Sähköautojen latauksesta taloyhtiöissä tehtävä tasapuolista

|

Autonvalmistajien mukaan vuoden 2025 tietämillä puolet uusista autoista valmistetaan sähköisen voimanlähteen kanssa.

Vastaavasti kotitalouksien ja taloyhtiöiden latauslaitteiden kysyntä kasvaa. Erikoissanomat halusi selvittää mitä tämä tarkoittaa taloyhtiöille. Kuormittuuko sähköverkko kun sähköautot lisääntyvät?
lkka Vaarasuo Etelä-Savon Energiasta sanoo, että riippuu täysin kohteesta mikä on liitäntäteho.
– Suomen mittakaavassa kyllä sähköverkko kestää. On taloyhtiökohtaista, onko kapasiteettia tai pystytäänkö sitä kasvattamaan.

Isännöitsijä Martti Lokka Kiinteistöpysäkistä sanoo, että kyselyjä sähköautojen latauksesta tulee kuukausittain. Valtaosa kyselyistä koskee kuitenkin hybridejä eli ei-puhtaita sähköautoja, joiden latausteho ja -tarve on pienempi kuin sähköautojen.
– Taloyhtiöltä vaatii päätöksenteon lisäksi osakkeenomistajan kirjallista hakemusta, hallituksen käsittelyä ja edelleen vientiä yhtiökokouksen päätettäväksi. Mahdollinen sähkötarve voi kasvaa niin suureksi, että yhtiön sähköliittymä, pääkeskus ja kaapeloinnit joudutaan uusimaan, Lokka kertoo.
– Yksi tai kaksi autoa ei tätä vielä tee, mutta mielestäni asia tulee ottaa alusta asti huomioon, koska yhtiö ei voi esimerkiksi luvata ensimmäiselle ja seuraaville ei mitään. Lisäksi on sovittava maksusta ja siitä vastaako siitä osakkeenomistaja vai mahdollinen vuokralainen.
Lokan mukaan on huomioitava myös päätöksenteko taloyhtiöissä. Jos päätös ei mene määräenemmistöllä läpi, voi tulla ongelmia.

Ilkka Vaarasuon mielestä hukkaenergiaa olisi ilman muuta mahdollisuus hyödyntää tässä. Kun energiaa ohjataan yöaikaan lämpönä mereen, voisi sillä ladata autoja kuusinumeroisen luvun verran.
– Hukkasähkön hyödyntäminen ei ole suurikaan temppu tänä päivänä kun sähkönkulutus on pientä. Tulevaisuudessa voidaan purkaa akuista sähkövirtaa, mutta se vaatii lisää älykkyyttä taloyhtiöiltä, Vaarasuo pohtii.

 

Maaria Nykänen

Kuva autofriikin olohuoneesta? Ei vaan uudesta Mercedes-Benz myymälästä.

Mikä premium-autoissa oikein viehättää?

|
Ostokäyttäytymistä ohjaa vahvasti tunne, jota herätellään monin keinoin. Toisille ne ovat elinehto, toiset pitävät niitä rahastuksena. Kysymyksessä on premium-autojen luokka eli teknisesti edistyneiden, laatuvaikutelmaltaan ...
Yrittäjä Kyösti Ikonen sai tunnustuksen Bosch Suomen toimialajohtaja Timo Espolta ja Bosch Car Service ketjupäällikkö Aarne Reimanilta. Kuvasta puuttuu Motopajan toinen osakas ja yrittäjä, Markku Tiainen.

Motopajasta vuoden korjaamo

|
Tunnustus myönnettiin korkean laadun, hyvän koulutuspohjan ja mainion näkyvyyden pohjalta. Bosch Car Service -ketjun vuosittain myöntämä tunnustus luovutettiin Helsingin Kalastajatorpalla juhlallisin menoin. Ketjupäiville osallistuneiden ...
Alppila yhtiöiden markkinointivastaava Matti Pahkala, Mikkelin toimipisteen eli Karikon Autohuollon vetäjä Perttu Pullinen ja aluepäällikkö Heikki Keränen kertovat vauriokorjaamo- ja maalauspalvelujen löytyvät Mikkelin lisäksi myös kahdesta muusta toimipaikasta. Huolto- ja korjauspalvelua yhtiö harjoittaa kahdeksassa toimipaikassa.

Nissan palasi Karikkoon

|
Alppila yhtiöihin kuuluva Karikon Autohuolto tarjoaa autoiluun liittyviä palveluja erilaisella konseptilla. Ympäri käydään ja yhteen tullaan, tuohon tuttuun sanontaan voidaan yhtyä ainakin Karikon Autohuollossa. ...
Tiimityötä. Automyyjä Anne Behm, myyntisihteeri Kirsi Sammatti ja automyyjä Jonatan Hämäläinen tekevät yhdessä töitä asiakkaiden parhaaksi.

Anne halusi aitiopaikalle

|
Kun tilaisuus automyyjäksi avautui, ei asiakaspalvelu- ja myyntialalla kannuksensa hankkinut nainen epäröinyt. Heinolasta päivittäin Mikkeliin matkaava Anne Behm on nyt omien sanojensa mukaan unelmatehtävässä ...