Vastaus huutoon

10.11.2017 Auto & Kone
Kurateiden kuningas. Crossovereiden ominaisuudet sattuvat maakuntamme tiestöön loistavasti.

Kia Stonic on täysin uusi malli suosikkiluokkaan.

Crossovereiden marssi jatkuu. Tuorein osallistuja tulee Kauko-Idästä, kun Kia esitteli uuden, Sportagea pienemmän mallin. Reseptin perusainekset koostuvat kevätpuolella esitellyn Rion

Sopivan napakat. Istuimet saa puolinahkaverhoiltuna Premium Packin myötä EX-varustetasoon.
Sopivan napakat. Istuimet saa puolinahkaverhoiltuna Premium Packin myötä EX-varustetasoon.

pohjalevystä ja kahdeksan senttiä suuremmasta korkeudesta ja pituudesta, akselivälin pysyessä samana. Stonic ei suoranaisesti korvaa mitään mallia, sillä kantikas Soul jatkaa omaa taivaltaan. Pieni tila-auto Venga tosin jää uutuuden myötä pois markkinoilta.
Suuremman maavaran omaavassa Stonicissa on tuttuun tapaan muoviset lokasuojan kaaret ja helmat, jotka suojaavat pikkupusuilta ja naarmuilta. Nelivetoa ei ole saatavilla, mutta niin ei ole monella kilpakumppanillakaan. Näiden autojen juju on istua korkeammalla ja nauttia hieman pidemmistä joustovaroista. Tämä sopii meidän eteläsavolaisiin olosuhteisiin enemmän kuin hyvin.

Ajoon lähtiessä huomio kiinnittyy merkille ominaiseen kuljettajan ympäristöön. Nappuloita ja kytkimiä riittää, mutta onneksi niiden toimintalogiikka on selkeä. Keskellä kojelautaa sijaitsee jo perustaso LX:stä lähtien 7” multimedianäyttö, joka ei puhu Suomea. Myöhemmin tulossa olevan Android Auton kautta tämäkin asia korjaantuu.
Uudenkarhean nopeaa kytkintä lukuun ottamatta sompailu kaupungissa on helppoa. Ajaminen on vaivatonta ja korealaistyyliin kaikki toimii helposti ja herkästi. Soratiellä ja mutkaisella kestopäällysteellä Stonic on omimmillaan. Mutta ehkä joillekin hieman yllättäen, Stonic toimii hyvin myös maantiellä. Ohjaustunto on myös isoissa nopeuksissa kohdallaan. Isommalla kuormalla ajamiseen ei avautunut tilaisuutta, mutta alusta on viritetty ennemmin hieman kovaksi kuin pehmeäksi. Se lupailee myös kuormankantokykyä.
Litran vetoinen kolmisylinterinen bensaturbo vetää hyvin, kun vain malttaa lyödä tiheään tahtiin isompaa pykälää tupaan. Yläkierroksille asti näitä nykyisiä pikkuturboja on turha huudattaa. Vaikkei Stonic tällä moottorilla mikään jytkypaukku olekaan, niin suorituskyvyssä se hakkaa muut moottorivaihtoehdot, sekä 1,2 litran vapaasti hengittävän bensan että 1,6 litran dieselin.

Istuimet on muotoiltu siron puoleisiksi. Etuistuimen selkäosa tarjoaa arkikäyttöön sivuttaistukea sopivasti, mutta reisitukea voisi olla hieman enemmän, ainakin pitkälle kuljettajalle. Kun tiedetään että uusi Rio on luokkansa kärjessä sisätilojen suhteen, ei Stonic jää pidempänä ainakaan hopealle. Siksi uutukaiseen mahtuvat aikamiehetkin istumaan. Tavaratilan saa säädettyä välipohjan kanssa mieleisekseen. Yläasennossa kynnys on todella pieni ja takapenkit kaatamalla sopii kyytiin isojakin tavaroita vaivattomasti.
Ja mitäpä olisi uusi auto ilman personointimahdollisuuksia. Stonicin kohdalla voi valita yhdeksän eri päävärin lisäksi 20 erilaisesta kaksivärisestä vaihtoehdosta, jossa pääidea on muun korin ja katon eri yhdistelmissä. Sisältä autoa voi muokata tikkauksien sekä koristelistojen värien suhteen.

Yksityiskohta. Kattokaiteiden päät on muotoiltu normaalista poikkeavalla tavalla.
Yksityiskohta. Kattokaiteiden päät on muotoiltu normaalista poikkeavalla tavalla.

Varustetasoja on kolme, tutut LX, EX ja TX. Jo karvalakkimallista lähtien mukana on kaikki tarvittava, mutta vakionopeudensäädin ja parkkitutka tulevat mukaan EX:ssä. Uusimmat turvavarusteet, kuten törmäysvaroitin, automaattijarrutus ja tukku elektronisia turvajärjestelmiä löytyvät arvokkaimmasta TX-tasosta tai alempiin tasoihin erikseen saatavilla olevasta paketista. Ajonvakautus, mäkilähtöavustin ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä ovat puolestaan mukana jo alimmasta tasosta.
Uusi Stonic on hyvä kokonaisuus. Kilpailu on äärettömän kovaa juuri tässä luokassa. Uutuuden valtteina ovat merkin hyvä maine luotettavuuden saralla sekä passelit ominaisuudet. Hinnaltaan se ei joukosta juuri eroa.

 

 

Kia Stonic 1,0 T-GDI EX Ecodynamics

  • Hinta: 23 750 € (hinnat alk. 17 990 €)
  • Moottori: 998 cm3 (3-syl., polttoaineen suoraruiskutus,turboahdin, EURO 6)
  • Suurin teho: 120 hv/88 kW (6 000 rpm)
  • Max. vääntö: 172 Nm (1 500 – 4 000 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,3 s
  • Huippunopeus: 184 km/h
  • Kulutus: 4,5/6,0/5,0 l/100 km(maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 115 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0