Yhä suuremmalle kohderyhmälle

15.9.2017 Auto & Kone
Sporttinen olemus. Uuden Seat Ibizan ilme on määrätietoinen.

Pienten autojen suosio jatkaa kasvuaan. Seat leipoi Ibizastaan markkinoille täysin uuden kakunjakajan kirsikkoineen.

Maailma on muuttunut, sillä VAG antoi uuden MQB A0-pohjalevynsä ensimmäisenä espanjalaismerkkinsä käyttöön. Samaan peruskonstruktioon perustuva uusi Volkswagen Polo esitellään tosin jo muutaman kuukauden päästä.
Alustaratkaisu on jatkumoa viisi vuotta sitten esitellylle modulaariselle pohjalevylle, joka muutti autojen valmistuksen kustannustehokkuuden uudelle tasolle. Nyt tämä konstruktio on ensi kertaa käytössä Ibizan kohdalla. Loppuvuodesta esiteltävä uusi katumaasturi Arona pohjautuu myös samalle pohjalevylle.
Seatin rooli on VAG-konsernin sisällä ollut aina kaikista urheilullisin muodoiltaan. Tässä suhteessa uusi Ibiza ei tee poikkeusta. Barcelonan auringosta muotoiluun inspiraationsa saaneiden seattilaisten ideana on liike. Se näkyy uuden Ibizan muodoissa parhaiten kylkien voimakkaissa pokkauksissa. Uusin Seat palkittiinkin jo linjoistaan arvostetussa, puolueettomana pidetyssä Red Dot -tuotemuotoilukilpailussa.

Kahta väriä. Mystic Magenta –verhoilun kontrasti on tyylikäs.
Kahta väriä. Mystic Magenta –verhoilun kontrasti on tyylikäs.

Tutustumisajossa ollut yksilö oli varusteiltaan Start moving edition, joka pohjautuu jo muutenkin paremmin varusteltuun Xcellence-varustetasoon. LED-ajovalojen, mukautuvan vakionopeussäätimen ja ajoa avustavien järjestelmien lisäksi listalla on esimerkiksi matkapuhelimen langaton latausasema ja 300 watin tehoinen audiojärjestelmä aina varapyöräkotelossa sijaitsevaa subwooferia myöten.
Moottorivaihtoehtoina on ensin kolme eri versiota maitopurkin vetoisesta kolmisylinterisestä bensiinimoottorista. Myöhemmin on tulossa vielä 1,5 TSI ja 1,6 litran diesel. Mikkelin seudun biokaasuautoilijoille on myös hyviä uutisia, sillä litrainen TSI löytyy 90 hevosvoimaisena TGI-versiona.
Ainakin 115 hevosvoimaisena uusi Ibiza kimpoaa liikenteessä hyvin. Joutokäyntikierroksilla auton käyntiääni on urheilullisen kumea, kolmisylinterisyys paljastuu vasta kiihdytysvaiheessa. Moottorin tarjoama vääntö ja varsinkin sen yhteispeli osuvasti välitetyn kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kanssa on suorastaan jouhevaa. Suorakytkentävaihteisto DSG on saatavilla juuri tämän tehokkaamman pikkumoottorin sekä dieselin yhteyteen.

Ajettavuuden suhteen auto on varmasti paras Ibiza ikinä. Edelliseen sukupolveen nähden leveämpi raideväli ja liki 10 cm pidempi akseliväli tuntuvat myös ajossa. Kun auto ei ole kasvanut ulkomitoiltaan, tietää se hyvää käsiteltävyyttä myös kaupungissa. Mutkaisella asvalttitiellä alustasta löytyy jämäkkyyttä ja Ibizalla kurvailu on suorastaan makoisaa. Jousitus toimii oikeasti, kysymyksessä ei ole mikään pintakova taskuraketti. Ajomelu on aiempaa paremmalla tasolla, takavuosien Seatien äänimaailmaan verrattuna ero on merkittävä.

Bassoa. Säädettävän tavaratilan pohjan alta löytyy varapyöräkoteloon asennettu subwoofer.
Bassoa. Säädettävän tavaratilan pohjan alta löytyy varapyöräkoteloon asennettu subwoofer.

Ibizan sisäilme on ulkomuotoa konservatiivisempi, vaikka Start moving editionissa värimaailma oli tyylikäs. Moniin kilpakumppaneihin verrattuna personointimahdollisuuksiin ei ole satsattu massiivisesti. Tilojen suhteen auto on luokkansa parhaimmistoa. Perheen äidin istuessa etupenkillä mahtuu takana olemaan vielä 180 senttinen poikakin mukisematta. Toisaalta etuistuimen saa niin taakse, että myös isompikokoinen tuntee etuistuimella olonsa mukavaksi. Tavaratila on kasvanut 355 litraan.

Mediamaailma toimii 8” kosketusnäytön avulla. Autoon on saatavilla Apple Car Play-, Mirror Link- ja Android Auto -palvelut. Tämän kokonaisuuden saa Xcellence-tasosta lähtien. Turvavarusteita saa ruksittua jonkin verran lisää varustelistalta vakiona olevien ajonvakautuksen ja ympäristövalvontajärjestelmien ohella. Näitä ovat mukautuva vakionopeussäädin, automaattinen hätäjarrutustoiminto ja ruuhka-avustin. Jo toisesta eli Style-varustetasosta lähtien mukana on kuljettajan väsymyksen tunnistusjärjestelmä, Reference-perusvarustetasoon sen saa vajaalla 200 eurolla yhdessä vakionopeussäätimen kanssa.
Uusi Ibiza houkuttelee varmasti myös nuorempia ostajia maukkaan muotoilun, hyvien tilojen ja tanakan ajettavuuden ansiosta. Kysymys kuuluukin, löytävätkö tämän kokoluokan autoa ostavat itsensä koeajamaan Ibizaa. Sen jälkeen auto on vakavalla harkintalistalla hyvin todennäköisesti, sillä hinnoittelukin näyttäisi olevan kohdallaan.

 

Seat Ibiza 1,0 EcoTSI 115 StartMoving Edition

  • Hinta: 22 639,71 € (hinnat alk. 14 979,57 €)
  • Polttomoottori: 999 cm3 (3-syl. turbo, polttoain. suoraruiskutus)
  • Suurin teho: 115 hv/85 kW (5 000 – 5 500 r/min)
  • Suurin vääntö: 200 Nm (2 000 – 3 500 r/min)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,3 s
  • Huippunopeus: 195 km/h
  • Kulutus: 4,1/4,7/5,8 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 108 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0