Sähköautojen latauksesta taloyhtiöissä tehtävä tasapuolista

|

Autonvalmistajien mukaan vuoden 2025 tietämillä puolet uusista autoista valmistetaan sähköisen voimanlähteen kanssa.

Vastaavasti kotitalouksien ja taloyhtiöiden latauslaitteiden kysyntä kasvaa. Erikoissanomat halusi selvittää mitä tämä tarkoittaa taloyhtiöille. Kuormittuuko sähköverkko kun sähköautot lisääntyvät?
lkka Vaarasuo Etelä-Savon Energiasta sanoo, että riippuu täysin kohteesta mikä on liitäntäteho.
– Suomen mittakaavassa kyllä sähköverkko kestää. On taloyhtiökohtaista, onko kapasiteettia tai pystytäänkö sitä kasvattamaan.

Isännöitsijä Martti Lokka Kiinteistöpysäkistä sanoo, että kyselyjä sähköautojen latauksesta tulee kuukausittain. Valtaosa kyselyistä koskee kuitenkin hybridejä eli ei-puhtaita sähköautoja, joiden latausteho ja -tarve on pienempi kuin sähköautojen.
– Taloyhtiöltä vaatii päätöksenteon lisäksi osakkeenomistajan kirjallista hakemusta, hallituksen käsittelyä ja edelleen vientiä yhtiökokouksen päätettäväksi. Mahdollinen sähkötarve voi kasvaa niin suureksi, että yhtiön sähköliittymä, pääkeskus ja kaapeloinnit joudutaan uusimaan, Lokka kertoo.
– Yksi tai kaksi autoa ei tätä vielä tee, mutta mielestäni asia tulee ottaa alusta asti huomioon, koska yhtiö ei voi esimerkiksi luvata ensimmäiselle ja seuraaville ei mitään. Lisäksi on sovittava maksusta ja siitä vastaako siitä osakkeenomistaja vai mahdollinen vuokralainen.
Lokan mukaan on huomioitava myös päätöksenteko taloyhtiöissä. Jos päätös ei mene määräenemmistöllä läpi, voi tulla ongelmia.

Ilkka Vaarasuon mielestä hukkaenergiaa olisi ilman muuta mahdollisuus hyödyntää tässä. Kun energiaa ohjataan yöaikaan lämpönä mereen, voisi sillä ladata autoja kuusinumeroisen luvun verran.
– Hukkasähkön hyödyntäminen ei ole suurikaan temppu tänä päivänä kun sähkönkulutus on pientä. Tulevaisuudessa voidaan purkaa akuista sähkövirtaa, mutta se vaatii lisää älykkyyttä taloyhtiöiltä, Vaarasuo pohtii.

 

Maaria Nykänen

Esa-laitureita on esillä ja ihmisten vapaassa käytössä, omalla vastuulla Mikkelipuiston vieressä. Aurinkoisilla keleillä paikka on erittäin suosittu. – Kaupungille pieni vinkki, että tännehän voisi tuoda jonkun penkin ja roskikset, niin paikka pysyy viihtyisänä, Esa Vahvaselkä kertoo terveisiä.

Laituri on kesällä lisähuone

|
Laitureita asennetaan pääasiassa mökkiläisille. Kesän ensimmäiset helteet tuovat ranta-asukkaille ja mökkiläisille mieleen laiturin tarpeellisuuden. Helteillä laiturista saa helposti lisää oleskelutilaa. Suurimmille laitureille voi sijoittaa ...
Mikkelin Romumetallin Hannu Vesanka, Jere Hytönen ja Mikael Pitkänen haluavat avata yrityksen toimintaa.

Hanskapäivät järjestään toista kertaa

|
Hanskoja ei lyödä tiskiin vaan ne laitetaan jakoon. Mikkelin Romumetalli järjestää yhdessä Kuusakoski Oy:n kanssa kaikille avoimet Hanskapäivät lauantaina 26. päivä. Tapahtuma järjestetään Mikkelin ...
Harrastuksesta liiketoimintaa. Juha Anttonen ja Antti Ruusu myyvät verkossa eritoten rättisitikoiden varaosia ja tarvikkeita.

Citix liittyi Fixus-ketjuun

|
Merkkikorjaamon ja varaosien verkkokaupan lisäksi yritys satsaa monimerkkihuoltoon. Autokorjaamojen ansaintalogiikka on viime vuosina suosinut suuntausta, jossa merkkihuoltojen ohella tehdään huolto- ja korjaustöitä kaiken merkkisille ...
Kumpikin käy. Ajanvaunun tuotepäällikkö Taavi Pulkkinen kaasuauton erovaisuuden tankkausaukosta: bensaa isompaan putkeen ja kaasua pienempään.

Autokauppa on piristynyt, mutta lisää odotetaan

|
Sähköautoista ollaan kiinnostuneita, mutta kaasuautoja myydään, hybrideistä puhumattakaan. Reilu vuosi sitten autonostajat varpailleen saanut kohu autoverosta ja liikennekaari-mallista hiljensi autokauppaa oleellisesti viime vuoden alkupuoliskolla. ...