoittuvat seitsemän automerkkiä muodostavat ennennäkemättömän kokonaisuuden.

Juvantien kiinteistö menee remonttiin ja sen ovet aukeavat keväällä. Ajanvaunun automyynnistä vastanneen Veijo Karjalaisen panos on jatkossa uuden liikkeen puolella. Škoda-myynnin vetäjäksi nousee merkin automyyjänä pitkään toiminut Taavi Pulkkinen. Karjalaisen mukaan kaikki uudet merkit ovat mielenkiintoisia, samalla tiedostaen isot haasteet: esimerkiksi esittelyautoja pitää olla kappalemääräisesti paljon tarjolla.
– Näiden merkkien yhteenlaskettu markkinaosuus on tarpeeksi suuri, jotta toiminta voi olla järkevällä tasolla. Ja koskaan ei tiedä, mitä jatkossa tapahtuu, Karjalainen sanoo ja viittaa Škodan markkinaosuuden rajuun kasvuun vuosien varrella.

Etukoneen ja Ajanvaunun hallitseman autokaupan kokonaismarkkinaosuus on uuden siirron myötä 25 prosentin paikkeilla tai sen paremmalla puolella. Se nostaa uuden paikallisen autokauppakokonaisuuden toiseksi suurimmaksi markkinatekijäksi heti Osuuskauppa Suur-Savon autokauppojen, Etelä-Savon Auton ja Savon Autokeskuksen, jälkeen. Työllistävä vaikutus tulee olemaan myyntipuolella kolmen automyyjän verran ja jälkimarkkinoinnissa 5–6 osaajan luokkaa.

 

Ei euroja lasilinnoihin

Vaikka tilat ovat historiallisen komeat, ovat ne Piispan mukaan autokaupan toimitiloiksi vaatimattomat.
– Tänä päivänä toiminnan on oltava kaikin tavoin tervettä, sillä mihinkään ylilyönteihin ei ole varaa.
Piispan ja Karjalaisen resepti terveen ja kannattavan liiketoiminnan harjoittamiseen on hyvin maanläheinen, ja samalla yksinkertainen. Kumppanuksien luotsaama yritys onkin tehnyt kaikkina 30 toimintavuotena positiivisen tuloksen. Samaan hengenvetoon he korostavat, että toiminta on aloitettu täysin velkarahalla.

Onnistuminen ei ole kuitenkaan mitään arpapeliä. Pienten katteiden autokaupassa on oltava tarkkana kokoa ajan. Yksi seikka on se, että omistava taho on lähellä arjen toimintaa. Toinen teesi on asiakkaiden luottamuksen voittaminen kokonaisketjussa, jossa on mukana automyynti ja huoltopalvelut. Kolmantena tulee koko palveluketjun tunteminen. Esimerkiksi Karjalainen on toiminut itse pitkät pätkät automyynnin lisäksi huollon ja varaosien parissa.
Huomion arvoista on myös se, että kaikki Ajanvaunun ja Auto-Arinan palveluksessa olevat automyyjät ovat itse koulutettuja, pääasiassa oppisopimuspolun kautta.

Kuin osoituksena pärjäämisestä, otti Skoda Ajanvaunun avulla viime vuonna Mikkelin alueen ensirekisteröinneistä 16,6 prosentin markkinaosuuden. Lukema oli huomattavasti yli valtakunnallisen keskiarvon (9,82 %).
Piispa ja Karjalainen eivät keksi asialle mitään yksittäistä selitystä, vaan pitävät kiinni yksinkertaisen kuuloisesta asiasta.
– Yritämme voittaa asiakkaiden luottamuksen joka kerta heidän meillä asioidessaan, miehet toteavat nöyrästi.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0