Työkalun on syytä toimia

13.10.2017 Auto & Kone
Kaksin aina kaunihimpi. Kimmo Rötkö (vas.) ja Vesa Laitinen (oik.) paiskasivat kättä autokauppojen kunniaksi Autoarinan automyyjä Jarmo Liukkosen kanssa.

Pakettiauto on nuohousalan ammattilaiselle työkalu ja käyntikortti.

Nuohouksien lisäksi ilmanvaihtokanavien puhdistamiseen erikoistunut RT-Nuohous operoi Mikkelin seudun ohella teollisuusasiakkaiden parissa isommalla reviirillä. Kahden yrittäjän lisäksi asiakkaita palvelee kolme työntekijää. Mies ja auto -periaatteella toimivien yksiköiden on lähdettävä liikkeelle joka aamu. Siksi pyörien päällä olevien toimitilojen on syytä toimia moitteettomasti.
RT-Nuohouksen yrittä­jien, Vesa Laitisen ja Kimmo Rötkön, hankintalistalla oli ensimmäistä kertaa uusi pakettiauto. Itseasiassa Fiat Fiorinoja hankittiin saman tien kaksin kappalein. Laitisen mukaan markkinoiden edullisimmaksi pakettiautoksi mainostetun auton hankintapäätös oli lopulta helppo tehdä.
– Tässä on tiedossa kulut tarkkaan, kun takuun alaisia kilometrejä on luvassa kolmeksi vuodeksi.
Mittarilukemasta päätellen hormien perässä on ajeltu ahkerasti, sillä viidessä kuukaudessa on toisen Fiorinon mittariin kertynyt jo 12 000 kilometriä.

Pikkupakun kuljetuskapasiteetti ei riitä kaikille, mutta nuohousyritykselle se riittää mainiosti. Rötkö kertoo perinteisen nuohouskaluston sopivan hyvin kyytiin. Suurempaa tilaa vaativan IV-kanavien puhdistuslaitteiston kuljettamiseksi on oltava käytännössä suurempi, noin tonniluokan pakettiauto.
Lukuisista eri merkkisistä pakettiautoista kokemusta omaava parivaljakko pitää Fiorinon perusominaisuuksia hyvinä, vaikka aluksi 1,3 litran iskutilavuus mietitytti.
– Kone vääntää hyvin ja kulutus on pieni. Ja onhan tämä yllättävän hyvä ajaa, Rötkö kertoo.
Mittavan kokemuksen nuohousalalta omaavat kumppanukset kertovat oman liiketoiminta-ajattelunsa nojaavan ennen kaikkea hyvään asiakaspalveluun. Kodeissa on työskenneltävä ajatus mukana ja suurella sydämellä.
– Ihmisille täytyy olla myös hetki aikaa jutella, nuohoojan käynti voi olla yksinäiselle asujalle päivän kohokohta, Laitinen muistuttaa alan sosiaalisesta puolesta.

Iso osa työmaista löytyy yrityksistä, asunto-osakeyhtiöistä ja julkiselta sektorilta. Yrittäjät tekevät itse pitkiä päiviä, mutta ymmärtävät myös välillä ottaa rennosti. Varsinaista vuosilomaa Laitinen ja Rötkö eivät ehdi pitämään, mutta vapaata pidetään kun joudetaan. Elämän tasapaino pysyy hallussa kovan työnteon lomassa hurtin huumorin avulla.
– Lämmityskausi kun alkaa, niin tapahtumia on riittää jatkossakin. Tosin kesäaika on tällä seudulla vilkasta, Laitinen vinkkaa kesäasukkaiden suuntaan.

 

Tavara-autojen määrä on edelleen kasvussa

Syyskuussa ensirekisteröitiin 9 116 uutta henkilöautoa, joka on 5,5 prosenttia viime syyskuuta vähemmän.

Ero vuoden 2016 tammi-syyskuun aikana rekisteröityjen autojen määrään nähden on pieni – syyskuun loppuun mennessä uusia henkilöautoja on rekisteröity 92 091, joka on noin 0,6 prosenttia viime vuotta vähemmän.
Tavara-autojen ensirekisteröinnit ovat edelleen kasvussa. Uusia pakettiautoja on tammi-syyskuussa rekisteröity 20,1 prosenttia viime vuotta enemmän. Syyskuussa rekisteröitiin 1 424 pakettiautoa, joka on 21,8 prosenttia viime syyskuuta enemmän. Kuorma-autoja ensirekisteröitiin syyskuussa 258, mikä on 6,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Uusia kuorma-autoja on tammi-syyskuussa rekisteröity yhteensä 5,4 prosenttia viime vuotta enemmän. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on kuluvana vuonna ensirekisteröity 11,0 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Uusia linja-autoja rekisteröitiin syyskuussa 43. Linja-autoja on syyskuun loppuun mennessä tänä vuonna rekisteröity 403, joka on 11,4 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Suomen autokanta on vanhentunut yhtäjaksoisesti jo lähes 10 vuoden ajan. Henkilöautokannan keski-ikä oli vuoden 2016 lopussa 11,8 vuotta. Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia ja pohjoismaiden vanhin. Norjassa henkilöautojen keski-ikä oli viime vuonna 10,6 vuotta, Ruotsissa 9,9 vuotta ja Tanskassa 8,9 vuotta.
Alueelliset erot autokannan iässä ovat suuria. Uudellamaalla autot ovat nuorimpia, keskimäärin 9,7-vuotiaita. Keski-ikä on korkein Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa, jossa se on yli 13,5 vuotta. Keski-ikä on viime vuosina kasvanut kaikkialla, suhteellisesti eniten kuitenkin Uudenmaan ulkopuolella.
Hallituksen linjaukset ensi vuonna toteutettavasta romutuspalkkiosta, täyssähköautojen hankintatuesta sekä jo aiemmin tehty linjaus autoveron portaittaisesta alentamisesta vuosina 2016–2019 ovat hyviä toimia autokannan ikääntymisen pysäyttämiseen. Autokannan ikääntyminen pysähtyy, kun ensirekisteröintien vuosittainen määrä kasvaa 140 000–150 000 henkilöautoon. Vuoden 2008 jälkeen ensirekisteröinnit ovat jääneet selvästi pienemmiksi. Myös kuluvana vuonna henkilöautokannan keski-iän kasvutrendin on ennakoitu jatkuvan, sillä ensirekisteröintien on ennakoitu jäävän noin 120 000 henkilöautoon.

Autoalan tiedotuskeskus

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0