Tilavampi ilman venytystä

8.12.2017 Auto & Kone
Kuin kotonaan. X3 esiintyy tasaisen varmasti, on alla sitten moottoritie tai maaseudun soratie.

Kolmannen sukupolven X3 meni täysin uusiksi.

Kutistuneen omapainon ohella uusi X3 on venynyt mittojensa sisällä. Vaikka uusi äkskolmonen on mitoiltaan vanhakoppaisen X5:n luokkaa, niin kokonaispituus ei ole muuttunut juurikaan edelliseen mallisukupolveen nähden. Akseliväli on kasvanut silti peräti 5 senttimetriä, ja on nyt 2 864 mm. Ratkaisulla on haettu entistä väljempiä tiloja matkustajille. Uusi X3 perustuu baijerilaisten modulaariseen CLAR-pohjalevyyn. Muutosten vuoksi omamassa on keventynyt 55 kilogramman verran ja painonjakauma on melkoisen ihanteellinen 50/50.
Ilmanvastuskerroin on kookkaan otsapinta-alan omaavalle autolle kunnioitettava, 0,29. Ilmanvastuksen kanssa kamppailtaessa on otettu käyttöön muutama vuosi sitten merkin 7-sarjalaisessa käytettyjä jippoja. Etupuskurin reunasta läpi virtaava ilma ohjataan etupyörän ohi ulkopuolelta, kunnes pyörähtää lokasuojan takaosasta ulos. Ratkaisun avulla vähennetään ilman pyörteilyä etuakselin kohdalla.

Matkustamossa tilaa on tarjolla mukavasti. Venynyt akseliväli tarkoittaa sitä, että takaistuimella viihtyy pitkäjalkaisetkin mukisematta. Pääntilasta ei ole pulaa millään kohdalla, sillä X3 on reilun sisäkorkeuden omaava auto. Etuistuimtien säätövaroissa riittää myös mahdollisuuksia joka suuntaan sähköisesti.

Tilaa riittää. Pellin alle saa neloskoneen sijaan myös kuusisylinterisen vaihtoehdon, niin bensana kuin dieselinä.
Tilaa riittää. Pellin alle saa neloskoneen sijaan myös kuusisylinterisen vaihtoehdon, niin bensana kuin dieselinä.

Varustelusta voisi kirjoittaa vaikka ison kirjan, sillä on sanomattakin selvää, että X3:n kaltainen premium-maasturi on ladattu täyteen viimeisintä huipputekniikkaa. Itseasiassa uusin baijerilainen osaa ajaa itsestään puolen minuutin pätkän Driver`s assistent -toiminnon avulla. Se kielii siitä, että tekniikka autonomiseen ajamiseen on jo valmistajilla hallussa. Kysymys lieneekin lähinnä siitä, milloin ihmiset ja yhteiskunta lakeineen ovat valmiina tähän muutokseen.
Start & Stop -järjestelmät ovat olleet arkipäivää jo useamman vuoden ajan. BMW on tuonut nyt tähän soppaan kamerat mukaan. Mikäli tekniikka havaitsee liikennevaloissa autojen jo liikkuvan, ei pysähtymisen vuoksi moottori sammukaan. Näin vältytään turhilta moottorin starttauksilta.

Muotoilultaan X3 ei tarjoa mitään mullistavaa, mutta selvästi siihen on maustettu merkin viimeisimmät tyylijipot. Entistäkin suuremmat munuaiset, LED-ajovalot ja lisävarusteena saatavilla olevat 3D-takavalot luovat tunnelmaa varsinkin näin pimeän aikaan. M-Sport -paketin avulla X3 näyttää vähemmän maasturilta, sillä pyöränkaaret ja alahelmat ovat korinvärisiä.
Sisävalaistus on toteutettu epäsuorilla LED-valoilla, jotka hohtavat arvokkaasti interiöörin yksityiskohtia korostaen. Matkustusmukavuuden kannalta vain muutaman satasen maksavat akustiikkalasit vaimentavat tuuliäänien lisäksi muutakin melua. Alustasta kantautuvat äänet on myös saatu eristettyä hyvin, eivätkä ropinat ja kolinat ole läsnä X3:n kuljettajien keskuudessa.

Isoveljensä X5:n viitoittamat ominaisuudet näkyvät eritoten ajettavuudessa. Reilusti kasvaneen akselivälin ansiosta pienempi baijerilainen kurkottaa jo isompiensa seuraan. Jos tällä autolla

Upeita yksityiskohtia. Nahkaa, kangasta, epäsuoraa LED-valoa, Harman/Kardon-kaiuttimia ja X-merkintöjä, niistä on uuden X3:n sisustus tehty.
Upeita yksityiskohtia. Nahkaa, kangasta, epäsuoraa LED-valoa, Harman/Kardon-kaiuttimia ja X-merkintöjä, niistä on uuden X3:n sisustus tehty.

ajettaisiin anonyymisti eli silmät kiinni, niin vain asioihin äärimmäisen perehtyneet tietäisivät mistä ja minkä kokoisesta autosta on kysymys. Isoveljeltä on lainattu myös eleohjaus, tuulilasin heijastusnäyttö sekä kaistanvaihtoavustin.
Ajolenkin aikana vallitsi varsin viheliäinen lumimyräkkä, märkä lumi ja liukas tie sopivat kuitenkin nelivetoisen auton kumppaniksi. Merkin itse kutsumana nelivetojärjestelmä on älykäs, sillä autoa ei saa jumiin edes ristiriipuntatilanteessa. Järjestelmä tunnistaa missä kulmalla vetoa kaivataan, ja tarvittaessa X3 lähtee liikkeelle vaikka yhden vetävän pyörän turvin. Kahdeksan vaihdetta omaava automaattivaihteisto kuuluu sarjaan erittäin sivistynyt.
Kaksilitraisen dieselin voimavarat riittävät hyvin auton liikuttamiseen. Kulutus- ja päästölukemat ovat erittäin alhaiset auton massaan nähden. Saatavilla on kaikkiaan kaksi eri dieseliä ja kolme eri bensavaihtoehtoa. Mukana on M40i, joka tarjoaa paukkuja kolmilitraisen kuutoskoneen myötä peräti 360 hevosvoiman verran. Isompi diesel on myös kolmilitrainen rivikuutonen.

 

Speksit:

  • Hinta: 84 776,05 € (hinnat alk. 59 298 €)
  • Moottori: 1 995 cm3 (4-syl., diesel, Common rail, kaksi turboahdinta, EURO 6))
  • Suurin teho: 190 hv/140 kW (4 000 rpm)
  • Max. vääntö: 400 Nm (1 750 – 2 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,0 s
  • Huippunopeus: 213 km/h
  • Kulutus: 3,7/4,9/5,0 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 132 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0