Biokaasun jakeluverkosto laajeni

|

Etelä-Savon Energia Oy:llä on jo käytössään kaksi kaasuautoa. Projektipäällikkö Mikko Liukkonen toteaa, ettei musta kulta riitä loputtomiin ja puhtaamman ympäristön eteen on tehtävä valintoja.
Etelä-Savon Energia Oy:llä on jo käytössään kaksi kaasuautoa. Projektipäällikkö Mikko Liukkonen toteaa, ettei musta kulta riitä loputtomiin ja puhtaamman ympäristön eteen on tehtävä valintoja.

Muutos liikennetottumuksissa on tulevaisuudessa väistämättä edessä.

Mikkeliin avattiin noin kuukausi sitten BioSairila Oy:n kaasuautojen tankkausasema. Asema sijaitsee Graanin liikekeskuksen parkkipaikalla Tuppuralankadun vieressä. Tällä hetkellä sinne toimitetaan kaasua Haukivuorella toimivan BioHauki Oy:n biokaasulaitoksesta, jonka yhteydessä sijaitsee myös kaasutankkauspiste.
– Toivotaan, että kaupunkilaiset hankkisivat kaasuautoja. Uusi kaasutankkauspiste on erittäin hyvällä paikalla. Ja siihen on helppo pysähtyä vaikka ohikulkumatkalla, ProAgrian energia-asiantuntija Panu Jouhkimo toteaa.
Hän oli mukana aseman avajaispäivänä ja oli erittäin tyytyväinen väen paljouteen. Mies arvioi paikalla olleen toistasataa ihmistä, joten kiinnostusta löytyy.

Kasvihuonepäästöjen vähentäminen on melkein jokapäiväinen puheenaihe. Ilmaston parantamiseksi pyritään tekemään paljon erilaisia toimenpiteitä.
– Tarvitsemme sähkö- ja kaasuautoja, jotta saamme pienennettyä liikenteen päästöjä. Työajot ajan itse kaasuautolla aina kun mahdollista, Etelä-Savon Energian projektipäällikkö Mikko Liukkonen kertoo.
Jouhkimo toteaa puolestaan, että puhtaamman energian käyttö tulevaisuudessa on luultavasti yritysten sekä yksityisten autoilijoiden kohdalla myös imagokysymys.

Kaasuautoissa on myös bensatankki ja ne käynnistyvät sen voimalla. Autot päättävät itse kumpaa polttoainetta ne missäkin tilanteessa käyttävät. Ajettavuudessa ei kuitenkaan ole mitään eroa, eikä tien päällä huomaa käyttääkö auto bensaa vai kaasua.
– Vaikka kaasuauto on tällä hetkellä kalliimpi kuin bensa- tai dieselauto, niin se kyllä maksaa itsensä takaisin. Kaasun hinta on huomattavasti alhaisempi kuin bensan tai dieselin, Liukkonen muistuttaa.
Kaasuautolla on myös pienemmät päästöt. Biokaasuautojen hiilidioksipäästöt ovat huomattavasti pienempiä verrattuna muun muassa hybridiautoihin. Biokaasua käyttävillä autoilla kasvihuonepäästöjä voitaisiin vähentää yli 95 %. Naapurimaista Ruotsi on Liukkosen mukaan edelläkävijä kaasuautojen käytössä.
– Ennen kuin autoja alkaa ilmestyä liikenteeseen, tarvitaan toimiva jakeluverkosto. Nyt se asia alkaa olla kunnossa, niin voidaan odottaa myös kaasuautojen lisääntyvän.

Tankkaamalla paikallista biokaasua on mahdollista auttaa ympäristöä ja ihmisiä. Eurot jäävät alueelle tukemaan paikallisia yrittäjiä ja parhaimmassa tapauksessa synnyttävät lisää työpaikkoja.
– Monesti polttoaineeseen kulutetut rahat menevät suoraan ulkomaille ja vain murto-osa jää paikalliselle yrittäjälle, Liukkonen pohtii.
Mikäli Haukivuorella sijaitsevan BioHauki Oy:n koko vuoden kaasutuotanto menisi liikennekäyttöön, se korvaisi vuodessa noin 300000 litraa dieseliä tai vaihtoehtoisesti noin 330 000 litraa bensiiniä.

Hyvät näkymät. 40 asiakaspaikan panoraamakahviosta näkee radan tapahtumat ilman suurempia kurkotteluja. Kari Liimatainen ja Marko Salmikunnas eivät ole juuri ehtineet istuskella, kun hanketta on viety eteenpäin.

Sisäkarting-rata valmistuu pian

|
Hirvensalmen Autourheilijoiden sisäkarting-hanke valmistuu hyvää vauhtia. Sähkökäyttöiset autot on tilattu ja ajamaan pääsee pääsiäiseen mennessä. Sisäkarting-hallissa huhkitaan paikkoja kuntoon talven ensimmäisten paukkupakkasten naristaessa nurkkia. ...

Puunkorjuu pääsee nyt kunnolla vauhtiin

|
Monin paikoin on viime aikoina kärsitty tykkylumesta puiden oksilla. Vaikutukset näkyvät sähkönjakelussa ja puiden katkeamisessa. Helsingin Sanomien (15.1.) mukaan Kainuussa, Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Koillismaalla ...
JP Leppäluoto

Powerless Trio saapuu rytinällä Mikkeliin

|
Konsertissa kuullaan tunnettuja rock-klassikkoja ja trion omia suosikkeja. Helmikuun alun perjantai-illassa on Mikaelissa tarjolla harvinaista herkkua, sillä heavyrockin ykkösnimet Marco Hietala, JP Leppäluoto ja ...
Uusi palvelu. ExxonMobil Finlandin aluepäällikkö Jari Reponen ja Jarno Muttilainen As-Huollosta sopivat uuden pikaöljynvaihtopisteen avaamisesta.

Mobil Express löysi kodin AS-Huollosta

|
Öljynvaihto on muuttunut vuosien varrella monimutkaisemmiksi. Helmikuun alusta yrittäjäksi ryhtyneen Jarmo Muttilaisen komennossa toimiva AS-Huolto avasi hiljattain öljynvaihdon pikahuoltopisteen. Viiden hallin puolella työskentelevän ammattilaisen ...