Huomio akun kuntoon

8.12.2017 Ajankohtaista

Pitkä pakkaskausi saattaisi olla katastrofi suurelle joukolle autoilijoita.

Useana vuonna Suomessa ei ole koettu kunnon talvista pakkaskautta. Vaikka viime vuodet on puhuttu yleisestä ilmaston lämpenemisestä, ei se sulje pois mahdollisuutta, että milloin tahansa maassamme voi olla useita viikkoja kestävä pakkaskausi, jolloin päivälämpötilat voivat Etelä-Suomessakin pysytellä -20 -30 asteessa. Miten autoilijat selviäisivät tästä haasteesta? Todennäköisesti hyvin huonosti.

Uusimpien autojen tekniikka ei ole parhaimmillaan kylmissä olosuhteissa. Aiemmin ensisijaisesti pelkästään autojen käynnistymisestä vastaavien akkujen käyttö- ja virran kulutuskohteet ovat lisääntyneet merkittävästi. Jopa polttomoottoriautojen sisätilojen lämmityksestäkin osa hoidetaan nykyisin akkuvirralla! Lisäksi monet muut auton ns. mukavuustoiminnot rasittavat akkuja.
Kun tiedämme, että auton akku pystyy kylmissä olosuhteissa latautumaan vain murto-osan plus-asteissa olevan akkuun verrattuna, voimme kuvitella tilannetta pitkään kestävien pakkaskausien aikana. Kunnossa oleva auto toimii vielä muutaman asteen pakkasessakin normaalisti vaikka akun varaustila on lähellä kriittistä rajaa. Akun alhaisesta varaustilasta kuljettajaa informoiva toiminto ei kuulu yleisesti auton varoitusjärjestelmiin – vaikka syytä olisi.
Liikennetiedotteiden mukaan ajoneuvon pysähtyminen liikenneväylille johtuu ”hyytymisestä”. Käytännössä tuo termi kattanee kaiken mahdollisen polttoaineen loppumisesta täydelliseen moottoririkkoon. Jo ensimmäisten pakkasaamujen alkaessa näitä ”hyytyneitä” autoja on lukuisissa paikoissa. Tämän lisäksi näitä ns. hyytymisiä tapahtuu kotipihoilla vielä suuremmassa määrin. Miten tältä voidaan välttyä?

Usein auton katsotaan olevan valmis talvikauteen silloin kun alle on vaihdettu talvirenkaat ja pissapoikaan on lisätty jäätymätöntä nestettä. Tämä ei kuitenkaan riitä. Ennen kaikkea akun lataustila ja yleinen kunto on tarkastettava ennen talven tuloa.
Akun käyttöikä on rajallinen ja sen käyttökunto hiipuu vähitellen. Siksi muuten kunnossa olevan auton akun huonoa kuntoa ei yleensä huomata kuin vasta silloin, kun se ei enää toimi lainkaan käynnistysvoimana.
Akun kunto tulisi tarkistuttaa aina ennen talven tuloa. Monta vuotta vanha akku voi olla jo tilassa, että edes lataus ei enää auta kuin korkeitaan väliaikaisesti. Akun elinikä on aina rajallinen.
Uusimmissa autoissa akun vaihto ja jopa lataus akun ollessa paikallaan voivat väärin suoritettuna aiheuttaa auton sähköisissä järjestelmissä tuhoa, tai vähintään ongelmia. Niinpä ainakin 2010 –luvun autoissa akkuun kohdistuvat toimenpiteet on viisainta antaa aina asiantuntevan korjaamon hoidettavaksi. Aivan uusimmissa autoissa jopa ns. älylatureiden käyttö voi aiheuttaa ongelmia. Myös käynnistysavun antaminen toisen auton akulla saattaa sekoittaa auton toimintoja.

Muutama vuosi sitten monen leudon talven jälkeen tammikuinen, parin viikon pakkaskausi aiheutti käynnistysakkujen varastojen tyhjentymisen koko Suomesta. Kun tämän jälkeen akkuja entistä enemmän kuormittavien autojen lukumäärä on edelleen kasvanut, on todennäköisyys pakkaskauden aiheuttamista massiivisista ongelmista jopa todennäköinen.

Heikki Lehtinen

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0