Sähköautojen latauksesta taloyhtiöissä tehtävä tasapuolista

|

Autonvalmistajien mukaan vuoden 2025 tietämillä puolet uusista autoista valmistetaan sähköisen voimanlähteen kanssa.

Vastaavasti kotitalouksien ja taloyhtiöiden latauslaitteiden kysyntä kasvaa. Erikoissanomat halusi selvittää mitä tämä tarkoittaa taloyhtiöille. Kuormittuuko sähköverkko kun sähköautot lisääntyvät?
lkka Vaarasuo Etelä-Savon Energiasta sanoo, että riippuu täysin kohteesta mikä on liitäntäteho.
– Suomen mittakaavassa kyllä sähköverkko kestää. On taloyhtiökohtaista, onko kapasiteettia tai pystytäänkö sitä kasvattamaan.

Isännöitsijä Martti Lokka Kiinteistöpysäkistä sanoo, että kyselyjä sähköautojen latauksesta tulee kuukausittain. Valtaosa kyselyistä koskee kuitenkin hybridejä eli ei-puhtaita sähköautoja, joiden latausteho ja -tarve on pienempi kuin sähköautojen.
– Taloyhtiöltä vaatii päätöksenteon lisäksi osakkeenomistajan kirjallista hakemusta, hallituksen käsittelyä ja edelleen vientiä yhtiökokouksen päätettäväksi. Mahdollinen sähkötarve voi kasvaa niin suureksi, että yhtiön sähköliittymä, pääkeskus ja kaapeloinnit joudutaan uusimaan, Lokka kertoo.
– Yksi tai kaksi autoa ei tätä vielä tee, mutta mielestäni asia tulee ottaa alusta asti huomioon, koska yhtiö ei voi esimerkiksi luvata ensimmäiselle ja seuraaville ei mitään. Lisäksi on sovittava maksusta ja siitä vastaako siitä osakkeenomistaja vai mahdollinen vuokralainen.
Lokan mukaan on huomioitava myös päätöksenteko taloyhtiöissä. Jos päätös ei mene määräenemmistöllä läpi, voi tulla ongelmia.

Ilkka Vaarasuon mielestä hukkaenergiaa olisi ilman muuta mahdollisuus hyödyntää tässä. Kun energiaa ohjataan yöaikaan lämpönä mereen, voisi sillä ladata autoja kuusinumeroisen luvun verran.
– Hukkasähkön hyödyntäminen ei ole suurikaan temppu tänä päivänä kun sähkönkulutus on pientä. Tulevaisuudessa voidaan purkaa akuista sähkövirtaa, mutta se vaatii lisää älykkyyttä taloyhtiöiltä, Vaarasuo pohtii.

 

Maaria Nykänen

Hyvät näkymät. 40 asiakaspaikan panoraamakahviosta näkee radan tapahtumat ilman suurempia kurkotteluja. Kari Liimatainen ja Marko Salmikunnas eivät ole juuri ehtineet istuskella, kun hanketta on viety eteenpäin.

Sisäkarting-rata valmistuu pian

|
Hirvensalmen Autourheilijoiden sisäkarting-hanke valmistuu hyvää vauhtia. Sähkökäyttöiset autot on tilattu ja ajamaan pääsee pääsiäiseen mennessä. Sisäkarting-hallissa huhkitaan paikkoja kuntoon talven ensimmäisten paukkupakkasten naristaessa nurkkia. ...

Puunkorjuu pääsee nyt kunnolla vauhtiin

|
Monin paikoin on viime aikoina kärsitty tykkylumesta puiden oksilla. Vaikutukset näkyvät sähkönjakelussa ja puiden katkeamisessa. Helsingin Sanomien (15.1.) mukaan Kainuussa, Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Koillismaalla ...
JP Leppäluoto

Powerless Trio saapuu rytinällä Mikkeliin

|
Konsertissa kuullaan tunnettuja rock-klassikkoja ja trion omia suosikkeja. Helmikuun alun perjantai-illassa on Mikaelissa tarjolla harvinaista herkkua, sillä heavyrockin ykkösnimet Marco Hietala, JP Leppäluoto ja ...
Uusi palvelu. ExxonMobil Finlandin aluepäällikkö Jari Reponen ja Jarno Muttilainen As-Huollosta sopivat uuden pikaöljynvaihtopisteen avaamisesta.

Mobil Express löysi kodin AS-Huollosta

|
Öljynvaihto on muuttunut vuosien varrella monimutkaisemmiksi. Helmikuun alusta yrittäjäksi ryhtyneen Jarmo Muttilaisen komennossa toimiva AS-Huolto avasi hiljattain öljynvaihdon pikahuoltopisteen. Viiden hallin puolella työskentelevän ammattilaisen ...