Biokaasun jakeluverkosto laajeni

10.11.2017 Koti
Etelä-Savon Energia Oy:llä on jo käytössään kaksi kaasuautoa. Projektipäällikkö Mikko Liukkonen toteaa, ettei musta kulta riitä loputtomiin ja puhtaamman ympäristön eteen on tehtävä valintoja.

Muutos liikennetottumuksissa on tulevaisuudessa väistämättä edessä.

Mikkeliin avattiin noin kuukausi sitten BioSairila Oy:n kaasuautojen tankkausasema. Asema sijaitsee Graanin liikekeskuksen parkkipaikalla Tuppuralankadun vieressä. Tällä hetkellä sinne toimitetaan kaasua Haukivuorella toimivan BioHauki Oy:n biokaasulaitoksesta, jonka yhteydessä sijaitsee myös kaasutankkauspiste.
– Toivotaan, että kaupunkilaiset hankkisivat kaasuautoja. Uusi kaasutankkauspiste on erittäin hyvällä paikalla. Ja siihen on helppo pysähtyä vaikka ohikulkumatkalla, ProAgrian energia-asiantuntija Panu Jouhkimo toteaa.
Hän oli mukana aseman avajaispäivänä ja oli erittäin tyytyväinen väen paljouteen. Mies arvioi paikalla olleen toistasataa ihmistä, joten kiinnostusta löytyy.

Kasvihuonepäästöjen vähentäminen on melkein jokapäiväinen puheenaihe. Ilmaston parantamiseksi pyritään tekemään paljon erilaisia toimenpiteitä.
– Tarvitsemme sähkö- ja kaasuautoja, jotta saamme pienennettyä liikenteen päästöjä. Työajot ajan itse kaasuautolla aina kun mahdollista, Etelä-Savon Energian projektipäällikkö Mikko Liukkonen kertoo.
Jouhkimo toteaa puolestaan, että puhtaamman energian käyttö tulevaisuudessa on luultavasti yritysten sekä yksityisten autoilijoiden kohdalla myös imagokysymys.

Kaasuautoissa on myös bensatankki ja ne käynnistyvät sen voimalla. Autot päättävät itse kumpaa polttoainetta ne missäkin tilanteessa käyttävät. Ajettavuudessa ei kuitenkaan ole mitään eroa, eikä tien päällä huomaa käyttääkö auto bensaa vai kaasua.
– Vaikka kaasuauto on tällä hetkellä kalliimpi kuin bensa- tai dieselauto, niin se kyllä maksaa itsensä takaisin. Kaasun hinta on huomattavasti alhaisempi kuin bensan tai dieselin, Liukkonen muistuttaa.
Kaasuautolla on myös pienemmät päästöt. Biokaasuautojen hiilidioksipäästöt ovat huomattavasti pienempiä verrattuna muun muassa hybridiautoihin. Biokaasua käyttävillä autoilla kasvihuonepäästöjä voitaisiin vähentää yli 95 %. Naapurimaista Ruotsi on Liukkosen mukaan edelläkävijä kaasuautojen käytössä.
– Ennen kuin autoja alkaa ilmestyä liikenteeseen, tarvitaan toimiva jakeluverkosto. Nyt se asia alkaa olla kunnossa, niin voidaan odottaa myös kaasuautojen lisääntyvän.

Tankkaamalla paikallista biokaasua on mahdollista auttaa ympäristöä ja ihmisiä. Eurot jäävät alueelle tukemaan paikallisia yrittäjiä ja parhaimmassa tapauksessa synnyttävät lisää työpaikkoja.
– Monesti polttoaineeseen kulutetut rahat menevät suoraan ulkomaille ja vain murto-osa jää paikalliselle yrittäjälle, Liukkonen pohtii.
Mikäli Haukivuorella sijaitsevan BioHauki Oy:n koko vuoden kaasutuotanto menisi liikennekäyttöön, se korvaisi vuodessa noin 300000 litraa dieseliä tai vaihtoehtoisesti noin 330 000 litraa bensiiniä.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0